رونق صنعت گردشگری سلامت ایران در گروی توسعه زیرساخت‌ها

عضو جامعه حرفه‌ای گردشگری سلامت ایران گفت: فضای گردشگری سلامت ایران آمادگی رشد کامل را دارد که نیازمند تعامل قوی بین‌المللی است. حضور گردشگران سلامت از کشورهای خاور دور و دوردست در ایران، به دلیل کیفیت مطلوب ارائه خدمات با قیمت ارزان در ایران به آن‌ها است. موضوع توریسم سلامت که به حضور پررنگ توریست پزشکی در کشور نیاز دارد، می‌تواند فضای مناسبی را برای جامعه بین‌المللی و پزشکی جهان در ایران فراهم کند.

رضا خادم‌الرضا در گفت‌وگوی اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین؛ با اشاره به اینکه ما باید از روش‌های سنتی و مدرن برای توسعه گردشگری سلامت در کشور به صورت بهینه استفاده کنیم؛ گفت: در حقیقت ۵ عاملی که در توسعه زیرساخت صنعت گردشگری سلامت کشور کمک می‌کند، شامل تولید محتوا، ارائه خدمات و تسهیلات، بازاریابی و پاسخ‌یابی، ارائه مشاوره و کال سنتر است که باید هر کدام از آن‌ها یک روابط عمومی مناسب برای توسعه گردشگری سلامت در ایران باشند.

وی افزود: برای اینکه سرمایه‌گذاری خوبی در صنعت گردشگری سلامت ایران رخ دهد، باید موانع و چالش‌های موجود را بررسی و مرتفع کرد. مشکلات به صورت پایه‌ای شامل اتخاذ قوانین دست و پاگیر توسط مسئولان و مدیرانی است که دانش و آگاهی لازم را درباره صنعت گردشگری سلامت ندارند. دغدغه امروز ما تنها گردشگری سلامت نیست و باید غم صنعت را خورد. برای انجام سرمایه‌گذاری، پیدا کردن بازارهای جدید و مطلوب اهمیت بالایی دارد. وجود ناهماهنگی بین بیمارستان‌ها و حضور پررنگ شرکت‌هایی که دلال گردشگر سلامت هستند، موجب شده تا در صنعت تیم ورک گردشگری سلامت در ایران، به صورت جزیره‌ای عمل شود که وقوع این اتفاق باعث می‌شود تا امکانات درستی در اختیار صاحبان صنعت گردشگری سلامت کشور قرار نگیرد.

خادم‌الرضا افزود: حوزه گردشگری سلامت ایران با کشورهای توسعه‌یافته قابل قیاس نیست. می‌توان از دو جنبه به این موضوع پرداخت. نخست اینکه به لحاظ درمان و تخصص در ایران پتانسیل بالقوه‌ای وجود دارد، اما در واقعیت و انجام امور عملیاتی از این لحاظ با رقبای منطقه‌ای و کشورهای اروپایی فاصله زیادی داریم. در زمینه طبیعت‌درمانی، بسترهای لازم و شرایط خاص طبیعی در ایران وجود دارد که به این لحاظ ایران یکی از بهترین کشورهای جهان بوده و قابل قیاس با کشورهای دیگر نیست، ولی به دلیل عدم بهره‌مندی لازم از این امکانات خدادادی، بسیاری از کشورهای جهان در این حوزه هم از ما سبقت گرفتند که جای بسی تامل دارد. به دلیل عدم حمایت مطلوب از سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری سلامت ایران، شاهد افزایش فاصله کشورمان با کشورهای جهان در موضوع سرمایه‌گذاری و اثرپذیری آن در بین مردم جامعه برای این صنعت هستیم.

عضو جامعه حرفه‌ای گردشگری سلامت ایران تصریح‌کرد: به نظر می‌رسد، برای بیماران خارجی در کشور، طراحی مناسبی به منظور تامین زیرساخت امکانات آن‌ها نداشته‌ایم که علت آن می‌تواند فقدان دیدگاه بین‌المللی باشد. در موضوع بازاریابی گردشگری سلامت در کشور باید بهترین سایت‌ها را داشته باشیم که این اتفاق نیفتاده است. سرمایه‌گذاری ما باید برای کشورهای هدف باشد و قابلیت ایجاد زیرساخت، درست کردن و تاسیس دفاتر و فضای مناسب در کشور باید به صورت بهینه فراهم شود. فضای ارائه خدمات و ترانسفر به گردشگر سلامت باید زیرساخت لازم را داشته باشد و هر سرویسی که به عنوان خدمات به بیمار ارائه می‌دهیم، باید به همراهان بیمار هم ارائه شود.

وی تاکیدکرد: در صحنه‌گردانی باید از بهترین ابزارها استفاده شود و از فرصت‌ها تعریف حرفه‌ای داشته باشیم. بدون تنظیم یک برنامه درست و چشم‌اندازی روشن نمی‌توان انتظار موفقیت و توسعه‌ را در صنعت گردشگری سلامت کشور داشت. برای رقابت با بازار گردشگری سلامت در کشورهای دیگر باید در مسیری حرکت کرد که امکانات و برنامه‌ریزی پویا و دقیق در مسیر اجرایی شدن قرار گیرد. به دلیل اینکه حوزه گردشگری سلامت با سلامتی، روح و روان افراد سر و کار دارد، هر نوع خدماتی که به بیمار ارائه می‌شود تا تندرستی وی را در پی داشته باشد، باید برای همراه بیمار هم در نظر گرفته و اجرایی شود. استفاده از روش‌ها و ابزارهای نوین و طبیعی برای حفظ سلامت افراد در حوزه گردشگری سلامت کشور باید تغییر کند که وقوع این اتفاق اتخاذ شرایط ویژه‌ای را می‌طلبد. در حقیقت حوزه‌های درمان، گردشگری و بازاریابی نیاز به ابزارهای مخصوص خود برای توسعه دارند. توسعه مرکز درمانی و سیستم‌های بازاریابی درست برای ایجاد کاربران واقعی در شرایط کنونی احساس می‌شود. داشتن پلتفرم‌های جنرال و سایت‌های دقیق و قوی با سئوهای بالا برای بازاریابی با کشورهای هدف اهمیت ویژه‌ای در حوزه گردشگری سلامت دارد که می‌تواند برای توسعه و رونق این صنعت، مهم تلقی شود.

خادم الرضا گفت: گاهی شاهد هستیم که تداخل بین وظایف دستگاه‌ها آسیب جدی به صنعت گردشگری سلامت وارد کرده است. باید دستگاه‌های دولتی شرایط اخذ ویزا برای مسافران خارجی را تسهیل کرده تا به نوعی شرکت‌های خدمات‌رسان حمایت شوند. برنامه‌ریزی روی کشو‌رهای هدف و اعمال سیاست‌گذاری درست باید در مسیری رخ دهد تا دعواهای بین وزارتخانه‌های بهداشت و میراث فرهنگی و گردشگری موجب سوزانده شدن فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کشور نشوند. قوانینی باید ایجاد شود که سرمایه‌گذاران به راحتی در کشور سرمایه‌گذاری کنند تا ارائه خدمات در بازار موجب جذب بیمار شود. نباید ارتباط ارائه‌دهندگان خدمات با دلالان به صورت ناصحیح اتفاق بیفتد. ورود دولت در موضوع تبلیغات برای توسعه صنعت گردشگری باید موثر باشد. دولت در معرفی کشور و خدمات آن به عنوان یک مقصد برای گردشگران سلامت باید ظرافت خاصی به خرج دهد و برای اعطای تسهیلات به شرکت‌های فعال در حوزه گردشگری سلامت از هیچ ‌کوششی دریغ نکند.

وی مطرح‌کرد: با توجه به توانمندی‌های بخش بهداشتی و پزشکی کشور در حوزه بهداشتی و درمانی، امکانات شایسته و مورد انتظار جامعه بین‌الملل ایجاد نشده و به نوعی از این لحاظ با جامعه جهانی فاصله داریم و با عنایت به رشد فزاینده مورد انتظار سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در حوزه درمانی و بهداشتی کشور پیشرفت چندانی نداشته و از کشور پر ظرفیتی مانند ایران انتظار می‌رود که فراتر از کشورهای خاورمیانه در حوزه برخورداری از امکانات بهداشتی و درمانی گام بردارد.صنعت گردشگری سلامت در سال‌های گذشته نشان داده که می‌تواند اشتغال‌زایی فراوانی در کشور ایجاد کند. با توجه به اینکه شرایط بین دستگاهی و فرا وزارتخانه‌ای و از نظر نرم‌افزاری و تکنولوژی با شرایط روز متفاوت است، چگونه در کشورهای توسعه‌یافته ابزارها به کمک رونق گردشگری سلامت می‌آیند؟ پیوند بین بخش‌های مختلف یک صنعت با اشتغال‌زایی اهمیت بالایی دارد و توسعه زیرساخت همراه با رونق و فضای جدید کسب و کار در اقتصاد کلان یک کشور می‌تواند تعریف شود. بدنه اقتصادی یک کشور شاخه‌های متعددی دارد که گردشگری سلامت می‌تواند به راحتی یکی از این شاخه‌ها بوده و برای اشتغال‌زایی نقش مهمی را ایفا کند.

عضو جامعه حرفه‌ای گردشگری سلامت ایران خاطرنشان کرد: فضای گردشگری سلامت ایران آمادگی رشد کامل را دارد که نیازمند تعامل قوی بین‌المللی است. حضور گردشگران سلامت از کشورهای خاور دور و دوردست در ایران، به دلیل کیفیت مطلوب ارائه خدمات با قیمت ارزان در ایران به آن‌ها است. موضوع توریسم سلامت که به حضور پررنگ توریست پزشکی در کشور نیاز دارد، می‌تواند فضای مناسبی را برای جامعه بین‌المللی و پزشکی جهان در ایران فراهم کند.

انتهای‌پیام/

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات