پیشنهاد دکتر محمدعلی ترکاشوند به مسئولان دولتی

ضرورت تلاش دولت برای حذف واسطه‌ها از بازار

مدیرعامل شرکت دنا بهریز آلومینیوم با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد، دولت مشغول حذف واسطه‌ها باشد، به‌طوری که شرکت‌ها را نیز ترغیب به خرید مواد اولیه از بورس کالا کرده است، گفت: طبیعتا وقتی که دست واسطه‌ها از بازار کوتاه شود، هم قیمت محصولات پایین آمده و هم بستر رقابت پررنگ‌تر می‌شود.

دکتر محمدعلی ترکاشوند در گفت‌وگو با پایگاه خبری دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین، با بیان اینکه شرکت دنا بهریز آلومینیوم در سال ۱۳۹۶ با هدف تولید سرسیلندر XU7 پژو پارس در شهرک صنعتی تاکستان واقع در استان قزوین تاسیس شد و ظرفیت تولید ۳۰ هزار دستگاه را در سال داشت، افزود: شرکت دنا بهریز آلومینیوم در اواخر سال ۱۳۹۹ تا سال ۱۴۰۰ با برنامه‌ریزی‌های منسجم سبد تولید خود را با ۵۵ هزار تعداد محصول به پایان برد و با خروج از برنامه تولید تک‌محصولی، پراید و نیسان را نیز به سبد محصولات خود اضافه کرد، به‌طوری که علاوه بر تولید XU7 پژو پارس به مونتاژ کامل محصول و ماشین‌کاری آن روی آورده و در صورت بروز هرگونه مشکل در سرسیلندر یک ماشین به جای تعمیر، نمونه کامل را جایگزین آن می‌کند.

وی با اشاره به اینکه این شرکت در شمار شرکت‌های OE نبوده و ضمن فعالیت در بازار افترمارکت، در حال رایزنی با شرکت ایساکو به منظور انجام اقدامات صادراتی است، گفت: با توجه به ظرفیتی که شرکت دنا بهریز آلومینیوم داشته و از نظر کیفیت نیز گرید A را در اختیار دارد، تلاش بر این است تا ظرفیت تولید مونتاژی آن افزایش پیدا کند و به کشورهایی مانند عراق نیز صادرات داشته باشد. شایان ذکر است، هم‌اکنون حدود ۱۹۰ نفر به صورت مستقیم در این شرکت مشغول به کار هستند.

افزایش میزان تولید در دستور کار قرار دارد

مدیرعامل شرکت دنا بهریز آلومینیوم اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، قرار است میزان تولید این شرکت از ۵۵ هزار دستگاه به ۱۱۰ هزار دستگاه در سال افزایش پیدا کند که از این تعداد ۷۰ هزار دستگاه به XU7  پژو، ۲۰ هزار دستگاه به پراید و ۲۰ هزار دستگاه نیز به نیسان Z24 اختصاص دارد. البته برنامه تولید سرسیلندر برای دو خودروی نیسان و پراید در بهمن‌ماه به بازار عرضه می‌شود.

ترکاشوند به نیاز بازار به تعداد ۴۵۰ هزار دستگاه سرسیلندر  XU7در سال اشاره کرد و گفت: با توجه به این موضوع، در حال افزایش حجم تولید این محصول هستیم و اگر حمایت‌های دولت نباشد، امکان تولید این تعداد با وجود نقدینگی فعلی شرکت‌ها مقدور نیست.

کاهش قیمت محصولات در گروی حذف واسطه‌ها

این قطعه‌ساز خودرو، فرآیند تخصیص اعتبارات از سیستم بانکی را از مشکلات موجود دانست و افزود: متاسفانه علاوه بر سود بالای این تسهیلات، شرایطی برای پرداخت آن تعیین شده که دسترسی به آن را برای صنعتگران دشوار کرده است، از این‎‌رو از مقامات مسئول توقع حمایت داریم.

وی در پاسخ به این سوال که “حذف واسطه‌ها چه کمکی به بازار محصولات این صنعت خواهد کرد؟” گفت: به نظر می‌رسد، دولت مشغول حذف واسطه‌ها باشد، به‌طوری که شرکت‌ها را نیز ترغیب به خرید مواد اولیه از بورس کالا کرده است. طبیعتا وقتی که دست واسطه‌ها از بازار کوتاه شود، هم قیمت محصولات پایین آمده و هم بستر رقابت پررنگ‌تر می‌شود.

ضرورت حمایت از تولیدکنندگان

مدیرعامل شرکت دنا بهریز آلومینیوم  به یکی از اتفاقات ناگوار در صنعت قطعه‌سازی که همان رواج اجناس تقلبی و زیرپله‌ای است، اشاره کرد و افزود: بسیاری از افراد قطعات مورد نیاز بازار داخل را از طریق کشور چین با کیفیت و قیمت پایین‌تر وارد می‌کنند که این موضوع ضربه بزرگی به قطعه‌سازان داخلی و مصرف‌کنندگان وارد می‌سازد، در حالی که تولیدکنندگان واقعی به موضوع کیفیت و قیمت توجه ویژه‌ای داشته و قیمت متفاوتی برای محصولات خود تعیین کرده‌اند.

ترکاشوند در پایان گفت: امیدوارم با حمایت‌های دولت از شرکت‌ها و تولیدکنندگان، وضعیت اقتصادی کشور به‌طور مطلوبی تغییر کند و شرایط برای پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت به فعالان اقتصادی فراهم شود تا از این پس شاهد عرضه محصولات باکیفیت و ارزان به بازار باشیم.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات