مجید محمدعلی‌زاده آرانی کارشناس بازار سرمایه:

ضرورت اصلاحات ساختاری و مدیریتی در بازار سرمایه

گفته می‌شود اعتماد و اطمینان ذره ذره به دست می‌آید و به یکباره از دست می‌رود.اعتماد و اطمینان و جریان پول عامل اصلی رشد بازارهاست. تا به بازاری اعتماد نشود، جریان ورود نقدینگی اتفاق نمی‌افتد و زمانی که از بازاری اطمینان سلب شود، خروجی پول و نقدینگی محرز می‌شود.
به گزارش دنیای سرمایه گذاری /آنلاین،پس از اتفاقات سال ۱۳۹۹ بازار سرمایه اعتماد و اطمینان از بازار سلب شده و در اکثر روزها و هفته‌ها خروج پول داشتیم و خون بازار از رگ‌های آن خارج می‌شد. شاید هیچ حسی قویتر از هوشمندی پول و سرمایه نباشد. پول همواره مسیر خود را به راحتی پیدا می‌کند و همه‌ی جریان‌های نقدینگی را با خود همراه می‌کند. بنابراین طی سه سال گذشته بازار سرمایه از بازارهای موازی عقب مانده بود و بسیاری از سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای و آماتور را از بازار خارج کرده بود. از ابتدای زمستان ۱۴۰۱ شاهد آهنگ رشد بازار سرمایه بودیم و جریان خروج پول متوقف شد و بارقه‌های امید را در رگ‌های بازار سرمایه مشاهده کردیم.
وقتی شاخص‌های رشد بازارهای موازی را مورد بررسی قرار می‌دهیم درخواهیم یافت که فاصله‌ی معناداری بین آنها وجود دارد و در صورتی‌که همپوشانی بازارهای موازی را متصور باشیم، آهنگ رشد بازار سرمایه را ادامه‌دار خواهیم یافت. همچنین متغیرهای سودآوری موجه شرکت‌های بورسی، کمرنگ‌تر شدن سایه ریسک‌های سیاسی و رشد نرخ ارز و طلا و افزایش نرخ تورم به عنوان محرک های اصلی رشد بازار سرمایه در چند ماه گذشته محسوب می‌شود.
باتوجه به موارد فوق الذکر، همچنان انتظار و توقع تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران بازار سرمایه برای روزهای آینده، روند رشد و افزایش شاخص‌های بورسی است.
بازگشت سرمایه‌های سرگردان و اندک که نمی‌توانند جایگاهی در بازار املاک و خودرو باشند، نویدبخش روزهای خوب و پررونقی را می‌دهد

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات