عضو هیات مدیره گروه صنعتی آذرین البرز:

دریافت مطالبات از خودروسازان ۹ ماه به طول می‌انجامد

عضو هیات مدیره و قائم‌مقام مدیرعامل گروه صنعتی آذرین البرز با اشاره به اینکه گروه صنعتی آذرین البرز از سال 1363 با هدف تولید انواع قطعات و مجموعه‌های خودرو برای خودروسازان داخلی تاسیس شد و در شمار اولین شرکت‌هایی است که به بومی‌سازی قطعات خودرو روی آورده است، گفت: اولین قطعه تولیدی این گروه صنعتی، مجموعه کامل ترمز دستی نیسان بود و در سال 1372 نیز مجموعه کامل ترمز دستی پراید به تولید رسید.

عضو هیات مدیره و قائم‌مقام مدیرعامل گروه صنعتی آذرین البرز با بیان به اینکه از سال ۱۳۷۵ به سمت تولید انواع پولی خودرو رفته که اولین مورد آن قطعه پولی هرزگرد یا به اصطلاح تسمه سفت کن پراید است، افزود: همچنین ۶۵ نوع انواع پولی خودرو در قالبی کاملا نوآورانه در این گروه صنعتی تولید می‌شود. شایان ذکر است، گروه صنعتی آذرین البرز از نظر تکنولوژی در سطح شرکت‌های های‌تک خاورمیانه قرار داشته و با داشتن ظرفیت تولید روزانه ۱۲ هزار قطعه، روزی ۹ هزار قطعه تولید می‌کند.

حمیدرضا زارع نژاد در پاسخ به این سوال که “گروه صنعتی آذرین البرز از ابتدای تاسیس تاکنون به چه دستاوردهای مهمی رسیده است؟” گفت: این گروه صنعتی در سال ۱۳۸۰ قطعه دنده میل سوپاپ از جنس متالورژی پودر را برای کاهش هزینه و افزایش کیفیت، به شکل ورق تولید کرد که اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین مشتری‌های آن را گروه‌های صنعتی ایران‌خودرو، سایپا و تراکتورسازی ایران تشکیل می‌دهند.

این قطعه‌ساز خودرو افزود: از آنجایی که قطعات پولی در آن زمان بر اساس نوع موتورهای موجود به شکل تک شیاره بود، گروه صنعتی آذرین البرز از سال ۱۳۷۸ الی ۱۳۸۰ با توجه به ورود موتورهای جدید، به عنوان پیشرو به تولید و عرضه پولی‌های چندشیاره از جمله پولی میل لنگ، پولی‌های واترپمپ و پولی‌های پمپ هیدرولیک پرداخت که ضمن رفع نیاز بازار داخل به واردات، نقش مهمی در جلوگیری از خروج ارز داشته است.

زارع‌نژاد گفت: این گروه صنعتی روزانه به‌طور تقریبی ۳ هزار و ۵۰۰ عدد پولی پمپ ایزولیک تولید کرده و برای خودروی شاهین که طراحی موتور و قوای محرکه آن را شرکت مگاموتور به عهده داشته، یک واحد جدید به نام گوگان پلاستیک راه‌اندازی کرده که به تولید انواع پولی به شکل TVD یعنی یک تیپ متفاوتی از پولی‌ها می‌پردازد.

به گفته عضو هیات مدیره و قائم‌مقام مدیرعامل گروه صنعتی آذرین البرز، در شرایط فعلی حدود ۱۴۰ نفر در این گروه صنعتی مشغول به کار بوده و حدود ۳۵ نفر نیز در شرکت گوگان پلاستیک فعالیت دارند که تنها یک‌سال از راه‌اندازی آن گذشته و در نظر داریم تا نیروی کار خود را تا ۱۵۰ نفر افزایش دهیم. همان‌طور که اشاره شد، این گروه صنعتی، پولی‌های TVD تولید کرده که نوع متفاوتی از پولی بوده و در موتورهای جدید استفاده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه گروه صنعتی آذرین البرز از جدیدترین تکنولوژی‌های روز استفاده می‌کند و خطوطی وارد کرده که قابلیت بالایی از نظر تعداد و کیفیت تولید دارد، گفت: کیفیت قطعات تولیدی در سطح قابل قبولی قرار داشته و مطمئنا با دیگر قطعات تولیدی در دیگر کشورها قابل رقابت خواهد بود، به‌طوری که باید گفت، کشوری مانند ترکیه توان تولید آن را ندارد.

زارع‌نژاد به اقدامات صادراتی گروه صنعتی آذرین البرز اشاره کرد و گفت: بخشی از قطعات به کشور عراق صادر شده که البته رقم و عددی نسبتا ناچیز است، با این حال به اعتقاد بنده از این پس باید تا ۳۰ الی ۴۰ درصد ظرفیت شرکت‌ها به صادرات اختصاص پیدا کند. لازم به یادآوری است، کشورهایی مانند چین و ترکیه بسیار زودتر از ایران در بازارهای خارجی حضور داشته و تا حدی عرصه را برای قطعه‌سازان کشورمان تنگ کرده‌اند، از این‌رو گروه صنعتی آذرین البرز در نمایشگاه بین‌المللی اتومبیلیتی ۲۰۲۲ روسیه شرکت کرد تا موضوع صادرات را به‌طور جدی پیگیری کند. در همین راستا با یک سری از شرکت‌های بزرگ تامین‌کننده قطعات یدکی نیز تعاملاتی برقرار شد که نمونه آن شرکت آوتاواز، گاز و واز است.

این فعال قطعه‌ساز خودرو در خصوص روند برگزاری نمایشگاه بین المللی اتومبیلیتی ۲۰۲۲ روسیه گفت: صنعت خودروسازی کشور روسیه قدیمی بوده و در بخش قطعه‌سازی نیز پیشرفت قابل توجهی نداشته است، با این حال در خصوص واردات قطعات موتوری تفاهم‌نامه‌هایی منعقد شده و شرایط برای حضور قطعه‌سازان ایرانی در این کشور نیز فراهم است. از طرفی، اگرچه نمایشگاه بین‌المللی اتومبیلیتی ۲۰۲۲ در وضعیت نه چندان مناسبی برگزار شد، اما با بازدید قابل توجهی همراه بود. با توجه به این موضوع گروه صنعتی آذرین البرز نیز در نظر دارد تا با داشتن نگاهی بلندمدت به فکر توسعه و سرمایه‌گذاری باشد.

عضو هیات مدیره و قائم‌مقام مدیرعامل گروه صنعتی آذرین البرز، چالش موجود در تامین مواد اولیه را مهمترین مشکل صنعت قطعه‌سازی خودرو دانست و افزود: خرید گروه صنعتی آذرین البرز قبلا از شرکت فولاد مبارکه به صورت LC و ۶ ماهه صورت می‌گرفت، در حالی که هم‌اکنون به ۳ ماه کاهش پیدا کرده و بار سنگینی از نظر مالی اضافه کرده است.

وی افزود: مشکل دیگر مربوط به نقدینگی است که تقریبا چالش اکثر شرکت‌ها محسوب می‌شود. علاوه بر این، دریافت مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان ۸ الی ۹ ماه زمان می‌برد، در حالی که این مدت در قرارداد ۹۰ روز تعیین شده است. از سوی دیگر، بحث تنوع در صنعت خودروسازی مطرح است که از دو بعد منفی و مثبت مورد توجه خواهد بود. هرچند این امر از نگاه مثبت موجب ایجاد خطوط بیشتر شده و جذابیت زیادی را برای این صنعت در آینده ایجاد می‌کند، اما قطعا به سرمایه و نقدینگی زیادی نیاز خواهد داشت.

زارع‌نژاد در پاسخ به این سوال که “با توجه به سرمایه‌گذاری مناسب در صنعت قطعه‌سازی خودرو، عملکرد شرکت‌های فعال در این صنعت در زمینه داخلی سازی را چطور ارزیابی می‌کنید؟” گفت: به نظر می‌رسد، اتفاقات خوبی در این زمینه رخ داده که امید است ادامه‌دار باشد. به عنوان مثال، اکثر قطعات تولیدی که هم‌اکنون در کشورمان تولید می‌شوند، چند سال گذشته از خارج وارد می‌شد، اما در حال حاضر حتی دانش فنی آن نیز در داخل تامین می‌شود. از طرفی، دستگاه‌های مورد استفاده در گروه صنعتی آذرین البرز، در خود این گروه صنعتی ساخته شده و کاملا جوابگوی خطوط موجود تولید است.

عضو هیات مدیره و قائم‌مقام مدیرعامل گروه صنعتی آذرین البرز، با اشاره به اینکه برای توسعه صنعت قطعه‌سازی، باید نگاه بلندمدتی وجود داشته باشد، افزود: با توجه به تنوع ایجاد شده در صنعت خودروسازی و آنچه که بازار می‌طلبد، شرایط خوبی پیش روی این صنعت قرار داشته و صنعت قطعه‌سازی نیز در این راستا به سمت متنوع‌سازی قطعات و خطوط جایگزین به منظور پاسخ‌گویی به نیازهای موجود حرکت خواهد کرد.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات