عقب‌ماندگی نتیجه رشد و توسعه نامناسب شرکت‌های ایرانی

مدیرعامل شرکت آرتا صنعت آرسن گفت: متاسفانه یکی از دلایل رشد و توسعه نامناسب شرکت‌های ایرانی، عدم مطابقت با علم روز است که وقوع این اتفاق، موجب عقب‌ماندگی آن‌ها شده است.

مهدی کاظمی در گفت‌وگوی با پایگاه خبری تحلیلی دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین؛ با اشاره به اینکه شرکت آرتا صنعت آرسن در سال ۱۳۹۲ و پس از شدت گرفتن تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی با هدف بومی‌سازی سیستم‌های آب‌بندی در تجهیزات دوار و رفع نیاز پمپ‌سازان داخلی توسط گروهی از جوانان دلسوز تاسیس شد و به سرعت توانست به جایگاه بالایی در این صنعت دست پیدا کند،گفت: این شرکت در این سال‌‎ها همواره سعی کرده تا خود را در کنار مشتریان قرار داده و با رعایت انصاف و دلسوزی نسبت به تجهیزات آنان از رفتار فروشندگی فاصله گرفته و برای مشتریان مانند مشاور و رهنما است. همچنین در این سال‌ها همواره برای ارتقای کارکنان با سرمایه‌گذاری در آموزش کوشیده تا ضمن حمایت از دانش به نوعی کارکنان قوی و متخصصی را به کار گیرد که با این اصل مهم هم‌اکنون مشکلات زیادی را در مجتمع‌های صنعتی نفتی و گازی حل کرده‌ایم.

وی افزود: همچنین شرکت آرسن توانسته با توجه به دانش فنی طراحی با پمپ‌سازان داخلی همکاری کند و در پروژه‌های ملی از جمله گوره جاسک، نیروگاه اتمی و راه‌اندازی مجتمع‌های پتروشیمی و پالایشی مشارکت فعالی داشته باشد. از دیگر فعالیت‌های ما ساخت انواع پلان‌های حفاظتی و پمپ‌های دستی فشار بالا است که به ندرت در کشور ساخته می‌شود.

کاظمی تاکیدکرد: اگر بخواهیم صرفا در تجهیزات غیرحساس خودکفا باشیم، آن‌هم نه به‌طور کامل، باید نمره قبولی به صنعت کشور داد، ولی اگر معیارها کمی سخت‌گیرانه‌تر و سنجش در تجهیزات حساس‌تر باشد، به‌طور قطع زیرساخت‌های لازم فراهم نیست. در چند شاخص می‌توان به این اصل مهم پرداخت. نخست اینکه متاسفانه تجهیزات و ماشین‌آلات به‌روز نیستند و دوم، نیروی انسانی که بسیاری از نخبگان ما جذب شرکت‌ها و مراکز تحقیقاتی خارج از کشور می‌شوند. مهمتر از همه، سرمایه‌گذاری روی دانش و آزمایشگاه‌ها است که این مورد کمتر جایی در شرکت‌های داخلی دارد. متاسفانه یکی از دلایل رشد و توسعه نامناسب شرکت‌های ایرانی، عدم مطابقت با علم روز است که وقوع این اتفاق، موجب عقب‌ماندگی آن‌ها شده است. مهاجرت نیروی متخصص ایرانی به خارج از کشور به دلیل نبود علم روز باید به کمترین میزان ممکن برسد، زیرا ایران ظرفیت بالایی در رشد و توسعه صنایع نفتی و گازی دارد که به همت اشتغال جوانان متخصص ایرانی رقم خورده است.

وی گفت: البته که مشکل کمبود متریال با کیفیت که در برابر فشار بالای سیال مقاومت خوبی داشته باشد را نمی‌توان کتمان کرد. به‌طور قطع متریال‌های بی‌کیفیت عمر و دوام کمتری خواهند داشت. در قسمت آب‌بندی که تخصص شرکت ما است هم می‌توان به متریال کربن اشاره کرد که سیال از متریال بی‌کیفیت کربن عبور و دچار نشتی می‌شود. در واقع کربن‌های بی‌کیفیت دارای تخلخل هستند که موجب نشت سیال در فشار بالا می‌‌شوند، اما پیش از آنکه به کمبود متریال پرداخته شود، باید گفت که مشکل عمده ساخت پمپ‌های فشار بالا، دانش فنی در طراحی آن‌ها است که متاسفانه شرکت‌های داخلی در این خصوص اقدامات مثبتی انجام نداده‌اند.

مدیرعامل شرکت آرتا صنعت آرسن اضافه کرد: صنعت پمپ و آب‌بندی نسبت به گذشته شرایط بسیار بهتری دارد. اعتماد و نگاه والای بعضی از مدیران و توفیق اجباری تحریم‌ها که دیگر مدیران را مجبور به پذیرش استفاده از تولیدات سازندگان داخلی کرد، موجب شد تا صنعت کشور در تجهیزات نفت پیشرفت چشمگیری داشته و نسبت به تمامی کشورهای خاورمیانه پیشرو باشد. البته در دهه ۷۰ شمسی پس از مطالعاتی که در وزارت نفت انجام شد، سازندگانی از درون کمیته‌های تشکیل شده در تجهیزات نفت‌ و گاز بیرون آمد که در صنایع نفتی و گازی کشور پیشرو بودند.

کاظمی گفت: متاسفانه این شرکت‌ها به‌رغم آنکه در آن سال‌ها نزدیک به قیمت محصول خارجی، کالای خود را به ‌صورت انحصار به مجموعه نفت عرضه می‌کردند، اما هیچ‌گاه سرمایه‌گذاری در دانش، تحقیق و توسعه را در دستور کار خود قرار ندادند که این موضوع باعث شد، برخلاف رفع نیاز از خارج، هم‌اکنون نتوانیم در شرایط فشار، دماهای بالا و موقعیت بحرانی محصول با کیفیتی ارائه دهیم. حتی در شرایط عادی، تجهیزات خارجی نسبت به تجهیزات داخلی عملکرد بهتری دارند که این موضوع را می‌توان از هزینه راه‌اندازی، تعمیر و نگهداری بالای مجتمع‌ها با تجهیزات داخلی نسبت به مجتمع‌هایی که از تجهیزات خارجی استفاده کردند، مقایسه کرد.

وی تصریح‌کرد: با توجه به تعداد زیاد پالایشگاه و مناطق نفتی در خاورمیانه، می‌توان بازار هدف مناسبی را در کشورهای اطراف ایران متصور بود که متاسفانه با وجود تحریم‌ها دست کشورمان در بسیاری از موارد، از بازار کشورهای همسایه کوتاه است. با وجود شرکت‌های خوب ایرانی، هم‌اکنون پس از چین شاهد آن هستیم که کشورهای ترکیه و هند فعالیت‌های بسیار خوبی در این بازارها دارند. حتی در مواردی سهل‌انگاری عمدی یا سهوی برخی از عزیزان موجب شده تا این کشورها در بازار داخلی نیز رخنه کرده و به نوعی شرایط را برای تولیدکنندگان و شرکت‌های ایرانی دشوار کنند.

مدیرعامل شرکت آرتا صنعت آرسن تاکید‌کرد: بنده امیدوار هستم، در آینده نه‌چندان دور این روند به‌طور کل تغییر کند تا شاهد رشد و شکوفایی محصولات ایرانی در بازارهای کشورهای همسایه باشیم که مطمئنا همراه با ارزآوری برای کشورمان خواهد بود.رقابت محصولات ایرانی با مشابه خارجی آن‌ها باید در یک بستر سالم و یکسان انجام بگیرد، اما متاسفانه‌ تحریم‌های ظالمانه سبب شده‌اند تا به نوعی این بستر یکسان، نامتوازن شود و شرکت‌های توانمند ایرانی به سختی توسعه‌یافتگی را تجربه کنند، امری که برای شرکت‌های خارجی با دغدغه و مشکلات کمتری امکان‌پذیر است.

کاظمی افزود: خوشبختانه شرکت آرتا صنعت آرسن با برخورداری از دانش فنی طراحی، توانسته با پمپ‌سازان داخلی همکاری مناسبی داشته باشد و این همکاری موجب شده تا آب‌بندهای مکانیکی این شرکت به تمامی مجتمع‌های ایران وارد شود و آینده بسیار خوبی از فروش قطعات یدکی داشته باشند. همچنین با امضای چندین سند همکاری و قراردادهای سالانه به مجتمع‌های پالایشگاه‌های و پتروشیمی، بازار فروش شرکت آرسن بزرگ‌تر شده است. در حوزه صادرات، این شرکت سال جدید را با حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی آغاز خواهد کرد و به‌طور قطع از مهمترین هدف‌های ما در این سال، صادرات به کشورهای عمان، عراق و سوریه خواهد بود.

انتهای‌پیام/

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات