رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر استان تهران:

صنعت فلزات گرانبها جایگاهی در برنامه هفتم توسعه ندارد

سیفی

رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر استان تهران با اشاره به فقدان درنظر گرفتن جایگاه و نقش برای فلزات گرانبها در برنامه هفتم توسعه کشور، این مساله را مانع رشد و پیگیری برنامه های راهبردی این صنعت دانست.

به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه گذاری آنلاین، اسفندیار سیفی با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه کشور، هیچ جایگاهی برای صنعت فلزات گرانبها لحاظ نشده است، اظهار داشت: در شرایطی که لحاظ کردن این صنعت مهم در برنامه های توسعه ای حائز اهمیت است، این موضوع از سوی طراحان و قانونگذاران مورد غفلت و بی توجهی قرار گرفته است.

سیفی در ادامه افزود: دولت ها موظف هستند تا آخر مردادماه هر سال نسبت به تعیین بودجه متناسب با توسعه صنایع اقدام کنند و از همین رو از این پس تلاش خواهیم کرد تا در فرآیند تدوین و تصویب برنامه های توسعه ای کشور، مسایل و مشکلات صنعت طلا و جواهر را مطرح کنیم و تعاملات بیشتر و موثرتری با طراحان و قانونگذاران داشته باشیم.

وی با تاکید بر اهمیت تثبیت نقش و جایگاه صنعت طلا و جواهر در اقتصاد کشور و به خصوص در برنامه های توسعه ای گفت: چنانچه چنین نقش و جایگاهی برای صنعت فزات گرانبها در نظر گرفته نشود، تهیه و تدوین برنامه راهبردی برای این صنعت هم، فایده و اثری نخواهد داشت.

وزیر صمت قدرتمندتر عمل کند

رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر استان تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه وزارت صمت از جایگاه و قدرت خود در رابطه با صنعت فلزات گرانبها استفاده نمی کند، اذعان داشت: این وزارتخانه تلاش هایی را در جهت کاهش موانع تولید و صادرات طلا و جواهر انجام داده، اما این تلاش ها به گونه ای نبوده که موجب حل مشکلات صنعت طلا و جواهر شود. بنابراین انتظار ما از وزیر صمت این است که با استفاده از اختیارات خود، در خصوص تولید و صادرات طلا و جواهر عملکرد قدرتمندتری داشته باشد.

توسعه صادرات طلا نیازمند اقدامات اساسی است

سیفی لازمه توسعه صادرات طلا و جواهر را انجام برخی اقدامات اساسی دانست و عنوان کرد: یکی از اقدامات اولیه در این رابطه، کشف بازارهای صادراتی و بازارهای هدف و مخاطبان است. البته بسیاری از مدیران بنگاه های تولیدی با هزینه کاملا شخصی، اقداماتی را در این راستا انجام داده اند اما در انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر استان تهران، آمادگی برای تبادل تجربیات با مراجع ذی صلاح و مدیران وجود دارد.

این فعال بخش خصوصی در ادامه با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان جهش تولید با مشارکت مردم گفت: باید از حمایت های سازمان ملی استاندارد در حمایت از تولید مصنوعات تقدیر به عمل آورد؛ زیرا در شرایطی که بدون کد شناسایی تولید، امکان عرضه و تولید مصنوعات وجود نداشت، سیاست های مدبرانه سازمان ملی استاندارد، موجب رفع این مانع شد.

سیفی با بیان اینکه در حوزه صادرات نیز تنها مجوز ساخت مصنوعات با عیار ۷۵۰ در ۱۰۰۰ وجود داشت، اظهار داشت: خوشبختانه برای رفع این مشکل، سازمان ملی استاندارد سیاست همکاری با تولیدکنندگان را در پیش گرفت که نتیجه آن ساماندهی و ضابطه مند شدن روند صادرات و همچنین جلوگیری از توقف چرخه اقتصاد بنگاه ها بود.

رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر استان تهران در بخش دیگری از سخنانش به ایجاد زیرساخت ها و سامانه های مدرن در راستای ساماندهی و نحوه اخذ مالیات اشاره و خاطرنشان کرد: این اقدام توسط سازمان امور مالیاتی صورت گرفته اما متاسفانه این سامانه ها تناسبی با وضعیت هنر صنعت طلا و جواهر ندارند.

وی در ادامه اضافه کرد: البته ما هیچ مخالفتی با ایجاد شفافیت در معاملات مالی و تجاری نداریم؛ اما پیش از اجرای هر قانون و ضابطه ای باید به موضوع  هویت بخشی و ‌مجوز فعالیت بنگاه های خرد و کوچک و ایجاد همکاری دستگاه های ذیربط در حمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان توجه شود.

سیفی با تاکید بر اینکه بدون آماده سازی زیرساخت ها، اهداف قانون گذار و امنیت خاطر برای فعالان تولیدی جهت استفاده از سامانه ها محقق نخواهد شد، گفت: سامانه ها باید به گونه ای طراحی شوند که متضمن اطلاعات مالی و تجاری بنگاه ها در حوزه طلا و جواهر باشند.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات