یادداشت؛ نادر کریمی جونی

صعود قیمت ها در بازار نفت ادامه دارد

بسیاری از ناظران و معامله گران نفتی، به اجرای وعده ها از سوی اعضای اوپک اطمینان دارند. همین اطمینان باعث رشد قیمت ها در بازار را موجب شده است، چنان از ابتدای ماه جاری میلادی، اوت، حدود پانزده درصد به قیمت پایه نفت در بازارهای وال استریت افزوده شده است. نه فقط سعودی ها، که روس ها هم از گروه اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت خود وعده داده اند وعده هایی که تحقق آن چندان مورد انتظار نیست. البته ناظران نفتی معتقدند که ریاض به وعده خود عمل کرده و تولید خود را به زیر هفت میلیون بشکه، کاهش داده است. اما گمان غالب آن است که روس به دلیل موقعیتی که اکنون در آن گرفتار هستند ممکن است کاهش تولید را که وعده ی آن را بیان کرده اند را عملی نکنند.

 اگر عرضه نفت از سوی ایالات متحده از عواقب وخیم اقدام ها و نصمیم های اوپک در امان باشد، آنگاه ممکن است آنچه را که در اوایل سال میلادی جاری شاهد بودیم، تکرار شود؛ صعود سریع و نزول بلافاصله. این تصور هم وجود دارد که احتمال کمی وجود دارد که بازار به راحتی عقب نشینی کند. چنان که در ماه می( اردیبهشت ماه گذشته )، زمانی که نفت خام آمریکا از ۸۰ دلار در هر بشکه در ماه قبل به زیر ۶۵ دلار رسید، دولت بایدن از محل ذخایر استراتژیک نفت، هر هفته حدود سه میلیون بشکه به عرضه نفت کشورش اضافه می‌کرد. با این حال اکنون با وجود تولید خالص نفت خام آمریکا در سه هفته گذشته، عرضه فعلی ۷ درصد کمتر از میانگین پنج ساله ایالات متحده آمریکاست. علاوه براین بر اساس سطح تقاضای فعلی، تامین نفت به کمترین سطح خود در بیش از یک سال گذشته رسیده است.

حامیان صعود قیمت نفت استدلال می‌کنند که وال‌استریت انعطاف‌پذیری اقتصاد ایالات متحده را اشتباه محاسبه کرده است. داده‌های اولیه نشان می‌دهد که رشد سالانه ۲.۴ درصدی اقتصاد ایالات متحده در سه ماهه دوم در حالی  روی داده که فقط ۱.۸ درصد رشد اقتصادی پیش بینی می شد. این رشد نشان می‌دهد که ایالات متحده از رکود فرار کرده و به مرز رونق رسیده است. در واقع فدرال رزرو نیز به همین نتیجه رسیده و اعلام کرده که پیش بینی‌های اقتصادی، قیمت‌گذاری را در شرایط رکود متوقف کرده‌است. آمار ها نشان می دهد که کل تقاضای فرآورده های نفتی در ایالات متحده اکنون با افزایش ۱.۱ میلیون بشکه در روز، رکورد ۳۲ میلیون بشکه در روز را درنوردیده است. نکته دیگر در این باره خروج چین از رکود و رشد اقتصادی این کشور است که تقاضا برای دریافت نفت خام از سوی این کشور را افزایش داده است. این افزایش البته با نفت ایران و روسیه که در تحریم های ایالات متحده و اروپا قرار دارند، تامین می شود.

به هر حال، تقاضا برای نفت خام و سوخت در تابستان امسال بسیار ناچیز بوده و ناظران نفتی در این باره اضافه می کنند که کاهش تقاضا از سوی مصرف کنندگان عمده نفت می تواند به کاهش قیمت ها منجر شود. با این حال کاهش تولید که از سوی اوپک و اوپک پلاس وعده اجرای آن داده شده بود، عملی شده و امید آن است که قیمت ها تقویت شود. به همین دلیل دست کم تا پایان سپتامبر آینده و رسیدن به فصل سرد در نیم کره شمالی روند قیمت ها صعودی ارزیابی می شود.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات