نرخ سود بانکی، بازار سرمایه را قرمز کرد

ربایش پول های بورس توسط بانک

در تحولی جدید شورای پول و اعتبار، اخیرا نرخ سود بانکی را از 21 به 22.5 درصد افزایش داد. متعاقب این امر برخی کارشناسان ابراز عقیده کردند که افزایش نرخ سود بانکی به هر حال باعث کاهش جذابیت بورس و فرار پول های به سمت بانک می شود.

در تحولی جدید شورای پول و اعتبار، اخیرا نرخ سود بانکی را از ۲۱ به ۲۲.۵ درصد افزایش داد. متعاقب این امر برخی کارشناسان ابراز عقیده کردند که افزایش نرخ سود بانکی به هر حال باعث کاهش جذابیت بورس و فرار پول های به سمت بانک می شود. آنان توضیح می دهند که به افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی معمولا روی بازار سهام تاثیر منفی دارد و چون بانک سود بدون ریسک می‌دهد، زمانی که سود بدون ریسک افزایش می‌یابد باعث می‌شود سرمایه‌گذاران به قیمت پایین‌تری مایل به خرید سهام باشند و اگر سود بدون ریسک جذاب باشد اقبال به بازار سرمایه کم‌تر می‌شود. این در حالی است که بازدهی بازار سرمایه در ماه های اخیر نسبتا خوب بوده و ممکن است این بازدهی، سهامداران را در مدار بورس نگه دارد. همین مساله باعث شده تا برخی ناظران ابراز عقیده کنند که با افزایش سود سپرده‌های بانکی یک‌ساله به نرخ ۲۰.۵ و سه ساله به ۲۲.۵درصد، بعد از مدت‌ها شاهد تثبیت و آرام گرفتن بحث سودهای بانکی خواهیم بود، آنان اضافه می کنند که به این ترتیب سرمایه گذاران تکلیف خود را دریافته و در مورد دارایی خود تصمیم می گیرند. در این صورت خواسته‌های فعالان بازار سرمایه هم اجرا می شود و ممکن است شاهد بازگشت نقدینگی به سمت این بازار باشیم.
معاملات در هفته ای که گذشت
این هفته بورس کار خود را با ریزش آغاز کرد و شروع فعالیت خود را با افت گذراند. به این ترتیب شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات شنبه، هشتم بهمن‌ماه با ۱۱ هزار و ۸۷۵ واحد کاهش در ارتفاع یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن با هشت هزار و ۲۹۰ واحد کاهش به ۵۰۴ هزار و ۲۰۰ واحد و شاخص قیمت با چهار هزار و ۹۲۶ واحد افت به ۲۹۹ هزار و ۶۳۳ واحد رسید. این ریزش در دومین روز کاری نیز ادامه یافت و شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات یکشنبه، ۹ بهمن‌ماه با ۵۷ هزار و ۹۰۰ واحد کاهش در ارتفاع یک میلیون و ۵۴۲ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن با ۱۹ هزار و ۵۶۲ واحد کاهش به ۴۸۴ هزار و ۶۳۹ واحد و شاخص قیمت با ۱۱ هزار و ۶۲۵ واحد افت به ۲۸۸ هزار و هشت واحد رسید. شاید تاثیر اعلام نرخ سود بود که ریزش بورس را ادامه ساخت و در سومین روز هم بورس قرمز شد. به این ترتیب شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دوشنبه، ۱۰بهمن‌ماه با ۲ هزار و ۵۰۶ واحد کاهش در ارتفاع یک میلیون و ۵۳۹ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن با پنج هزار واحد کاهش به ۴۷۹ هزار و ۶۳۹ واحد و شاخص قیمت با ۲ هزار و ۹۷۲ واحد افت به ۲۸۵ هزار و ۳۷ واحد رسید.
اما این ریزش بالاخره متوقف و بورس صعودی شد. چنان که شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات سه‌شنبه، ۱۱ بهمن‌ماه با ۱۶ هزار و ۸۷۳ واحد افزایش در ارتفاع یک میلیون و ۵۵۶ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن با ۶ هزار و ۴۰۲ واحد افزایش به ۴۸۶ هزار و ۴۰ واحد و شاخص قیمت با سه هزار و ۸۰۴ واحد رشد به ۲۸۸ هزار و ۸۴۱ واحد رسید. البته بورس هفته را با صعود به پایان برد و شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز، چهارشنبه، ۱۲بهمن‌ماه با ۶۷۵ واحد افزایش در ارتفاع یک میلیون و ۵۵۷ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن با یک‌هزار و ۴۹۴ واحد افزایش به ۴۸۷ هزار و ۵۳۵ واحد و شاخص قیمت با ۸۸۷ واحد رشد به ۲۸۹ هزار و ۶۳۹ واحد رسید.
گمان می رود که در هفته آینده نیز روند صعود شاخص ادامه داشته باشد و بورس هفته را با رنگ سبز آغاز کند.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات