شرط رشد بورس چیست؟

یک کارشناس بازار سرمایه، اجرایی شدن همه ۱۰ بند مصوبه حمایت از این بازار را شرط مهمی برای ثبات و رشد بازار سرمایه دانست.

نیما میرزایی با بیان اینکه مصوبه ۱۰ بندی حمایت فوری از بازار سرمایه، از ۹۶ درصد سهامداران حمایت می‌شود، اظهار کرد: سازمان بورس باید پیگیر اجرایی شدن این مصوبه باشد چون یکی از بندها که مربوط به نرخ سود است در مصوبه هیئت دولت، سال گذشته هم مورد اشاره قرار گرفته بود اما توسط بانک مرکزی رعایت نشد. پیگیری این مطالب از خود مصوبه هم مهمتر است و شرط توفیق آن است که اجرایی شود. به شرط اجرایی شدن همه ۱۰ بند، بازار سرمایه می‌تواند به ثبات برسد و برای یک رشد متناسب در سال جاری آماده شود.

وی با تاکید بر اینکه اقداماتی که دولت و مجلس می‌توانند در راستای حمایت از بورس  انجام دهند به دو قسم کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم‌بندی می‌شود، توضیح داد: اقدامات کوتاه مدت، کنترل سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی بوده که یکی از موثرترین اقداماتی است که می‌تواند برای حمایت از تولید و بازار سرمایه در دستور کار قرار بگیرد. مانند رعایت کردن سقف ۲۰ درصدی بهره بین بانکی که تا امروز اتفاق نیفتاده و عدد بالاتر از این را شاهد بودیم و همچنین بحث اختلاف شدید دلار نیمایی، بازار آزاد و سایر نرخ هایی که درحال مبادله است. در گام بلند مدت نیز طرح مالیات بر عایدی سرمایه مطرح است که یکی از ضروری ترین اقداماتی است که میتواند به بازار سرمایه کمک کند. همچنین بازار مسکن را که بخش عمده‌ای از نقدینگی را به خود جذب کرده است، تعدیل و ساماندهی کند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه به نرخ خوراگ گاز که سبب ضربه زدن به این بازار شده است اشاره کرد و گفت: این موضوع، تعداد  زیادی از شرکت های پتروشیمی را دچار چالش جدی کرده است، نرخ هاب اروپا حدود ۶۵ درصد ریزش داشته اما در داخل کشور، با قیمت بالا و بدون توجیه اقتصادی شاهد محاسبه هزینه گاز هستیم. البته این موضوع در مجلس درحال پیگیری است اما انتظار می رود با توجه به شرایط اضطراری بازار سرمایه با اولویت بیشتر در دستور کار قرار بگیرد تا شاید شاهد تاثیر آن روی تابلوی بورس باشیم.

میرزایی افزود: قطعا خرید سهام در نرخ‌های فعلی مخصوصا حتما یک سرمایه گذاری موفق است. زیرا p/e بازار و میزان سودسازی شرکت ها در شش ماهه اول سال داشته‌اند ریسک سرمایه گذاری را به شدت کاهش داده و تعداد زیادی از نمادها به خصوص سهام بزرگ را جذاب کرده است.

به اعتقاد وی، شرایط موجود یک حالت برد – برد است، هم برای دولت و هم برای سهامدارانی که در ریزش اخیر متحمل ضرر و زیان مادی شدند.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات