بررسی معاملات بورس در هفته کاهشی؛

سرخ پر رنگ، سبز کم رنگ

بورس این هفته را عمدتا با رنگ قرمز سپری کرد و هرچند در میانه هفته، شاخص به زحمت توانست خودش را به مرز صعود و رنگ سبز بکشاند، اما دوباره در سه شنبه سقوط کرد و تا آخر هفته به سقوط خود ادامه داد

بورس این هفته را عمدتا با رنگ قرمز سپری کرد و هرچند در میانه هفته، شاخص به زحمت توانست خودش را به مرز صعود و رنگ سبز بکشاند، اما دوباره در سه شنبه سقوط کرد و تا آخر هفته به سقوط خود ادامه داد. برخی ناظران تصریح می کنند که با توجه به تصویب قطعنامه علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پارلمان اروپا و دیدگاه هایی که در مورد پیچیده تر شدن روابط ایران و اتحادیه اروپا مطرح شده بود، سقوط شاخص در بورس طبیعی به نظر می رسید. البته وقتی در دوشنبه شورای وزیران این اتحادیه قطعنامه دریافت شده از سوی پارلمان را تصویب نکرد، باز هم تاثیر قابل ملاحظه ای بر بازار نگذاشت و رشد شاخص کل بورس را جهشی نکرد. این امر شاید به تصویب دور چهارم تحریم ها علیه مقامات و نهاد های ایرانی در شورای وزیران اروپا مربوط باشد.

با این حال و همان طور که گفته شد شاخص کل بورس در نخستین روز بهمن ماه افت ۳۱ هزار واحدی داشت؛ به این ترتیب شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات شنبه، یکم بهمن‌ماه با ۳۱ هزار و ۵۶۶ واحد کاهش در ارتفاع یک میلیون و ۶۵۷ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن با چهار هزار و ۲۴۵ واحد کاهش به ۵۲۱ هزار و ۹۴۲ واحد و شاخص قیمت با ۲‌هزار و ۵۲۴ واحد افت به ۳۱۰ هزار و ۳۷۴ واحد رسید. این سقوط ادامه یافت و شاخص کل بورس در معاملات دومین روز هفته باز هم ۴ هزار واحد سقوط کرد. این گزارش اضافه می کند که شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات یکشنبه، دوم بهمن‌ماه با چهار هزار و ۶۵۲ واحد کاهش در ارتفاع یک میلیون و ۶۵۲ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن با ۲ هزار و ۱۷ واحد کاهش به ۵۱۹ هزار و ۹۳۸ واحد و شاخص قیمت با یک‌هزار و ۱۹۹ واحد افت به ۳۰۸ هزار و ۹۸۶ واحد رسید.

بالاخره صعود

در این حال و در میانه هفته بالاخره شاخص کل سبزپوش شد البته این سبز، آن قدر کم رنگ بود که امیدی را به وجود نیاورد. گفتنی است شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دوشنبه، ۳ بهمن‌ماه با هزار و ۲۴ واحد افزایش در ارتفاع یک میلیون و ۶۵۳ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن با ۲ هزار و ۷۶۳ واحد افزایش به ۵۲۲ هزار و ۷۰۰ واحد و شاخص قیمت با یک‌هزار و ۶۴۲ واحد رشد به ۳۱۰ هزار و ۶۲۸ واحد رسید. اما این صعود پایدار نبود و دویاره رنگ سرخ بر تابلوها و نمایشگرها پاشیده شد. چنان که شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات سه‌شنبه، ۴ بهمن‌ماه با هفت هزار و ۸۹۲ واحد کاهش در ارتفاع یک میلیون و ۶۴۶ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن با ۲۹۲ واحد افزایش به ۵۲۲ هزار و ۹۹۴ واحد و شاخص قیمت با ۱۷۳ واحد رشد به ۳۱۰ هزار و ۸۰۲ واحد رسید.

همین روند تداوم یافت و در روز پایانی هم شاخص کل بورس منفی ماند. نگاهی به بازار نشان می دهد که شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز چهارشنبه، پنجم بهمن‌ماه با ۳۴ هزار و ۹۱ واحد کاهش در ارتفاع یک میلیون و ۶۱۱ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن با ۱۰ هزار و ۵۰۱ واحد کاهش به ۵۱۲ هزار و ۴۹۱ واحد و شاخص قیمت با ۶ هزار و ۲۴۰ واحد افت به ۳۰۴ هزار و ۵۶۰ واحد رسید. حالا ناظران ابراز عقیده می کنند که احتمالا در روزهای آینده افت شاخص تداوم خواهد یافت. برخی معامله گران می گویند دلیلی قابل اعتمادی برای امیدواری به سبز شدن شاخص وجود ندارد و به همین دلیل احتمال آن که روند سقوط شاخص کل در هفته آینده هم ادامه داشته باشد، زیاد است.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات