مدیرعامل شرکت معدن کار باختر:

ضوابط خلق‌الساعه صادرات را مختل می‌کند

بخش معدن ظرفیت‌های زیادی برای اشتغال‌زایی دارد که باید با بهره‌برداری و اکتشافات جدید از آن استفاده کرد. در کنار آن، سیاست‌ها و قوانین دولت باید در راستای حمایت واقعی از این بخش و معدن‌کاران فعال کشور باشد که امروز گام‌های مهمی به منظور توقف خام‌فروشی و کمک به تولید کشور برداشته‌اند.

به گزارش دنیای سرمایه گذاری آنلاین،مهندس محمد هاشم‌نژاد، مدیرعامل شرکت معدن کار باختر  با توضیح اینکه این شر‌‌کت به عنوان بزرگ‌ترین شرکت معدنی غرب کشور هم‌اکنون حدود ۴۳۰ نفر نیروی مستقیم دارد که در واحدهای باباعلی در شهرستان صالح‌آباد همدان، گلالی در قروه، شهرک در منطقه بیجار و صاحب سقز در دیوان دره فعالیت دارند، گفت: به امید خدا این تعداد در سال ۱۴۰۲ به حدود ۵۰۰ نفر خواهد رسید. شایان ذکر است، این شرکت از محل افزایش سرمایه درصدد تجهیز ناوگان معدنی خود می‌باشد.

وی در خصوص اهمیت نقش معادن و معدن‌کاران در زنجیره تولید ارزش، افزود: همزمان با تکمیل خلقت جهان، ذخایر فلزی که زنجیره ارزش را می‌سازند، تشکیل شده‌اند و ما به استفاده از این ذخایر ترغیب شده‌ایم. حداقل هفت بار آهن و فولاد در قرآن کریم آمده است. “و انزلنا الحدید فیه باس شدید و منافع للناس” (ما آهن را نازل کردیم که هم قوی و محکم و هم منافع انسان‌ها در آن است.) همچنین چندین بار از کاربرد مس، طلا، نقره و یاقوت، به عنوان ابزار صنعت، زندگی و پشتوانه اقتصادی یاد شده است. حتما اهمیت این فلزات رنگی در جهان درک شده و با تمام امکانات، تلاش برای استخراج و فرآوری آن‌ها ادامه دارد. امروز در کشورمان علاوه بر فعالیت معادن کشف‌شده و دارای پروانه، دولت پهنه‌های پلی‌متال را جهت بررسی و اکتشاف عرضه کرده که امید می‌رود، ذخایر خوبی از فلزات مس، سرب، روی، طلا، نیکل و… کشف شود که البته دولت محترم هم حتما کار را برای سرمایه‌گذاران تسهیل خواهد کرد.

هاشم نژاد بخشی از نابسامانی اقتصادی را حاصل تحریم‌های ظالمانه دانست که عامدانه و به قصد عقب نگه‌داشتن کشور، طراحی و در حال اجرا است و گفت: اگر دولت و سرمایه‌گذاران رابطه بخش معادن و صنعت را خوب تعریف کنند، معدن‌داران با قیمت‌های دستوری مواجه نشوند و رابطه معادن و کارخانه‌ها اصولی تعریف شود، قطعا این نابسامانی‌ها به حداقل می‌رسند. علاوه بر این، باید همواره جهت خنثی‌سازی تحریم‌ها، طرح‌های جدیدی را در نظر داشت. شرکت توسعه معادن و فلزات (ومعادن) سیاستی را پیش گرفته که به نظر بنده، الگوی مناسبی جهت تسریع در کار است، به‌طوری که اجرای اکتشافات عمیق تکمیلی در معادن در حال فعالیت و افزایش ذخایر این معادن که سرمایه‌گذاری در حوزه فرآوری را مطمئن می‌کند را در دستور کار قرار داده و درباره افزایش ظرفیت‌های زیر سقفی تلاش می‌کند. همچنین با تهیه دستگاه‌های حفاری عمیق‌زن در پهنه‌های کشور فعال است. وقتی کشور با تحریم‌های سنگین دشمن مواجه است، قطعا تسهیل امور در کشور و هماهنگی دولت، صاحبان سرمایه و کارخانه‌ها ضرورت دارد.

مدیرعامل شرکت معدن کار باختر با بیان اینکه در اواخر دهه هشتاد، سیاست‌های ابلاغی از طرف مقام معظم رهبری در مورد عبور از خام‌فروشی و ایجاد ارزش‌افزوده در مواد معدنی، نقطه عطفی در حفظ ارزش و افزایش درآمد کشور شد، خاطرنشان کرد: هدف ایشان، جایگزینی بخشی از درآمد محصولات معدنی به جای درآمدهای نفتی بود که کاهش اتکا به درآمد نفت را در پی خواهد داشت. امروزه بخشی از این فرمان رهبری در اکثر معادن کشور انجام شده، ولی صادرات مواد معدنی فرآوری‌شده، جایگاه خود را پیدا نکرده که یکی از دلایل آن، نبود تکنولوژی جدید و فرسوده شدن تجهیزات است که دولت در پی پیدا کردن راه برای این موضوع می‌باشد. از طرفی، گاها آیین‌نامه‌های خلق‌الساعه روند صادرات را مختل می‌کند. در اصلاح آیین‌نامه‌های جدید باید نظر سرمایه‌گذاران هم مورد توجه قرار گیرد تا شاید ابلاغ آن‌ها راه صادرات را هموارتر کند.

وی با این توضیح که صنایع ایران با انرژی ارزان خو گرفته‌ است، اظهار کرد: گرچه عده‌ای معتقد هستند که این سیاست به توسعه صنعت کشور جان بخشیده، ولی اساتید اقتصاد، هم‌نظر هستند که ادامه این روند به نفع اقتصاد کلان کشور نیست. اگر می‌شنویم که خاک، روی و سرب از ترکیه روانه ایران می‌شوند، علت آن را باید در تفاوت قیمت انرژی در ایران و ترکیه جست‌وجو کرد. آن‌ها ترجیح می‌دهند که مواد معدنی خود را در ایران با انرژی ارزان فرآوری کنند یا مواد اولیه را به فروش برسانند. قطعا افزایش قیمت انرژی در ایران، باید همزمان با ارائه بسته‌های حمایتی مناسب به تولیدکنندگان باشد و این افزایش پلکانی باشد، زیرا ممکن است که جراحی ناگهانی قیمت، توامان به رکود و تورم دامن بزند.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات