بازار ها منتظر رونق؛

دلار آمادگی برای جهش دارد

با این که پس از پایان ماه مبارک رمضان بازار طلا رونق می گیرد و این رونق معمولا به افزایش قیمت ها منجر می شود، اما در روزهای منتهی به عید فطر و حتی امروز که تعطیلات عید پایان یافته است، هنوز خبری از گرانی طلا در بازار طلافروشی ها نیست

با این که پس از پایان ماه مبارک رمضان بازار طلا رونق می گیرد و این رونق معمولا به افزایش قیمت ها منجر می شود، اما در روزهای منتهی به عید فطر و حتی امروز که تعطیلات عید پایان یافته است، هنوز خبری از گرانی طلا در بازار طلافروشی ها نیست و حتی در طول فروردین گذشته نرخ طلا ۱ تا ۱.۲ درصد کاهش داشته است. البته براساس بررسی شاخص قیمت طلا در طول یک‌ماه گذشته، ریزش ۱.۳ درصدی قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار تائید شده است. اکنون هر گرم طلای ۱۸عیار ۲ میلیون و ۶۰۵ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارد و این عدد ۳۵ هزار تومان ارزان‌تر از رقمی است که یک ماه قبل و در روزهای پایانی سال خریداران باید طلا را می‌خریدند. البته ناظران بازار ابراز عقیده می کنند که در حال حاضر بازار به ثبات نسبی خوبی رسیده و نباید مردم منتظر افزایش یا کاهش معنی دار باشند.

ناظران این را هم اضافه می کنند که ثبات بازار در صورتی ادامه پیدا خواهد کرد که اونس جهانی هم در ثبات باشد و تحول سیاسی و اقتصادی تاثیرگذاری روی ندهد و نیز در عرضه و تقاضا تغییر خاصی مشاهده نشود. با این شرط البته پیش‌بینی بازار مقداری سخت می شود، چرا که نمی‌توان وضعیت آینده ایران و جهان و در نتیجه بازار را پیش‌بینی کرد.

در این میان نرخ دلار هم سقوط را تجربه می کند و بررسی رفتار بازار ارز، از قرمزپوش شدن شاخص قیمت دلار حکایت دارد؛ به طوری که قیمت دلار با ریزش ۴.۴ درصد مواجه شد. چنان که آخرین قیمتی که در ماه فروردین در بازار ارز برای دلار ثبت شد، ۵۱ هزار و ۴۰۵ تومان بود که این عدد، ۲ هزار و ۳۹۵ تومان ارزان‌تر نسبت به یک ماه قبل است. یورو نیز ۲ هزار و ۳۳۳ تومان کاهش قیمت را تجربه کرده و در بازار به ۵۶ هزار ۵۶ هزار و ۱۶۷ تومان رسیده است.با این حال اگر در روزهای جاری که بازار ها فعالیت خود را از سر می گیرد، افزایش تقاضا مشاهده شود و مصرف‌کنندگان ارز برای خرید ارز مورد نیز به بازار ورود کنند، عرضه فعلی چوابگو نخواهد بود و در آن صورت ممکن است قیمت ها جهش کند به ویژه ان که با توجه به وضعیت اقتصادی و تورم موجود در کشور، هجوم برای خرید افزایش پیدا خواهد کرد، و چون عرضه بسیار کم است پاسخگوی نیاز نیست و باید در این باره بانک مرکزی تدابیر لازم را اتخاذ کند.

نگاهی به نرخ ها 

هر انس طلا                                 ۱,۹۸۵.۱۹

هر مثقال طلا در بازار تهران       ۱۱۱,۲۰۰,۰۰۰

هر گرم طلای ۱۸ عیار               ۲۵,۶۷۰,۰۰۰

هر گرم طلای ۲۴ عیار               ۳۴,۲۲۰,۰۰۰

سکه طرح جدید                      ۳۱۲,۰۰۰,۰۰۰

سکه طرح قدیم                       ۲۸۶,۰۰۰,۰۰۰

نیم سکه                              ۱۸۷,۵۰۰,۰۰۰

ربع سکه                             ۱۱۶,۰۰۰,۰۰۰

سکه یک گرمی                       ۶۴,۰۰۰,۰۰۰

دلار مبادله ای / اسکناس              ۴۲۲,۹۰۰

دلار مبادله ای  / حواله  قیمت         ۳۸۲,۹۰۰

دلار غیر رسمی                          ۵۱.۴۰۵

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات