دعوا بر سر عرضه یا عدم عرضه خودرو در بورس پایان نیافته است؛ تا همین چند روز پیش گمان می رفت که اصرار وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد ضرورت عرضه خودرو در بورس و تائید این امر از سوی وزیر صمت، به داستان اختلاف ها در مورد عرضه یا عدم عرضه خودرو در بورس پایان داده و قرار است این کالا از این پس در بورس کالا به فروش برسد. این امر وقتی که خاندوزی اظهار کرد که با عرضه خودرو در بورس کالا میلیارد ها تومان در جیب مردم ذخیره شده و منافع دلالان کاهش یافته است، جدی تر شد.
اما حالا شورای رقابت مصوبه ای را ابلاغ کرده که خودرو را کالایی انحصاری تلقی و تاکید می کند که این کالا نه فقط نباید در بورس عرضه شود بلکه باید توسط شورای رقابت قیمت گذاری شود. در این باره اسماعیل شجاعی، مشاور رسانهای رئیس شورای رقابت، با اشاره به مصوبه اخیر شورای رقابت مبنی بر دستور العمل تنظیم بازار خودرو توضیح داد: دو هفته قبل در مکاتبهای با بورس کالا، توقف عرضه خودرو را در این بازار خواستار شدیم بنابراین هر عرضهای که در این بازه زمانی صورت گرفته باشد از نظر شورای رقابت بی اعتبار است. شجاعی گفت: خودرو کالای انحصاری است و باید توسط شورای رقابت قیمت گذاری شود. وی در پاسخ به این پرسش که با حذف عرضه خودرو در بورس و تداوم روند قرعه کشی آیا شاهد افزایش تقاضا نخواهیم بود افزود: با دستور العمل جدید تقاضای بازار خودرو را محدود کردیم تا دلال بازی از این بازار حذف شود ضمن اینکه به خودروسازان الزام کردیم تا عرضهها بیشتر شود همچنین واردات خودرو هم باید بعنوان یک گزینه جدی در تعادل بخشی به بازار مد نظر قرار گیرد. مشاور رسانهای رئیس شورای رقابت گفت: فرآیند قیمت گذاری خودروهای تولید داخل و خودروهای وارداتی به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان واگذار شده است و رقم اعلامی سازمان حمایت باید به تصویب شورای رقابت برسد.
قیمت ها هم چنان در حال صعود
با این حال موضوع عرضه یا عدم عرضه خودرو در بورس هنوز پایان نیافته و ممکن است وزیران تصمیم گیر موضوع را به نشست سران قوا بکشانند. با این حال قیمت ها در بازار خودرو هم چنان رو به افزایش است و گزارشها از روند رو به رشد قیمت ها در بازار حکایت می کند. چنان که قیمت پراید۱۱۱ در یک هفته گذشته ۵ میلیون تومان گران شده و به ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است. قیمت پراید ۱۳۱ نیز به ۲۹۰ میلیون تومان رسیده و این در حالی است که یک هفته گذشته ۵ میلیون تومان ارزانتر بود.
در میان مدلهای پژو، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما ۵ میلیون تومان افزایش داشته و ۵۰۵ میلیون تومان شده است. در این میان، پژو ۲۰۷ MC اتوماتیک مدل ۱۴۰۱ به ۷۱۵ میلیون تومان رسیده و این در شرایطی است که این خودرو یک هفته قبل ۲۵ میلیون تومان ارزانتر بود. اما پژو۲۰۷ دندهای مدل ۱۴۰۱ نسبت به یک هفته قبل ۳۰ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده و هماکنون در بازار ۵۸۵ میلیون تومان قیمت دارد. همچنین پژو۴۰۵ SLX مدل ۱۴۰۰ در بازار ۱۵ میلیون تومان گران شده و به ۴۹۵ میلیون تومان رسیده است. پژوپارس اتوماتیک مدل ۱۳۹۹ نیز ۱۰ میلیون تومان گران شده و در بازار ۶۲۵ میلیون تومان قیمت پیدا کرده است.
در این میان، تارا اتوماتیک مدل ۱۴۰۱ در بازار ۱۵ میلیون تومان گران شده و به ۷۹۰ میلیون تومان رسیده است. اما تارا دندهای بدون تغییر مانده و در بازار به قیمت ۶۳۵ میلیون تومان فروش میرود. گزارشها حاکی از آن است که در طول یک هفته گذشته تیبا صندوقدار SX بنزینی مدل ۱۴۰۲ در حدود ۲ میلیون تومان ارزان شده و ۳۰۸ میلیون تومان قیمت پیدا کرده است. تیبا هاچبک EX نیز ۳ میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرده و در بازار به قیمت ۳۱۲ میلیون تومان فروش رفت.
از سوی دیگر، دناپلاس اتوماتیک توربو مدل ۱۴۰۱ در بازار به قیمت ۷۶۵ میلیون تومان رسید و این در حالی است که این خودرو یک هفته قبل ۲۰ میلیون تومان ارزانتر بود. دنا معمولی نیز به قیمت ۶۲۰ میلیون فروخته شد و این در شرایطی است که این خودرو یک هفته قبل ۲۵ میلیون تومان ارزانتر به فروش میرفت. همچنین راناپلاس مدل ۱۴۰۱ به قیمت ۴۶۰ میلیون تومان رسید که نسبت به یک هفته قبل ۵ میلیون تومان گران شده بود. در این میان، ساینا EX دندهای مدل ۱۴۰۱ در یک هفته گذشته بدون تغییر ماند و به قیمت ۳۱۰ میلیون تومان فروخته شد. ساینا S دندهای مدل ۱۴۰۱ اما ۵ میلیون تومان افزایش قیمت داشت و در بازار ۳۱۵ میلیون تومان قیمت پیدا کرد.
همچنین سمند LX EF۷ مدل ۱۴۰۱ بدون تغییر قیمت، ۴۶۵ میلیون تومان به فروش رفت. شاهین G مدل ۱۴۰۱ البته ۱۰ میلیون تومان در طول یک هفته گران شد و ۵۲۵ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. کوییک R پلاس اتوماتیک مدل ۱۴۰۱ در بازار ۱۵ میلیون تومان گران شده و به ۴۱۵ میلیون تومان رسیده است. کوییک دندهای مدل ۱۴۰۱ اما بدون تغییر قیمت، ۳۱۰ میلیون تومان به فروش رفت.