به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه گذاری آنلاین

فرزان قاسم‌لو: دور شدن صنعت چـاپ از امکان سرمایه‌گذاری‌های جدید

دور شدن صنعت چـاپ

به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه گذاری آنلاین، فرزان قاسم‌لو رییس هیات مدیره چاپ و نشر نگارستان گفت: ماشین‌آلات چاپ در سایر کشورها، بسیار به‌روزتر از ایران است از نظر به‌روز بودن ماشین‌آلات با یک اختلاف ۲۰ درصدی نسبت به بقیه کشورها قرار داریم، برهمین اساس با علم روز فاصله بسیاری داریم، زیرا واردات ماشین‌آلات جدید و سرمایه‌گذاری‌های به‌روز در صنعت چاپ، واقعا برای بخش خصوصی امکان‌پذیر نیست.

عدم ارائه تسهیلات بانکی و نبود حمایت از طرف دولت

وی افزود: چاپخانه‌ها کمی در بخش خصوصی هستند که می‌توانند ماشین‌آلات خود را به‌روز کنند. در واقع با توجه به قیمت دلار، عدم ارائه تسهیلات بانکی و نبود حمایت از طرف دولت، سرمایه‌گذاری‌های جدید در صنعت چاپ امکان‌پذیر نیست.

حدود یک‌سال است که شرایط بازار و قیمت‌ها تاحدودی بهتر شده، اما در ۵ سال گذشته تعرفه‌ها بسیار پایین بود؛ به خصوص تعرفه دستمزدها در صنعت چاپ افست که نسبت به چاپ‌های دیجیتال و فلکسو بسیار پایین‌تر بود که البته کمی بهبود پیدا کرده است.

قاسم‌لو گفت: توصیه بنده، اتحاد صنفی و یکپارچه‌سازی قیمت‌ها است تا واسطه‌ها کمتر امکان فعالیت داشته باشند و چاپخانه‌ها بتوانند به مشتریان نهایی، سرویس ارائه دهند. نتیجه اتحاد صنفی این است که قیمت‌شکنی‌ها کاهش خواهد یافت.

توصیه دیگر، به‌روز نگه‌داشتن علم و ارائه راه‌حل نهایی به مشتریان است. از آنجا که چاپخانه‌ها مشغله‌های زیادی دارند، امکان طراحی، لیتوگرافی، فرم‌بندی، فایل بستن و ادیت را ندارند و همین باعث شده که دفاتر تبلیغاتی و واسطه‌ها بتوانند بخشی از سهم بازار را بگیرند و بالانس قیمتی در صنف ما را به هم بزنند.

چشم‌اندازی برای پیشرفت و ارتقای این صنعت وجود ندارد

وی افزود: متاسفانه در ۵ سال گذشته هیچ چشم‌اندازی وجود نداشت؛ لذا ما همواره به سمت کاهش میزان سرمایه‌گذاری و حفظ وضعیت موجود قدم برداشته‌ایم. متاسفانه در صنعت چاپ، چشم‌اندازی برای سرمایه‌گذاری وجود ندارد، زیرا اقتصاد بیمار است. در مجموع می‌توان گفت که چشم‌اندازی برای پیشرفت و ارتقای این صنعت وجود ندارد، مگر اینکه استراتژی‌های دولت تغییر کند.

رییس هیات مدیره چاپ و نشر نگارستان گفت: نمایشگاه صنعت چاپ و بسته‌بندی، فضای بسیار خوبی است و جزو تنها فضاهای باقی‌مانده در این صنعت است که شرکت‌ها به واسطه برگزاری آن می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند و دوباره خود را بازاریابی کنند.

همچنین این رویداد مهم و تاثیرگذار، محیط مناسبی برای آشنایی بیشتر و برقراری رابطه میان شرکت‌ها و چاپخانه‌ها است. نمایشگاه صنعت چاپ و بسته‌بندی برای شرکت چاپ و نشر نگارستان هم بسیار خوب بود و نتایجی قابل توجهی را برای ما به دنبال داشت. امید ما این است که در سال‌های آینده، این رویداد با قدرت و قوت بیشتری و با رفع نقاط ضعف برگزار شود.

 

مطلب کامل در ماهنامه شماره ۸۶ دنیای سرمایه گذاری

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات