خلاء نظارت بر صنعت چاپ و جولان ویژه‌خوارها

مدیرعامل صنایع چاپ مادرول خلاء نظارت و مدیریت صحیح صنعت چاپ و نشر در کشور را عامل بروز مشکلاتی نظیر ایجاد رقابت‌های ناسالم، رشد نامتوازن واحدهای تولید و سودجویی ویژه‌خوارها عنوان کرد.

حسین احمدی، در گفت‌وگو با پایگاه خبری دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین، با انتقاد از نبود تناسب در بازار تولید محصولات چاپی اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که در صنعت چاپ با آن مواجه هستیم، ورودهای هیجانی و غیرتخصصی است. به عنوان مثال، فعالان در حوزه افست به این تصور که چاپ لیبل بازار پردرآمدی شده، به یک‌باره نسبت به خرید ماشین‌های چاپ عرض باریک اقدام می‌کنند.

مدیرعامل چاپ مادرل با بیان این نکته که عمده این ماشین‌ها، فرسوده و بی‌کیفیت هستند، ادامه داد: این مساله باعث می‌شود کمیت تولید در بازار افزایش پیدا کند، اما کیفیت پایین بیاید. نتیجه این رویه، ایجاد رقابت‌های ناسالم و پذیرش خسارت و حتی ورشکستگی برخی از واحدها است.

وی بروز تصمیمات و رویکردهای غیرصنفی را، نتیجه ورودهای غیرتخصصی به حوزه‌های مختلف چاپ و تولید محصولات نازل و بی‌کیفیت عنوان کرد و گفت: وقتی تولید بیشتر از تقاضا باشد، اولین اقدامی که از سوی برخی انجام می‌شود، قیمت‌شکنی است.

احمدی با انتقاد از نهادهای تصمیم‌گیرنده و نظارت‌کننده، افزود: متاسفانه هیچ محدودیتی برای خریداری و وارد کردن ماشین‌های دست دوم و قدیمی چاپ وجود ندارد و کسی هم مانع کار آن‌ها نمی‌شود. برخی‌ها نیز در این میان، مرتکب تخلفاتی از جمله تغییر تاریخ ساخت ماشین‌ها می‌شوند.

صدور بی‌رویه پروانه‌ و مجوزها

وی یادآور شد: نهادهای مسئول باید تناسب بازار مصرف و ظرفیت تولید را حفظ کنند، ولی متاسفانه هیچ برنامه‌ای در این زمینه وجود ندارد. صدور بدون حساب و کتاب پروانه و مجوز، ارتباطی به حمایت از کسب وکارها ندارد؛ چون فعال شدن یک عده، باعث بیکار شدن عده‌ای دیگر می‌شود.

این فعال چاپ عرض باریک، رفع مشکلات را در گروی اصلاح تعابیر و ضوابط موجود دانست و اظهار کرد: مشکل این است که ما در کشورمان، دچار شعارزدگی هستیم و برخی مفاهیم مثل کارآفرینی، اشتغال‌زایی، خودکفایی و… غلط تعبیر می‌شوند.

مدیرعامل چاپ مادرل همچنین با اشاره به ضرورت ورود به بازارهای جهانی، گفت: تجارت بین‌المللی بر پایه تعاملات سیاسی بین کشورها قابل پیگیری است. در شرایط موجود، هم در حوزه واردات و هم در بخش صادرات با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستیم.

وی با بیان این مطلب که تنها افراد خاص و بانفوذ یا به‌عبارتی؛ ویژه‌خوارها در این شرایط، رشد می‌کنند، اضافه کرد: رفع این مشکلات، تنها از عهده دیپلمات ها بر می‌آید، در غیر این صورت، ورود به بازارهای جهانی به شکل سالم امکان‌پذیر نیست.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات