مدیرعامل شرکت کک طبس:

صنعت سبز کک سازی کشور هستیم

امروزه در بخش صنعت و معدن تولیدکنندگان زیادی فعالیت دارند که با عرضه مواد مورد نیاز به صنایع، کشور را از واردات بی نیاز کرده و از خروج ارز جلوگیری کرده اند، از این‌رو باید تاکید کرد که در صورت ترویج فرهنگ تولید در کشور، ضمن ایجاد اشتغالزایی های گسترده و افزایش درآمدهای عمومی، استفاده بهینه ای از ذخایر موجود خواهد شد.

به گزارش دنیای سرمایه گذاری آنلاین،در همین زمینه دکتر علی نصیری مدیرعامل شرکت کک طبس با اشاره به اینکه این شرکت در اوایل دهه ۱۳۹۰ به فاصله ۷۰ کیلومتری از شهرستان طبس آغاز به کار کرده، گفت: از آنجایی که هدف اولیه از تولید شرکت کک طبس اجرای ۶ پروژه باطری کک سازی به صورت بازیافت حرارتی با روش تولید کک بود،  منابع بانکی لازم آن دریافت شده و در سال ۱۳۹۷ در دو فاز به اجرا رسید. در سال ۱۳۹۸، ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ تنها باطری یک و دو با ۵۰ درصد ظرفیت کار می‌کرد تا اینکه در سال جاری این ظرفیت کامل شد. باطری ۳ و ۴  نیز در حال راه اندازی است که امید داریم تا آخر سال به چرخه تولید اضافه شده و باطری ۵ و ۶ هم در نیمه اول سال ۱۴۰۲ به بهره برداری برسد.

وی با بیان اینکه قرار است یک نیروگاه حرارتی در بخش باطری ها طراحی شود که جزو اولین نیروگاه های حرارتی کشور بوده و با حرارت تولید کک، برق تولید می کند، اظهار کرد:  این نیروگاه حرارتی حدود ۳۷ مگابات برق مازاد داشته که به شبکه فروخته شده و به حدود ۱۸ ماه زمان برای بهره برداری نیاز خواهد داشت.

نصیری با یادآوری اینکه شرکت کک طبس تا خرداد سال جاری به طور ماهانه حدود ۶ هزار و پانصد تن و در تیرماه همین سال نیز حدودا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن تولید داشته، گفت: این شرکت در نظر دارد تا از سال آینده نیز حدود ۲۳ هزار تن تولید ماهانه و ۳۰۰ هزار تن تولید سالانه داشته باشد.

مدیر عامل شرکت کک طبس با اظهار خوشحالی از اینکه اهداف این شرکت تا حد زیادی محقق شده، بیان کرد: به همین دلیل انتظار داریم در روند فعالیت های مطلوب از این پس به صورت فول ظرفیت کار کنیم. برای سال آینده نیز تولید ۸۰ هزار تنی ، ۱۵۰ هزار  و ۳۰۰ هزار تنی در نظر گرفته شده و در نظر داریم برای سال ۱۴۰۳ نیز ۴۵۰ هزار تن تولید داشته باشیم. یکی دیگر از اهداف شرکت کک طبس تبدیل انرژی حرارتی به برق و راه اندازی  یک نیروگاه ۴۵ مگاباتی بوده و در کنار آن طرح های توسعه نیز در حال انجام است.

نصیری از نظر عدد و رقم حدود ۳ میلیون کک را مصرف مورد نیاز بازار داخل عنوان کرد و گفت: حدود ۱۳۰۰ مورد آن در داخل تولید شده و تولید شرکت کک طبس نیز یک سوم مصرف کشور است.

مدیرعامل شرکت کک طبس نمونه های تولید داخلی را نسبت به محصولات خارجی دارای کیفیت پایین تری دانست و گفت: اما این به معنی عدم قابلیت مصرف یا کیفیت پایین آنان نیست. از طرفی این محصولات به مراتب قیمت پایین تری نسبت به نمونه های وارداتی دارند. برای مثال بهای تمام شده یک تن کک داخلی حدود ۸ میلیون تومان است، در حالی که همین میزان با هزینه ۱۸ میلیون تومان وارد شده و فاصله آنان  از نظر کیفی تنها حدود ۱۵ درصد است.

وی اولین مزیت شرکت کک طبس نسبت به سایر تولیدکنندگان را روش کک سازی حرارتی اعلام کرد و گفت: اولین حسن این کار کیفیت بسیار بالا، سازگاری با محیط زیست و تولید در سایزهای مختلف است که با توجه به این موضوع در حال حاضر صنعت سبز کک سازی کشور هستیم.

مدیرعامل شرکت کک طبس با اعلام اینکه واحدهای کک سازی شرایط خوبی ندارند، ادامه داد: شرایط حاکم بر بخش فولاد کشور، بر این صنعت بسیار اثرگذار است، زمانی که صنعت فولاد بحرانی می شود، در میزان مصرف و قیمت اثر بدی خواهد داشت.

نصیری با ذکر اینکه کک سازی کشورمان  حلقه ای از چرخه فولاد است و تنها کک سازی فاقد این چرخه، کک سازی طبس است، اعلام کرد: اگر کک سازی ها به معدن وصل نباشند، آسیب پذیر بوده و نمی توانند طرح توسعه ایجاد کنند یا اگر طرح هایی وجود دارد، باید به صورت نیمه تمام یا با احتیاط اجرا شود.

وی با اعلام اینکه دولت به افزایش صادرات و کاهش واردات نظر دارد، گفت: ، آنچه به رشد این صنعت و  افزایش سرمایه گذاری در آن کمک خواهد کرد؛ آماده سازی زیرساخت ها است که در نهایت مسیر معدنی و صنعتی کشور را رونق خواهد داد. امیدوارم در روند سیاست گذاری ها نیز این گفتمان به منصه ظهور رسیده و شاهد کاهش واردات و افزایش صادرات باشیم.

مدیرعامل شرکت کک طبس در خصوص فرآیند سرمایه گذاری در این بخش نیز خاطرنشان کرد:در رابطه با این موضوع بیشتر توجه ما باید بر روی بخش معدن باشد. به عبارتی دیگر برای انجام سرمایه گذاری باید کل زنجیره را در نظر بگیریم. در کشور بالغ بر ۳ میلیون تن کک مورد نیاز است که برای تولید آن نیاز به ۵ میلیون تن کنستانتره زغال سنگ داریم، در حالی که کل تولید سال گذشته کشور در بخش زغال سنگ حدود ۲ میلیون تن بوده است.

وی ظرفیت معادن را بیش از ظرفیت واحدهای تولید کک دانست و با ذکر اینکه با توجه به واردات، قسمت اندکی از آن به فروش رفته و قسمتی نیز به عنوان زغال کنستانتره عرضه می شود، اظهار کرد: هم اکنون شرکت کک طبس در کش و قوس چانه زدن با مصرف کننده ها است، به همین دلیل برای اولین بار در نمایشگاه بین‌المللی شرکت کرده و در صدد به دست آوردن بازار است

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات