محمود پیشعلی عنوان کرد:

شکستن تعرفه‌های رسمی در حکم خودزنی چاپخانه‌داران است

رییس هیات مدیره شرکت چاپ و بسته‌بندی «فرارنگ آریا» با انتقاد از قیمت‌شکنی برخی از چاپخانه‌داران گفت: اگر همکاران ما به تعرفه وفادار بمانند، صنعت چاپ شرایط به‌مراتب بهتری را تجربه خواهد کرد.

محمود پیشعلی، در گفت‌وگو با پایگاه خبری دنیای سرمایه‌گذاری، رقابت ناسالم و شکسته شدن تعرفه‌ها از سوی چاپخانه‌داران را مهمترین معضل حال حاضر بازار چاپ و بسته‌بندی دانست و گفت: متاسفانه عمده چاپخانه‌ها به تعرفه‌های اعلام‌شده از سوی اتحادیه‌ها توجهی نشان نمی‌دهند و سفارش‌های خود را با قیمت‌های به مراتب پایین‌تر از ارقام مندرج در نرخ‌نامه‌ها، آماده می‌کنند.

رییس هیات مدیره شرکت چاپ و بسته‌بندی «فرارنگ آریا» افزود: این کار حکم خودزنی را دارد و یکی از عوامل بازماندن صنعت چاپ از توسعه نیز همین خودزنی‌ها است. این مساله در کمتر صنعتی وجود دارد؛ به‌عنوان مثال هیچ شرکت تولیدکننده مصنوعات سلولزی زیر قیمت‌های متعارف بازار، دستمال کاغذی و سایر اقلام تولیدی خود را برای فروش نمی‌گذارد! درحالی که چاپخانه‌دارها مدام به فکر رقابت‌های غیرمنطقی و شکستن بازار یک‌دیگر با ارائه تعرفه‌های پایین‌تر به مشتریان هستند.

این پیشکسوت صنعت چاپ با بیان این‌که بزرگترین معضل حال حاضر صنعت چاپ، قیمت‌شکنی و بی‌توجهی به تعرفه‌های رسمی است تاکید کرد: باوجود برگزاری جلسات متعدد در زمینه رعایت نرخ‌نامه‌ها، بعضی از چاپخانه‌داران همچنان برای سرپا نگه‌داشتن واحد خود، قیمت‌شکنی می‌کنند.

پیشعلی ادامه داد: در کشورهای توسعه‌یافته، تخفیف دادن بی‌معنا است. حتی در کشور خودمان، هیچ رستوران‌ یا سوپرمارکتی به مشتریان خود تخفیف نمی‌دهد و کسی هم از آن‌ها انتظار تخفیف ندارد. اما قیمت‌شکنی همکاران ما باعث شده مشتریان صنعت چاپ به چانه زدن عادت کنند و کارهای خود را بعد از مذاکره با چندین چاپخانه، به کمترین قیمت ممکن سفارش دهند.

وی همچنین با تاکید بر نقش حسابرسی صنعتی در واحدهای چاپ و بسته‌بندی گفت: یکی دیگر از مشکلات اصلی در این صنعت، نبود حسابرسی صنعتی و قیمت‌گذاری‌های سنتی است. یک چاپخانه‌دار با محاسبه قیمت کاغذ و مرکب و سایر مواد مصرفی، سعی می‌کند ارزان‌ترین قیمت را به مشتری بدهد؛ اما به هزینه‌های سرمایه‌گذاری، استهلاک ماشین‌ها، هزینه‌های روزمره، مالیات، حق بیمه کارکنان، افزایش تعرفه برق و آب و… توجه لازم را ندارد. این مساله باعث ضرر و زیان یک چاپخانه می‌شود و در درازمدت، آن را با بحران مواجه خواهد کرد.

پیشعلی اضافه کرد: به نظر من اگر همکاران ما به تعرفه وفادار بمانند، صنعت چاپ شرایط به‌مراتب بهتری را تجربه خواهد کرد. ما باید درنظر داشته باشیم که سایر صنایع، به خدمات صنعت چاپ نیاز مبرم دارند، بنابراین اگر همه همکاران تعرفه را رعایت کنند، مشتریان نیز با آن کنار می‌آیند.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات