ساخت باند دوم شمالی فرودگاه امام خمینی (ره) تا پایان سال آغاز می‌شود

سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام‌خمینی (ره) گفت: عملیات احداث باند دوم شمالی فرودگاهی امام خمینی (ره) با ارزش بیش از هزار میلیارد تومان تا پایان سال آغاز خواهد شد.

به گزارش دنیای سرمایه گذاری آنلاین به نقل از ایسنا، سعید چلندری در نشست خبری، فرودگاه امام خمینی (ره) را یکی از مهم‌ترین دروازه‌های ورودی و خروجی کشور دانست و گفت: روزانه ۱۲۰ تا ۳۰۰ پرواز مسافری در این فرودگاه انجام می‌شود و مسافرانی که از فرودگاه‌های کشورهای دیگر وارد فرودگاه می‌شوند، انتظارات ویژه و متناسب با سایر کشورها دارند.

وی افزود: به دلایل مختلف در حدود هشت سال گذشته آنطور که باید به این فرودگاه توجه نشده و زیرساخت‌های لازم در این شهر فرودگاهی مهیا نشده است اما با توجه به رویکرد دولت سیزدهم و نگاه ویژه وزارت راه و شهرسازی و همچنین تاکیدات سازمان هواپیمایی، اقدامات مهمی در این شهر فرودگاهی انجام شد.

سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با اشاره به عملیات اعزام حجاج گفت: بیش از ۵۰ درصد از حجاج با بالاترین سطح خدمات از این فرودگاه انجام شد. همچنین حدود ۲۰۰ هزار نفر و بیش از ۸۹ درصد پروازهای عتبات از شهر فرودگاهی امام‌خمینی(ره) انجام شد.

چلندری به بهره‌برداری از ترمینال سلام اشاره کرد و افزود: این ترمینال از نظر استاندارد با تمام ترمینال‌های پیشرفته در فرودگاه‌های مختلف دنیا برابر است. با احداث ترمینال سلام در قسمت جنوبی باند فرودگاه، احداث باند دوم شمالی را در دستور کار قرار دادیم که به زودی عملیات احداث آن که بیش از هزار میلیارد تومان است آغاز می‌شود.

وی با اشاره به پتانسیل‌های فرودگاه که از منطقه ویژه تجاری و اقتصادی برخوردار است، گفت: منطقه ۲۴۰ هکتاری از این منطقه ۴۰۰۰ هکتاری که ۲۵۰۰ هکتار منطقه ویژه اقتصادی دارد، در دستور کار قرار گرفت که ۱۰۷ هکتار آن آماده بهره‌برداری است.

تفاهم شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی با بیش از ۳۰ شرکت دانش‌بنیان

سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: شرکت‌های فعال بر اساس دانش‌بنیان و لجستیکی و های‌تک قرار است در این منطقه فعالیت داشته باشند و از این تکنولوژی‌ها نیز در این منطقه استفاده خواهد شد. از این رو با بیش از ۳۰ شرکت دانش‌بنیان به تفاهم رسیدیم و تا پایان سال بخش زیادی از این مناطق واگذار می‌شود.

چلندری افزود: خیلی از تجار کشور برای استفاده از مشوق‌های مالیاتی مناطق آزاد در این مناطق سرمایه‌گذاری کردند و مشکل تردد به این مناطق و شهرها دارند که با آغاز فعالیت منطقه آزاد شهر فرودگاهی انتطار می‌رود بخش زیادی از فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و های‌تک به این شهر فرودگاهی سرازیر شود.

وی ادامه داد: با توجه به ممیزی سازمان هواپیمایی کشور که برای اخذ گواهینامه فرودگاهی انجام شده، همکاران اقدامات مورد نیاز از جمله رفع برخی خطرات حاشیه‌ای را آغاز کردند. یکی از مباحث اصلی، بهسازی باند اصلی فرودگاه است که فراخوان و انتخاب پیمانکار انجام شده و عملیات اجرایی آن به زودی آغاز خواهد شد.

سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) خاطر نشان کرد: شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) ۴۵۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی در دست احداث دارد که ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان آن از منابع شهر فرودگاهی و مابقی از طریق بخش خصوصی تامین می‌شود.

چلندری تاکید کرد: با توجه به پتانسیل منطقه آزاد، مطالعات فاز دوم و طرح جامع فرودگاه به اتمام رسیده و توسط سازمان هواپیمایی کشوری به تصویب رسیده است.   به همین منظور مذاکرات با چندین کشور خارجی برای احداث فاز دو فرودگاه شامل یک ترمینال ۴۱۰ هزار متری را آغاز کردیم. همچنین با دو کشور خارجی و چهار شرکت داخلی در حال انجام مذاکرات هستیم تا قبل از پایان سال به انعقاد قرارداد و عملیات اجرایی آن را آغاز کنیم.

وی تاکید کرد: عملکرد هشت ماهه امسال نشان می‌دهد ۱۳۴ درصد رشد جابجایی مسافر نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشتیم که البته سال گذشته هنوز به طور کامل از بحران کرونا خارج نشده بودیم. همچنین تعداد ۷.۵ میلیون مسافر هواپیمایی در پایان سال ۱۴۰۱ پیش‌می‌شود.

سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) درباره فاز دوم ترمینال فرودگاه امام خمینی(ره) گفت: این پروژه توسط سه مشاور داخلی و یک مشاور هلندی در سنوات قبل مطالعه شده و به تصویب رسیده است. با ۹ شرکت خارجی مذاکره کردیم و با دو شرکت از این‌ها تفاهم‌نامه امضا کردیم. چهار شرکت داخلی هم اعلام آمادگی کردند که توانمندی آن‌ها در حال ارزیابی است.

چلندری خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۱ شرکت هواپیمایی داخلی و ۲۳ شرکت هواپیمایی خارجی در حال عملیات پروازی در فرودگاه امام خمینی(ره) هستند. مدل تامین مالی و ساخت فرودگاه باید مشخص شود و در همین خصوص جلسه‌ای با وزیر راه‌ و شهرسازی برگزار شده است.

وی افزود: یکی از مشکلات هواپیماهای داخلی این است که گاهی باید پرواز خالی داشته باشد و این برای ایرلاین‌ها صرفه اقتصادی ندارد و باید بخشی از پروازهای داخلی به فرودگاه امام خمینی(ره) منتقل شود تا برای شرکت‌ها صرفه اقتصادی داشته باشد.

منبع:ایسنا

انتهای پیام

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات