صندوق بین‌المللی پول:

عربستان به نفت گران‌تر نیاز دارد

صندوق بین‌المللی پول (IMF) اعلام کرد عربستان سعودی در قیمت نفت پایین ۸۰ دلار در هر بشکه، قادر نخواهد بود بودجه خود را متوازن کند.

به گزارش دنیای سرمایه گذاری آنلاین به نقل از ایسنا، طبق جدیدترین پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول، قیمت سر به سر نفت برای عربستان سعودی در سال میلادی جاری،  ۸۰.۹ دلار است که بیش از یک پنجم بالاتر از نرخ پیش‌بینی شده از سوی این وام دهنده در اکتبر گذشته است. اگرچه این نرخ نسبت به دو سال گذشته بهبود پیدا کرده است، اما بالاتر از میانگین قیمت سر به سر از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ است و با چشم‌انداز بهتر برای بعضی دیگر از تولیدکنندگان بزرگ انرژی منطقه‌ای مانند امارات متحده عربی در تضاد است.

این ارزیابی با دیدگاه اکونومیکس بلومبرگ که تخمین می‌زند عربستان سعودی برای انجام تمام تعهدات هزینه‌ای و تضمین ثبات قرارداد اجتماعی بین دولت و شهروندان، به قیمت نفت بالای ۸۰ دلار و شاید نزدیک به ۱۰۰ دلار نیاز داشته باشد، همخوانی دارد.

برآورد صندوق بین‌المللی پول از قیمت سر به سر نفت برای سال ۲۰۲۳

تغییر محاسبات بودجه، وابستگی عربستان سعودی به جریان دلارهای نفتی به خزانه دولت برای تامین هزینه‌های اشتغالزایی و زیرساخت‌های پرهزینه را نمایان می‌کند. همچنین تصمیم غیرمنتظره این کشور عضو اوپک و متحدانش در گروه اوپک پلاس را توضیح می‌دهد که اوایل آوریل اعلام کردند برای حمایت از قیمت نفت، تولیدشان را از ماه مه کاهش می‌دهند.

صندوق بین‌المللی پول اکنون پیش‌بینی می‌کند که عربستان سعودی امسال با کسری بودجه معادل ۱.۱ درصد تولید ناخالص داخلی روبرو خواهد شد. این دیدگاه، برخلاف پیش‌بینی دولت این کشور است که انتظار دارد دومین مازاد بودجه متوالی به میزان ۱۶ میلیارد ریال (۴.۳ میلیارد دلار) را تجربه کند.

عربستان سعودی پیش بینی قیمت نفت خود برای بودجه را فاش نکرده و اعلام درآمدهای پیش بینی شده از نفت را متوقف کرده است.

جهاد آزور، مدیر صندوق بین المللی پول برای خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی گفت: با کاهش حجم تولید، درآمدها کاهش پیدا خواهد کرد. آزور در مصاحبه‌ای که روز سه شنبه داشت، سعی کرد اهمیت قیمت سر به سر نفت به عنوان معیاری برای سلامت مالی را اندک جلوه دهد.

او گفت: این موضوع اهمیت کمتری پیدا می‌کند. معیار استراتژیک این است که چگونه طبق اهداف میان مدت خود عمل می‌کنید و آیا از نظر هزینه و موارد دیگر، از سطح تعیین شده، فراتر می‌روید.

صندوق بین‌المللی پول به‌روزرسانی دورنمای اقتصادی منطقه‌ای خود را پیش از اقدام غیرمنتظره عربستان سعودی و متحدانش در گروه اوپک پلاس برای انجام دور جدید کاهش تولید به میزان بیش از یک میلیون بشکه‌ در روز، نهایی کرده بود. عربستان سعودی که بزرگترین عضو اوپک و بزرگترین صادرکننده نفت در جهان است، موافقت کرد تولید خود را ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد.

این وام‌دهنده جهانی، از میانگین شاخص‌های بین‌المللی برای تخمین قیمت نفت در حدود ۷۳ دلار در هر بشکه در سال میلادی جاری، استفاده کرد. قیمت نفت برنت که شاخص بازار جهانی است، پس از این که روز سه شنبه به کمترین رکورد در بیش از پنج هفته گذشته نزول کرد، در معاملات روز چهارشنبه بالای ۷۵ دلار در هر بشکه بود.

اقتصادهای نفت خیز منطقه خلیج فارس در سال میلادی گذشته، در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین و متعاقب آن، اختلال در تجارت و تولید که قیمت کالاها را به شدت افزایش داد، درآمد بادآورده ای را به دست آوردند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، چشم‌انداز درآمدهای نفتی به‌ دلیل نگرانی‌ها نسبت به بروز رکود در آمریکا و توانایی روسیه برای حفظ جریان صادرات نفت در بحبوحه جنگ اوکراین، بسیار ضعیف‌تر از قبل شده است. اما صندوق بین‌المللی پول مطمئن است که دولت‌های کشورهای منطقه خلیج فارس سیاست‌های مالی قوی‌تری دارند و با متنوع کردن درآمدهایشان، در برابر کاهش قیمت‌ها، آسیب‌پذیر کمتری پیدا می‌کنند.

منبع:ایسنا

انتهای پیام

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات