خطر افزایش واردات محصولات چاپی در سایه کهولت ماشین‌آلات

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران معتقد است به صفر رسیدن واردات ماشین آلات چاپ و بازماندن از دانش روز جهان می‌تواند در آینده نزدیک، ایران را بار دیگر به واردکننده محصولات چاپی تبدیل کند.

بابک عابدین در گفت‌وگو با پایگاه خبری دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین گفت: دست‌آوردهای جدید صنعت چاپ، کمی از دسترس ما فاصله گرفته است. امروز ناوگان چاپ کشور، باردیگر در آستانه کهولت و استهلاک است؛ زیرا از اوایل دهه ۹۰، سرمایه‌گذاری در حوزه واردات ماشین آلات چاپ تقریبا صفر شده است.

وی افزود: صنعت چاپ در حال حاضر بیشتر از هرچیز به نوآوری‌ نیاز دارد. برای تعیین اهداف جدید، باید ببینیم جهان به کدام سمت در حال حرکت است و تکنولوژی‌های روز دنیا، چه تحولاتی را رقم زده‌اند.

مدیرعامل چاپ صفا همچنین به معضل پایین بودن دانش فنی اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات فعلی، ناآشنایی با استانداردهای کیفی روز دنیا و ظرفیت‌های اعمال آن‌ها است. امروزه صنایع مختلف در جهان، به شدت روی سلامت بسته‌بندی و حذف آلاینده‌ها از محصولات چاپی متمرکز شده‌اند. این حساسیت‌ها، خصوصا در صنایع دارویی، آرایشی-بهداشتی و غذایی، به شدت اعمال می‌شود.

عابدین ادامه داد: امروزه وارد شدن به بازارهای جهانی، نیازمند شناخت استانداردها و اعمال آن‌ها در فرایند تولید است. طبیعی است که اگر دانش لازم و امکانات لازم برای پیاده‌سازی آن را نداشته باشیم، با مرجوع شدن محصولات به کشور روبه‌رو خواهیم شد.

رقبای خارجی منتظر بهانه‌اند

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ اظهار کرد: از سوی دیگر، رقبای خارجی برای کنار زدن ما، منتظر بهانه‌اند. حتی اگر نیاز باشد هزینه انجام آزمایش‌های لازم را متقبل می‌شوند تا ثابت کنند بسته‌بندی محصولات رقیب‌، فاقد استانداردهای لازم است.

وی گفت: چاپ و بسته‌بندی یک صنعت استراتژیک است و سرنوشت تمام محصولات و موقعیت آن‌ها در بازارهای داخلی و خارجی، به این صنعت گره خورده است. بنابراین چاپخانه‌داران کشور باید استانداردهای جدید را در محصولات چاپی خود اعمال کنند؛ وگرنه این احتمال وجود دارد که بار دیگر شاهد افزایش واردات محصولات چاپی به کشور باشیم.

رییس هیات مدیره گروه سایان ایمان با اشاره به ضرورت توجه به بازارهای خارجی گفت: در همه‌جای دنیا، صادرات و واردات، لازم و ملزوم یک‌دیگر هستند و اقتصاد هر کشور، با تنظیم این دو فرایند، رشد پیدا می‌کند. بنابراین باید زمینه‌ واردات اقلامی که امکان تولید آن‌ها را نداریم یا تولید آنها برای کشور مزیت نسبی و اقتصادی ندارند، فراهم سازیم.

این فعال صنعت چاپ، تخصیص تسهیلات نوسازی و واردات ماشین آلات چاپ جدید و تسهیل در فرایندهای گمرکی را از اصلی‌ترین مطالبات صنعت چاپ دانست و ادامه داد: زمینه رقابت با رقبای خارجی،‌ در سایه چنین اقداماتی فراهم می‌شود. شناخت بازارهای جهانی و مقتضیات ورود به آن‌ها نیز مساله‌ مهمی است که با بازاریابی و حضور در نمایشگاه‌های مختلف بین‌المللی محقق می‌شود.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات