یادداشت؛ نادر کریمی جونی

دایه ترسناک اقتصاد

بسیاری از کارشناسان سبز شدن بورس در روزهای گذشته را به خاطر رونمایی از بسته حمایتی بورس که توسط دولت ارائه شد، می دانند. در این حال وضعیت خوب شرکت های بورسی و بالاخص معدنی ها به خاطر بهبود شرایط مواد معدنی در جهان و نیز رشد درآمد ها و سود شرکت های صادرات محور، مزید علت شده و کوچ سرمایه ها به سوی بورس را پدید آورده است. البته به این اوضاع تلاش برخی شرکت های خودرو برای داغ کردن بازار سهام شان هم اضافه می شود. در روز های اخیر ایران خودرو باز هم مبادرت به پیش فروش خودروهای خود کرد که این اقدام تا حدی بر بازار تاثیر گذاشت. اما این اقدام از سوی بسیاری از ناظران به عنوان هیاهویی بی محتوا، مردود شناخته شد. در این باره ناظران می گویند این پیش فروش ها چه تاثیری در کاهش زیان انباشه شرکت های بزرگ خودرویی دارد؟ به این سوال پاسخ هیچ یا تقریبا داده می شود و به همین دلیل ابراز عقیده می شود که موضوع پیش فروش خودرو نباید بر بورس تاثیر چندانی داشته باشد.
علاوه بر این برخی نظرها هم دال بر این نکته است که سبز شدن بورس نتیجه کنار رفتن هیجان های ناشی از التهابات اخیر است و به همین دلیل اگر سیاستمداران اجازه دهند که بورس زندگی خود را داشته باشد آن گاه نتیجه این زندگی طبیعی، بازگشت بورس به چرخه حیات طبیعی و سبز شدن شاخص هاست. اما هیجان های ایجاد شده همه از سوی سیاسیون ایجاد یا اعمال نشده که با کنار رفتن ایشان التهابات کاهش یابد و زندگی به بورس مجددا بازگردد. جالب است که این نظریه و کنار رفتن سیاسیون از بورس بیشتر از سوی جناح محافظه کار در ایران بیان می شود. در چنین صورتی و با توجه به این که دولت، مجلس و قوه قضائیه هم اکنون تحت فرمان محافظه کاران است و گروهی که اصلاح طلب خوانده می شود از نقش آفرینی در عرصه جامعه پرهیز می کنند، آیا محافظه کاران دوستان خود را از فعالیت سیاسی یا نزدیک شدن به بورس باز می دارند؟
بررسی مواضعی که اخیرا بیان شده اتفاقا نشان می دهد که محافظه کاران به دوستان خود و مقامات دولت سید ابراهیم رئیسی توصیه می کنند که برای آرام شدن بورس و ایجاد حرکت صعودی در آن، اتفاقا مسوولان باید از بورس فاصله بگیرند و کاری به کارش نداشته باشند. این موضع البته می تواند ناشی از این امر باشد که از نگاه این توصیه کنندگان، تیم اقتصادی دولت سید ابراهیم رئیسی توانایی زیادی برای مدیریت و راهبری موفق اقتصاد را ندارد و از این بابت شاید مانند آن دایه ترسناک که باعث گریه و بیقراری نوزاد می شد، نزدیک شدن و نقش آفرینی این مقامات هم باعث ایجاد هیجان منفی در اقتصاد و از جمله بازار سرمایه شود.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات