ثبات بازار خودرو تحت تاثیر بازار ارز؛

صمت نتوانست خودرو را ارزان کند

چسبندگی قیمت که در سالهای اخیر در ایران به پدیده ای معمول تبدیل شده و قیمت های افزایش یافته را هم چنان بالا نگه می دارد، حالا تقریبا در تمام بازار ها مشاهده می شود و با آفزایش قیمت ارز و مشخصا دلار، قیمت کالاها و از جمله خودرو افزایش می یابد

چسبندگی قیمت که در سالهای اخیر در ایران به پدیده ای معمول تبدیل شده و قیمت های افزایش یافته را هم چنان بالا نگه می دارد، حالا تقریبا در تمام بازار ها مشاهده می شود و با آفزایش قیمت ارز و مشخصا دلار، قیمت کالاها و از جمله خودرو افزایش می یابد در حالی که با کاهش آن این کاهش در قیمت های بالا رفته، رخ نمی دهد و قیمت ها هم چنان گران می ماند.
در مورد بازار خودرو تقریبا همین روال وجود دارد ولی مشکل بزرگ آن است که خودرو در کشورمان به عنوان کالای سرمایه ای و نه مصرفی پذیرفته شده است. یعنی مردم پولهای خود را به منظور کسب سود در خودرو سرمایه گذاری می کنند. البته از وقتی تمهیدات جدیدی برای تحویل خودروی صفر از نمایندگی، اعمال و برای دریافت خودرو میان ثبت نام کنندگان و دارندگان شرایط قرعه کشی شد، سفته بازی و دلالی در بازار خودروهای صفر کاهش یافت.
کارشناسان می گویند: شکاف قیمتی میان بازار و کارخانه منجربه افزایش تقاضا کاذب خودرو در بازار کشور شده است که به تبع آن افزایش قیمت را برای مشتریان حقیقی ایجاد می کند. رفتار خریداران خودرو با هدف مصرف یا سرمایه گذاری در بازار کشور «هیجانی» بوده و این مساله سوخت گرانی را بیشتر از گذشته می کند. با این همه گرچه نرخ ارز در روزهای ابتدایی آذرماه تقریبا ثابت بود و دولت تلاش کرد با استفاده از اهرم بانک مرکزی رشد نرخ دلار را مهار کند، اما بازار خودرو مقابل کاهش قیمت‌ها مقاومت ‌کرده و حتی اندکی رشد صعودی را هم پیش گرفت. با این آمار های میدانی حاکی از آن است که قیمت خودرو در هفته ای که گذشت، به ثباتی نسبی رسید. این امر شاید به این معنی باشد که در هفته پیش رو مقاومت بازار خودرو در برابر کاهش قیمت‌ها شکسته می شود و قیمت خودرو روندی نزولی در پیش خواهد گرفت.
معامله گران خودرو می گویند اگرچه در این چند روز معاملات خودرو افزایش پیدا کرده است اما بیشتر این معاملات از سوی دلالان و بنگاه داران انجام گرفته و مصرف‌کنندگان واقعی نقش زیادی در این معاملات نداشتند. البته وزارت صمت و خودروسازان در هفته‌های اخیر و این هفته نیز طرح‌های فروش برگزار کردند تا بازار خودرو به سمت تک‌نرخی شدن قیمت‌ها حرکت کنند. اما این اتفاق نیفتاد. در عین حال این عوامل سبب شد تا بازار خودروهای صفر، هفته ی ابتدایی آذر را با آرامش سپری کند و قیمت‌ها تقریبا به ثبات برسد. بازار خودروی کارکرده نیز با پیروی از بازار خودروهای صفر در هفته نخست آذر تقریبا ثبات قیمت را تجربه کرد.

نگاهی به برخی قیمت ها
جی۷، دنا معمولی، پژو پارس و کوییک اتوماتیک چهار خودرویی هستند که به دلیل نوسان نرخ ارز در بازار آزاد ۴ تا ۱۰ میلیون تومان گرانی را تجربه کردند. جی۷ اواخر هفته گذشته یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان در بازار آزاد معامله می شد، اما قیمت این خودرو به بیشتر از یک میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومان رسیده است. دنا در تیپ معمولی اواخر هفته گذشته با قیمت ۴۳۵ میلیون تومان در بازار آزاد معامله می شد، ولی قیمت این خودرو اکنون بیشتر از ۴۴۰ میلیون تومان شده است. پژو پارس مجهز به موتور تی یو۵ اواخر هفته گذشته با قیمت ۴۳۰ میلیون تومان در بازار آزاد معامله می شد. ولی این خودرو امروز قیمتی بیشتر از ۴۴۰ میلیون تومان دارد. کوییک اتوماتیک اواخر هفته گذشته قیمت ۳۰۸ میلیون تومانی داشت، اما امروز قیمت این خودرو به بیشتر از ۳۱۲ میلیون تومان رسیده است
گرانی چهار خودرو پر فروش و تازه وارد به بازار نشان از آن دارد که نوسان نرخ ارز ابتدا بازار خودرو را تحت تاثیر قرار داده سپس منجربه افزایش سایر محصولات می شود. شاید بهتر باشد دولت سیزدهم با واردات خودرو در تیراژ بالا بازار را کنترل و منجربه تعدیل قیمت ها شود. هرچند که وزارت صمت تاکنون در کاهش قیمت ها ناموفق عمل کرده است.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات