عقد ۱۲ تفاهم‌نامه به ارزش ۷۰۰ میلیون یورو با روس‌ها

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری تحلیلی دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین، نشست خبری تشریح دستاوردهای نمایشگاه اتومبیلیتی ۲۰۲۲ مسکو و برنامه‌های صادراتی قطعه‌سازان داخلی با حضور علی بهادری جهرمی، سخنگو و رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت؛ آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی خودرو و محمدرضا نجفی‌منش، رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی خودرو در حاشیه نمایشگاه تحول صنعت خودرو برگزار شد.

علی بهادری جهرمی، سخنگو و رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت در این نشست خبری با ذکر اینکه یکی از راهبردهای اساسی دولت در حوزه‌های مختلف اقتصادی استفاده از ظرفیت‌های موجود در بازارهای سایر کشورها به ویژه کشورهای همسایه است، گفت: اگر کشورمان از ظرفیت‌های اقتصادی موجود در کشورهای همسایه بهره‌برداری کند، تولید داخلی اقتصادی‌تر شده و با افزایش میزان آن در حوزه‌های مختلف توسعه و تحول ایجاد می‌شود و سرمایه‌گذاری‌های مشترکی نیز رقم خواهد خورد.

وی با تاکید بر ظرفیت شگرف روسیه با توجه به حوادث جهانی ماه‌های اخیر ادامه داد: البته پیش از این ظرفیت‌های مشابهی داشتیم، اما متاسفانه از ظرفیت حوادثی که در سال‌های اخیر بین دو کشور ترکیه و روسیه یا در تعاملات با قطر اتفاق افتاد، استفاده نشد، در حالی که اگر از موقعیت‌های خاص بازارهای کشورهای همسایه بهره بگیریم، در بسیاری از حوزه‌ها مثل کشاورزی موفق خواهیم بود. موقعیت فعلی نیز یک موقعیت راهبردی است که باید در همه عرصه‌ها مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

بهادری جهرمی، حضور صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی در نمایشگاه اتومبیلیتی ۲۰۲۲ مسکو را نشان از جدیت این صنعت عنوان کرد و گفت: پیش از این حوزه‌های مختلفی در زمینه کشاورزی، ترانزیت، حوزه علوم ارتباطات و صنعت فضایی نفت و گاز، تفاهم‌نامه‌هایی منعقد شد که دلیل محکمی بر موفقیت این صنعت در توسعه و تقویت بازار داخلی بود. امیدوارم در همه حوزه‌ها از این سیاست همسایگی بهره‌برداری شود تا شرایط اقتصادی برای کارآفرینی، تولید، اشتغال و دستاوردهای این‌چنینی شیرین‌تر شود.

محمدرضا نجفی‌منش، رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی خودرو نیز بیان کرد: صنعت خودروسازی برخلاف داخل که هر کس به آن سنگی می‌زند، در خارج از کشورمان طرفداران زیادی دارد، بر همین اساس شاید این نمایشگاه دریچه‌ای روشن برای تغییر رویه در این صنعت باشد.

وی با تاکید بر اینکه اصحاب رسانه سعی نکنند وارد جزئیات تعاملات کشورمان با کشور روسیه شوند، اظهار کرد: از آنجایی که هر دو کشور در شرایط تحریمی قرار داشته و دشمنان در صدد تنگ‌تر شدن فضای اقتصادی و سیاسی بر آن‌ها هستند، نباید در این زمینه به‌طور آشکار اطلاع‌رسانی شود.

نجفی‌منش، کار جمعی و تلاش برای حضور جمعی در بازارهای خارجی را از دیگر مزایای این نمایشگاه برشمرد و گفت: این موضوع یک هم‌افزایی ایجاد کرده تا در نهایت، طراحی مشترکی بین ایران و روسیه انجام شود. از سوی دیگر، با اضافه شدن ترکیه و چین می‌توان پلتفرمی ایجاد کرد تا کشورمان بیش از این محتاج خارجی‌ها نباشد.

آرش محبی نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی خودرو نیز با اشاره به نمایشگاه اتومبیلیتی ۲۰۲۲ مسکو که در تاریخ ۳۱ مردادماه تا سوم شهریور در شهر مسکو روسیه برگزار شد، گفت: این نمایشگاه از دو بُعد؛ یعنی رونق اقتصاد قطعه سازان و خودروسازان و همچنین حضور در عرصه‌های بین‌المللی اهمیت دارد. از جمله اهداف چهارگانه این نمایشگاه می‌توان به “توسعه صادرات قطعات و خودرو”، “واردات قطعات مورد نیاز”، “تولید مشترک خودرو و قطعه در خاک روسیه و ایران” و “تبادل تکنولوژی و دانش فنی” اشاره کرد که در این راستا ضمن برگزاری نشست‌هایی، برای اولین بار یک مرکز دانش فنی و تکنولوژی دایر شد.

وی با ذکر دستاوردهای خوب این نمایشگاه مانند بازدید مقامات عالی روسیه و ایران و در راس هیات ایرانی وزیر صمت و موضوع افتتاح نمایشگاه افزود: در کنار نشست‌های قطعه‌سازان و خودروسازان روس، جلسات مشترکی بین معاونان وزیر، همتایان دولتی ایران و روسیه و هیات پارلمانی برگزار شد. انجام اولین تراکنش ریالی و روبلی در خلال نمایشگاه و عقد ۱۲ تفاهم‌نامه با ارزش ۷۰۰ میلیون یورو در سال از دیگر اقدامات انجام شده در نمایشگاه اتومبیلیتی ۲۰۲۲ مسکو بود.

محبی نژاد با بیان اینکه عرضه خودروهای شاهین و تارا در روسیه با استقبال خوبی مواجه گردیده که حاکی از توانمندی‌های صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی ایران است، خاطرنشان کرد: این نمایشگاه به شناخت فضای کسب‌وکار روسیه و آشنایی طرف‌های ایرانی و روسی در اولین مواجهه کمک کرد، به‌طوری که شاهد استقبال بی‌نظیر روس‌ها بودیم.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی خودرو در رابطه با وسعت سالن اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه عنوان کرد: این سالن فضایی حدود ۱۷۰۰ متر با بیش از ۹۰۰ مترمربع غرفه‌سازی داشت. همچنین غرفه‌های پراکنده آن در سالن‌های دیگر نیز حدود ۱۰۰ مترمربع و در مجموع یک‌هزار متر بود. تعداد ۵۰ شرکت قطعه‌ساز و خودروساز ایران نیز در این نمایشگاه شرکت کرده بودند که به تمایل دو طرف ایرانی و روسی به ساخت خودرو بر روی پلتفرم‌های مشترک انجامید.

وی در ادامه از توافقات انجام‌شده روی خودروها در دو کشور با پلتفرم‌های مشابه خبر داد و گفت: امید است از این فرصت به نفع صنعت خودرو و اقتصاد ملی استفاده شود و این نمایشگاه مقدمه جذب حداکثری باشد.

محبی‌نژاد، ایران را دارای مزیت نسبی در قطعات پلیمری و های‌تک دانست و گفت: در رابطه با خیلی از قطعات های‌تک در این نمایشگاه، چندین تفاهم‌نامه در سطح کلان امضا شده است. البته استراتژی صادرات قطعات کلی بوده و مختص کشور روسیه نیست، اما ما مزیت نسبی را شناسایی کرده‌ایم. علاوه بر این، طرف روس موارد مورد نیاز خود را اعلام کرده است.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی خودرو در پایان از تیم اجرایی و همه قطعه‌سازان و دوستان حاضر در این نمایشگاه چه در قالب غرفه‌دار و هیات بازدیدکننده و چه هیات ۶۰ نفره حاضر در بزرگ‌ترین نمایشگاه ایران در خارج از کشور تشکر کرد.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات