موسس و مدیر گالری هنرهای دستی مهلام عنوان کرد

ضرورت ایجاد تشکل ملی برای بانوان کارآفرین

موسس و مدیر گالری هنرهای دستی مهلام با بیان اینکه از کودکی به هنرهای تزئینی علاقه داشتم، اما به خاطر رشته تحصیلی، اندکی از آن دور شدم؛ تا اینکه به خاطر اهدافی که مد نظر داشتم، تصمیم گرفتم تا فعالیت هنری خود را از سر بگیرم، گفت: ابتدا به صورت خودآموز کارهای هنری انجام می‌دادم، اما به این نتیجه رسیدم که یادگیری آن به صورت تخصصی ضروری است.

بستر کارآفرینی و عدم مصرف‌گرایی در مدارس فراهم شود

خانم الهام باباولیان در گفت‌وگو با پایگاه خبری دنیای سرمایه گذاری آنلاین با اشاره به اینکه به مرور زمان ورود به حوزه هنر، سکوی پرشی شد برای حضور من در جشنواره‌ای به ناممُد یافت” که مرتبط با فعالیت‌های محیط‌زیستی بود، گفت: در این جشنواره، طراحی یک نیم‌سِت گردنبند و گوشواره با موضوع محیط‌زیست و با تلفیق چند رشته هنری طراحی و اجرا کردم که در نهایت، در بین ۱۰ برگزیده اول کشوری انتخاب شدم. تاکنون نیز به تعداد زیادی از هنرجویان آموزش داده و به درآمدزایی رسیده ام.

این بانوی کارآفرین و هنرمند که در زمینه مشاوره شروع کسب‌وکار هنری، تدریس، طراحی و تولید هنرهای تزئینی (تزئینات لباس، نقاشی روی پارچه، جواهر دوزی و…) فعالیت دارد، اظهار کرد: اگر در مدارس بستر کارآفرینی و عدم مصرف‌گرایی فراهم شود، منتج به خودکفایی خواهد شد که این کار نیازمند داشتن یک برنامه کلان و اجرای هماهنگ است.

ارائه تعریف جدیدی از هنرهای تزئینی در گالری مهلام

وی با تاکید بر اینکه گالری هنرهای دستی مهلام در رشته‌های مختلف هنری از جمله جواهردوزی، رباندوزی، کِچه (keche)، نقاشی روی پارچه و گلدوزی، گل‌های پارچه‌ای و … که در مجموعه تزئینات لباس جا دارد، فعالیت دارد، گفت: در تمام این رشته‌ها، آموزش و سفارش هم انجام می‌شود. عمده‌ترین محصولاتی که در گالری هنرهای دستی مهلام عرضه می‌شود، شامل طراحی و تولید اکسسوری، تولید ست‌های نماز برای جشن عبادت و نوعروسان و همچنین تولید منسوجات با هنر کچه است؛ هنر تلفیقی و میان‌رشته‌ای که در  حال حاضر بیشتر مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرد و این کار در گالری مهلام به صورت تخصصی انجام می‌شود.

موسس و مدیر گالری هنرهای دستی مهلام تصریح کرد: تلفیق دو هنر نقاشی روی پارچه و جواهردوزی بسیار زیبا می‌شود. باید توجه کرد، طراحی این‌گونه کارها بسیار مهم است و نمی‌توان انتظار داشت که صرف قرار دادن هنرهای مختلف در کنار هم، زیبایی مورد نظر حاصل شود. در گالری هنرهای دستی مهلام با تلفیق هنرهای سنتی و مدرن، تعریف جدیدی از هنرهای تزئینی را به هنردوستان ارائه می‌دهیم.

هزینه‌ای برای آموزش دریافت نمی‌کنیم

باباولیان استفاده از عناصر طبیعی مانند چوب، صدف، چرم یا سنگ‌های طبیعی در کارهای هنری خود را از مهمترین اقدامات اثرگذار دانست و افزود: این کار هنری به بیننده حس مثبتی القاء می کند، با این حال اگر در برخی از کارها این امکان وجود نداشت، از رنگ‌بندی و طرح‌هایی استفاده می‌کنم که نمایانگر طبیعت باشد، چراکه هر چه هنر به طبیعت نزدیک‌تر و از آن ریشه گرفته باشد، دارای اصالت بیشتری خواهد بود.

این بانوی کارآفرین در خصوص نحوه آموزش‌ در گالری مهلام گفت: در ابتدا به افراد علاقه‌مند مشاوره داده می‌شود تا بر اساس استعداد و هدفشان در دوره‌های آموزشی ثبت‌نام کنند. البته برخی از مراجعین هم نیاز به آموزش ندارند و فقط به آن‌ها مشاوره داده می‌شود تا بتوانند یک کار هنری را برای فروش تولید کنند. در گالری مهلام، این امکان را برای هنرجویان خود و دیگر هنرمندان فراهم کرده‌ام تا محصول تولیدی خود را به فروش برسانند.

وی در ادامه افزود: کار دیگری که در گالری مهلام برای علاقه‌مندان به هنر انجام می‌شود به این صورت است که هزینه‌ای برای آموزش دریافت نمی‌شود، بلکه با در اختیار قرار دادن وسایل مورد نیاز به هنرجویان و ارائه آموزش،  محصول تولیدی توسط آنان به فروش می‌رسد که در چنین شرایطی، هم انگیزه بیشتری برای ادامه راه پیدا می‌کنند و هم بدون پرداخت هزینه، مهارتی را آموزش دیده‌اند.

در روند انجام فعالیت‌های خود کاملا مستقل هستیم

موسس و مدیر گالری هنرهای دستی مهلام با تاکید بر اینکه با یک آموزش یکسان، هر هنرجویی بر اساس روحیات و ذهنیات خود، نظر و سلیقه‌ای دارد که خروجی آن، کارهای هنری کاملا متفاوت است، افزود: مکانی در گالری هنرهای دستی مهلام به منظور آموزش هنرجویان در نظر گرفته شده و آموزش‌ها به صورت مجازی و حضوری صورت می‌گیرد و این گالری در روند انجام فعالیت‌های خود کاملا مستقل است. اکثر هنرجویان دوست دارند که از هنری که فرا می‌گیرند، کسب درآمد هم داشته باشند که در گالری مهلام، پشتیبانی‌های لازم برای دستیابی به این هدف فراهم شده است. از طرفی، بستر مناسبی فراهم شده تا بانوان حامی خانواده نیز از آموزش‌های گالری مهلام بهره‌مند شوند.

باباولیان در پاسخ به این سوال که “چه عاملی شما را به فعالیت در حوزه هنرهای دستی ترغیب کرد؟” گفت: از آنجایی که کاشان، زادگاه پدرم است، علاقه‎مند شدم تا در دهمین جشنواره فجر مد و لباس با موضوع کاشان شرکت کنم، از این‎رو طراحی و اجرای پالتویی به نام “سرو پاینده” را انجام دادم که در قسمت پشت آن، درخت سرو که نماد کاشان است را با تکنیک نقاشی روی پارچه اجرا و از تیکه‌های فرش به صورت اپلیکه روی کار استفاده کردم که به بخش نمایش جشنواره فجر راه یافت. همچنین در بخش طراحی و ساخت اکسسوری در جشنواره فجر نیز طرح ارائه‌شده من مورد توجه قرار گرفت.

ایجاد فضای آموزشی استاندارد برای پذیرش هنرجویان

این بانوی هنرمند، حضور در جشنواره مُد یافت و انتخاب وی عنوان ۱۰ نفر برگزیده کشوری در این جشنواره را از مهمترین دلایل ادامه فعالیت خود برشمرد و افزود: با گذشت زمان، شوق و انگیزه من برای آموزش این هنر بیشتر شد. البته انتخاب این مسیر را از لطف خدا می‌دانم و همراهی‌های همسر، دختر و خانواده‌ام، نقش موثری در ادامه راهم داشته است.

موسس و مدیر گالری هنرهای دستی مهلام، برگزاری آموزش‌های هنری با رویکرد کارآفرینی به صورت منسجم و شبکه‌ای مطابق با هنرهای دستی هر منطقه و به صورت کلان در تمام مدارس کشور با هدف خودکفایی را یکی از مهمترین اهداف خود دانست و گفت: اگر در مدارس بستر کارآفرینی و عدم مصرف‌گرایی فراهم شود، منتج به خودکفایی خواهد شد که این کار نیازمند داشتن یک برنامه کلان و اجرای هماهنگ است. در حال حاضر برخی از مدارس بدون در نظر گرفتن اهداف کارآفرینی، به صورت محدود فعالیت‌های مهارت‌آموزی را به دانش‌آموزان ارائه می‌دهند که باعث دستیابی به نتایج مطلوب نمی‌شود. از دیگر اهداف من، ایجاد فضای آموزشی استاندارد است تا پذیرای هنرجویان بیشتری باشم و پیرو آن، گسترش فضای کارگاهی برای تولیدات بیشتر و متنوع‌تر است.

ضرورت تغییر دیدگاه مشتریان به استفاده از هنرهای تزئینی

وی با اشاره به اینکه به جز عرضه محصولات در فضای مجازی مانند اینستاگرام، گالری مهلام برای ارائه دست‌سازه‌های هنری، فضایی را به صورت حضوری برای مشتریان فراهم کرده است، گفت: سعی ما بر این است تا دست‌سازه‌های هنری به صورت کاربردی و با قیمت مناسب به علاقه‌مندان به این محصولات عرضه شود تا طیف وسیع‌تری از افراد جامعه از این کالاها استفاده کنند. متاسفانه هم‌اکنون به دلیل شرایط اقتصادی کشور، کمتر کسی به سراغ کارهای هنری می‌رود، از این‌رو گالری مهلام در تلاش است تا با تغییر دیدگاه مخاطبان و مشتریان، آنان را به استفاده از هنرهای تزئینی ترغیب کند، بر همین اساس معمولا در این گالری، کارهای هنری به صورت وسایل کاربردی اجرا می‌شود و هنر فقط جنبه تزئینی ندارد.

باباولیان به برگزاری ورک‌شاپ‌هایی در گالری مهلام اشاره کرد و گفت: یک ورک‌شاپ آنلاین جهت ساخت کاپ کلاه با تزئینات  گل مخملی  و جواهردوزی برگزار شده که افراد زیادی از سراسر کشور می‌توانستند با شرکت در آن از این آموزش دیدن کنند که خوشبختانه بازخورد خوبی هم داشت. البته هنرجویان با شرکت در ورک‌شاپ‌های آنلاین، گواهی معتبر نیز دریافت می‌کنند. از سوی دیگر، برگزاری ورک‌شاپ به صورت حضوری نیز صورت می‌گیرد که در خصوص آموزش هنر کچه است. ناگفته نماند، هنرجویان با شرکت در ورک‌شاپ‌ها چه به صورت حضوری و چه آنلاین، در حین آموزش، به تولید محصول هم می‌پردازند.

این بانوی هنرمند و کارآفرین افزود: در حال حاضر برای آموزش هنر با یک آکادمی همکاری دارم که به ایرانیان خارج از کشور آموزش‌های مختلفی را ارائه می‌دهد. در این میان، هدف من در کنار صادرات دست‌سازه‌های هنری، صادرات آموزش‌های هنری است که این کار باعث تبادل فرهنگ و هنر کشورمان با دیگر کشورها می‌شود.

محصولات هنرجویان با دریافت سود خیلی کم عرضه می‌شود

موسس و مدیر گالری هنرهای دستی مهلام، نبود ویترین خاص برای ارائه محصولات هنری را از جمله مشکلات هنرجویان برشمرد و گفت: این افراد به ناچار محصولات خود را به صورت امانی و البته با قیمت پایین به فروشگاه‌ها می‌سپارند که این روش فروش، مشکلات خاص خود را دارد و مدت زمان برگشت سرمایه را طولانی می‌کند. من در گالری مهلام، محصولات هنرجویان را با دریافت سود خیلی کم، عرضه و پول آن را به صورت منظم و بر اساس یک زمان‌بندی مشخص پرداخت می‌کنم. در هر صورت روند تامین مالی تولید این محصولات باید به‌گونه‌ای باشد که هم هزینه را جبران کند و هم فرصت ادامه کار برای هنرجویان از بین نرود.

وی، قرار گرفتن در بین ۱۰ نفر نخست کشور در جشنواره مد یافت را از دستاوردهای خود برشمرد و افزود: اثر طراحی‌شده من در بخش پوشاک بانوان و اکسسوری به بخش نمایش جشنواره فجر راه پیدا کرد که موفق به دریافت ۲ نشان شیما از این جشنواره شدم. همچنین دریافت یک نشان شیما از کارگروه مد و لباس از دیگر جوایزی است که در طول سال‌ها فعالیت کسب کرده‌ام. از طرفی، در جشنواره استارت‌آپ دانشگاه علمی کاربردی با موضوع محیط‌زیست، با طراحی یک پانچ که با استفاده از تکنیک کچه، گلدوزی و… به صورت تلفیقی اجرا شد، مقام نخست را از آن خود کردم. ناگفته نماند، مدرک فنی و حرفه‌ای در رشته جواهردوزی و گواهی دوره آموزش کچه را نیز در اختیار دارم.

باباولیان در پایان گفت: از همه اساتید راهنما و افرادی که در این مسیر پر فراز و نشیب به من کمک کرده‌اند، از مجموعه جشنواره بانوان اقتصادی که سعی در گردهم‌آوری بانوان همسو در این حوزه داشته و همچنین از مجموعه ماهنامه “دنیای سرمایه‌گذاری” که این فرصت را در اختیار من قرار داد تا بتوانم افراد بیشتری را با دنیای زیبای هنر آشنا کنم، نهایت تشکر را دارم. من در ابتدای مسیر هستم و کلی ایده و طرح دارم که امید است با کمک علاقه‌مندان به هنر و مسئولان حوزه کارآفرینی محقق شود.

انتهای پیام/

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات