خودکفایی در روسازی راه آهن همدان-سنندج

مدیرکل ساخت روسازی راه آهن در آستانه بهره‌برداری از راه آهن همدان-سنندج گفت: به منظور ساخت این مسیر ریلی تاکنون ۲۰ هزار تن ریل ملی از شرکت ذوب آهن اصفهان و بیش از ۶۵ دستگاه سوزن تولید کارخانجات داخل به کار رفته است و یکی از افتخارات ملی در خودکفایی ساخت مسیرهای ریلی محسوب می‌شود.

به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین به نقل از مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی شرکت مادر تخصصی ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، مهدی صیدگر در آستانه بهره برداری از راه آهن همدان-سنندج در خصوص اجرای روسازی مسیر گفت: طول مسیر ریلی همدان-سنندج ۱۵۱ کیلومتر است و با احتساب خطوط ایستگاهی به ۱۷۷ کیلومتر می رسد که هم اکنون و در فاز اول ریل¬گذاری ۱۷ کیلومتر از خطوط ایستگاهی این پروژه انجام شده است. عملیات روسازی آن از ابتدای سال ۱۳۹۹ آغاز شد و در ۴ سال ساخت خطوط اصلی و ایستگاهی عملیات تکمیل سیستم ارتباطات و فیبر نوری محور انجام شد.

وی ادامه داد: عمده¬ترین تجهیزات روسازی شامل ریل، سوزن، تراورس، ادوات پابند و سیستم انتقال بر مبنای استانداردهای بین¬المللی تامین شده است و تمام ادواتی که تاکنون وارداتی بود با بهره از توان و تخصص مهندسان داخلی منطبق برآخرین تکنولوژی های روز بومی سازی شده است.

مدیرکل ساخت روسازی راه آهن ریلگذاری را مهمترین بخش روسازی که برای عموم مردم قابل مشاهده است اعلام کرد و گفت:‌ در این پروژه ۲۰ هزار تن ریل با پروفیل ۶۰E1 و گرید R260 به کار رفته است که تولید شرکت ذوب آهن اصفهان است و خودکفایی در این حوزه اقدام ارزشمندی در راستای کاهش ریسک واردات، کنترل هزینه¬های اجرایی و افزایش سرعت در اجرای عملیات محورهای ریلی است.

صیدگر با اشاره به سیستم¬های ارتباطات به عنوان بخش دیگری از روسازی راه آهن افزود:‌ سیستم ارتباطات رادیویی و سیستم انتقال شامل ارتباطات رادیویی و فیبر نوری هم¬زمان با ساخت خطوط اصلی و ایستگاهی انجام شد و و سیستم انتقال نوری با ظرفیت STM16 نیز در همه ایستگاه ها اجرا شد.

وی طول کابل کشی فیبر نوری مسیر را بیش از ۱۵۰ کیلومتر و نوع آن را OBUC SM 48 اعلام کرد، همچنین به¬منظور پوشش سیستم رادیویی ترانک در مسیر ۵ دکل مخابراتی و تجهیزات سایت (BTS) و ملزومات بهره¬برداری از آن شامل بیسیم¬های ثابت و سیار تامین و نصب شده است.

صیدگر پیشرفت فیزیکی پروژه در فاز اول بهره برداری را ۹۵ درصد اعلام کرد و ادامه داد: روسازی مسیر از نوع بالاستی با تراورس بتونی B70 و سیستم پابند فنری طرح وسلو می¬باشد و برای انتقال بار محوری ۲۵ تن طراحی و اجرا شده است. حداکثر سرعت طراحی مسیر برای قطارهای مسافری ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و قطارهای باری ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است که انتظار می رود سرعت عملیاتی قطار مسافری در شروع بهره برداری حدود ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت باشد و پیش¬بینی می¬شود با تثبیت شرایط هندسی خط ظرف ۲ ماه آتی سرعت عملیاتی ۱۶۰ کیلومتر در ساعت در این مسیر قابل دستیابی باشد.

مدیرکل ساخت روسازی راه آهن بیان داشت: بر اساس مطالعات انجام شده در زمان تصویب طرح ترافیک پیش¬بینی شده برای ۶۰۰ هزار نفر و ۱ میلیون تن بار در سال است که با توجه به توسعه صنایع منطقه¬ای در سنوات اخیر و افزایش جمعیت این ارقام در بخش باری افزایش قابل ملاحظه¬ای خواهد یافت.

وی تاکید کرد: در فاز دوم بهره¬برداری و تکمیل خطوط ایستگاهی و اتصال خطوط پیش بینی شده به مراکز بار در استان کردستان ظرفیت این محور به ۸ تا ۹ میلیون تن بار در سال ارتقاء خواهد یافت.

مدیرکل ساخت روسازی راه آهن همچنین در خصوص سیستم سیگنالینگ محورهای ریلی توضیح داد و گفت: با توجه به مزیت¬های سیستم علایم الکتریکی در ارتقای ایمنی و افزایش ظرفیت ترافیکی خط و با عنایت به پیش¬نیازهای لازم برای شروع فعالیت¬های مرتبط با این موضوع شامل تکمیل سوزن¬بندی، نصب خطوط ایستگاهی و سیستم ارتباطات که فاز اول آن انجام شده است، هم¬اکنون شرایط عملیاتی لازم برای تجهیز محور به سیستم علایم الکتریکی فراهم است.

صیدگر تحقق این امر را مستلزم تامین و تخصیص اعتبار مورد نیاز از طرف مبادی ذیربط و همکاری دستگاه بهره¬بردار اعلام کرد و افزود:‌ پیشنهاد اختصاص یک ردیف اعتباری مجزا برای این منظور به سازمان برنامه و بودجه کشور ارایه شده است و سایر راهکارهای تامین مالی از جمله استفاده از فاینانس داخلی نیز در دست پیگیری است و انتظار می¬رود با مساعدت سایر مبادی قانونی ذیربط، این مهم در حداقل زمان ممکن محقق شود.

انتهای‌پیام/

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات