تثبیت قیمت طلا، پرواز ارز

دلار نیمایی به دنبال دلار آزاد

طلا هم چنان نرخ بالای هفتگی خود را در 1682 دلار حفظ می کند.

طلا هم چنان نرخ بالای هفتگی خود را در ۱۶۸۲ دلار حفظ می کند.
در این باره سایت «اف‌ایکس‌استریت» با مروری بر آخرین نوسانات قیمت فلزات گرانبها نوشت: قیمت طلا در در ابتدای هفته، از بالاترین رقم سه هفته‌ی اخیر، یعنی ۱۶۸۲ دلار در حال بالا رفتن است
در این حال و در بازار ایران نرخ انواع ارز در حالی بر مدار رشد قرار گرفته که به گفته کارشناسان این افزایش قیمت علاوه بر تاثیرگذاری عوامل متعدد، بیشتر ناشی از چگونگی شیوه معاملات توافقی ارز در این بازار است. چنان که نرخ دلار آزاد برای اولین بار به بیش از ۳۵ هزار تومان رسید و این نرخ در بازار معاملات توافقی نیز فراتر از ۳۲ هزار تومان دادو ستد می شود. بازار توافقی که قرار بود با راه اندازی آن ضربه گیر رشد قیمت ارز شود اما فعالان این بازار اکنون در مواجه با رشد میزان تقاضا در تعیین قیمت ارز رویه دیگری را در پیش گرفته اند. در آخرین روز معاملات هفتگی ارز توافقی، دلار با قیمت خرید ۳۱۸۰۰ تومان کار خود را آغاز کرد اما با گذشت چند ساعت رشد قیمتها شروع شد و نرخ دلار توافقی در اواسط روز به ۳۲۷۰۰ تومان رسید. این در حالی که نرخ توافقی آن ۳۱۵۸۵ تومان بود
قیمت ارز در بازار تابعی از عرضه و تقاضاست
کارشناسان علل افزایش نرخ ارز و عملکرد بانک مرکزی در راه اندازی بازار معاملات توافقی می گویند که ارز هم اکنون در بازار تابعی از عرضه و تقاضاست، بنابراین چه بازار توافقی باشد وچه نباشد وقتی تقاضا برای کالایی در بازار افزایش می یابد قیمت آن نیز رشد می کند این مسئله نه فقط در بازار ارز بلکه در همه بازارها نیز صدق می کند. در این میان رشد قیمت ها این روزها در بازار ارز به دلیل افق تاریک توافق در مذاکرات برجام، وجود نرخ بالای تورم، تشدید تحریم ها و مسائل و مباحث سیاسی و اجتماعی چه در داخل و چه خارج کشوراست که موجب شده تقاضا برای خرید ارز در بازار بشدت افزایش و این روند منجربه گرانی دلار و سایر ارزها در بازار شود.
از سوی دیگر بسیاری از سرمایه گذاران مدتهاست به امید رفع تحریم ها برای ایجاد سرمایه گذاری نشسته بودند اما از آنجایی که به جای توافق و رفع تحریم ها روزبه روز بر تحریم ها علیه کشورمان افزوده می شود و از طرفی نرخ تورم به جای مهار آن ره شتابانی را در پیش گرفته است؛ بنابراین سرمایه گذاران ترجیح می دهند در این آشفته بازار احتمالا با تبدیل منابع مالی خود به دلار یا سایر ارزهای دیگر به دنبال حفظ سرمایه های خود باشند.
دلار نیمایی هم به دنبال دلار نرخ آزاد
در این میان نرخ دلار نیما هم افزایش یافته و به حدود ۲۹ هزتر تومان رسیده است. ناطران معتقدند با توجه به این که نرخ دلار نیما تابعی از نرخ آزاد است احتمالا و با توجه به صعود مداوم نرخ آزاد، نرخ نیما هم به صعود خود ادامه خواهد داد. این امر ممکن است قیمت کالاهای وارداتی را هم افزایش دهد و به التهاب بازار بینجامد.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات