مدیر و موسس گالری باهره

علاقه و اراده سرمایه اصلی کارآفرینان است

از همان ابتدای گفت‌وگو تاکید دارد که برای ورود به هر حرفه‌ای خصوصا فعالیت‌های هنری، علاقه نقش مهمی ایفا می‌کند. همان‌طور که او نیز از همان دوران نوجوانی در جست‌وجوی علایق شخصی، مسیر مشخصی را طی کرده و در کنار تحصیل و زندگی روزمره، از فعالیت‌های هنری مورد علاقه خود غافل نبوده است، موضوعی که بعدها این بانوی خلاق و نوآور را به یک کارآفرین موفق تبدیل کرده است. بانوی کارآفرین و خلاق، خانم باهره رامین‌فر، مدیر گالری باهره که در زمینه حکاکی روی مس و نقره فعالیت دارد و برای معرفی هنر خود تاکنون در نمایشگاه‌های مختلفی در سطح کشور حضور داشته، در مصاحبه‌ای با ماهنامه “دنیای سرمایه‌گذاری” ما را با دنیای زیبایی از این فعالیت هنری آشنا کرده که شما مخاطبان گرامی را به خواندن این مصاحبه دعوت می‌کنیم.

در ابتدا مختصری درباره فعالیت‌ها و چگونگی ورود خود به این حوزه بفرمایید.

نه‌تنها در این حوزه، بلکه در هر هنری، طراحی یکی از اصول اولیه به شمار می‌رود و من از همان ابتدا از خلاقیت چنین کاری بهره‌مند بودم و با توجه به این امر، ابتدا از کار نقاشی و بعد طراحی فلزات شروع کردم. به یاد دارم که از سن ۱۵ سالگی طی شرکت در یک دوره کلاس رنگ روغن، به موضوعاتی مانند گرافیک و طراحی گرایش پیدا کردم و هرچند بعدها تحصیلاتم در رشته ریاضی ادامه پیدا کرد، اما این هنر به صورت ذاتی در من وجود داشت و با شروع کار فضای اینستاگرام، یک صفحه مرتبط با هنر خود را راه‌اندازی کردم. پس از جست‌وجوی کوتاهی در این فضا متوجه کار یک جواهرساز شدم که یک مدال، اره‌کاری می‌کرد. همان صحنه در ذهنم مجسم شد و این دقیقا همان هنر مورد علاقه من بود، از این‌رو از فردای همان روز بدون اطلاع کسی، یک قطعه مسی به اندازه قاب سه در چهار خریداری کردم و تا نیمه روی آن اره‌کاری انجام دادم تا ببینم این کار شدنی است یا خیر. پس از آن با شرکت در کلاس‌های آموزشی و گذراندن ۱۵ جلسه، طرز استفاده از قلم را آموزش دیدم. در ادامه این کار، علاقه فراوان و مهمتر از همه خلاقیت در این کار زمینه‌ساز موفقیت من شد، به‌طوری که به صورت جدی فعالیت خود در زمینه حکاکی روی فلز نقره و مس را آغاز کردم. در موضوع عکاسی نیز یکی از نوآوری‌های من گرفتن عکس از ظروف هنری ضمن نمایش کاربرد و موارد استفاده آن بود، کاری که قبلا انجام نمی‌شد. بدین صورت فرد با دیدن عکس‌ها متوجه می‌شد که این ظروف مثلا برای شیرینی، میوه و… قابل استفاده است.

چه عواملی زمینه توسعه این کار و تاسیس گالری باهره را فراهم کرد؟

منحصر به فرد بودن و خلاقیت، از مهمترین عوامل توسعه کار من بود، به‌طوری که با مرور زمان پیشرفت‌های زیادی حاصل شده و نمونه کارهای هنری نیز متنوع‌تر شده است. به عنوان مثال، در ابتدا به میزان سرمایه موجود، قاب‌های عکس طراحی کردم و با افزایش سرمایه، این نمونه‌های بیشتر شد تا اینکه زمینه تاسیس گالری باهره را در سال ۱۳۹۵ فراهم کرد. این گالری هم‌اکنون به کار طراحی انواع ظروف پذیرایی و دکوری مانند آینه و شمعدان و در صورت تقاضای مشتریان طراحی تابلو، خودکار و… می‌پردازد. از آنجایی که این ظروف نقره‌ای با مرور زمان سیاه می‌شوند، گالری باهره در یک اقدام منحصر به فرد، لاکی را طراحی کرده که به تناسب شرایط آب و هوایی مناطق مختلف از سیاه شدن ظروف جلوگیری می‌کند و حتی ضد خش است. هرچند که از سوی سازمان میراث فرهنگی، کارگاهی به این منظور اختصاص داده شده، اما به دلیل توجه بیشتر به خانواده، بیشتر این فعالیت‌ها را هم‌اکنون در منزل انجام می‌دهم. علاوه بر این، اکثر این محصولات با تکیه بر ایده بنده تولید می‌شود و در مواقع افزایش تعداد سفارش‌ها، نیروهایی که توسط من آموزش دیده‌اند، به صورت دورکاری آن را انجام می‌دهند، به همین دلیل معمولا نیازی به استفاده از کارگاه نیست.

مهمترین هدف گالری باهره از انجام این فعالیت و عرضه محصولات هنری چیست؟

مهمترین هدف این گالری، توسعه در زمینه صادرات این محصول به صورت رسمی و گسترده است، چرا‌که هنر ایرانی طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد و می‌تواند باعث پیشرفت در توسعه هنر حکاکی روی نقره و مس شود. این هنر از لحاظ ابزاری نیز باعث سهولت در انجام مراحل کار و ایجاد تغییرات اساسی در جهت تولید محصولات متنوع می‌شود.

محصولات این گالری از چه طریقی به مشتریان معرفی و عرضه می‌شود؟

محصولات این گالری از طریق فضای مجازی و صفحه اینستاگرام، تلگرام، واتس آپ و اخیرا از طریق برنامه‌های داخلی ایتا، آی گپ و شاد به مشتریان معرفی می‌شود و در این بستر نیز معمولا راهنمایی‌ها و پیشنهادهایی در حد توان به مشتریان ارائه شده تا در انتخاب جنس، کیفیت و طرح مورد علاقه، اطمینان بیشتری کسب کنند. هم‌اکنون این محصولات به اکثر شهرهای کشور مانند تهران، مشهد و… عرضه می‌شود، بر همین اساس در نظر دارم که یک سایت فروشگاهی راه‌اندازی کنم. البته ناگفته نماند، محصولات گالری باهره از طریق مشتریان، به کشورهایی مانند آمریکا، کانادا، نروژ، سوئد آلمان و… نیز ارسال شده است. از آنجایی که هنر به‌طور کلی دایره وسیعی دارد، هر روز با افزایش فعالیت‌ها، ابعاد کاری ما نیز گسترش پیدا می‌کند و تنوع کارها نیز بیشتر می‌شود. در نظر دارم که در سال جدید، تغییراتی ایجاد کنم تا زمان پاسخ‌گویی به مشتریان و عرضه محصولات کاهش یابد. همچنین به منظور توسعه بازار، فعالیت‌هایی مانند بازاریابی محصولات، شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی و داخلی و نمایشگاه‌های انفرادی در حال انجام است.

فرآیند حکاکی معمولا چگونه انجام می‌شود؟

محصولات گالری باهره با کندن دستی نقوش روی اشیای فلزی به ویژه نقره و مس یا به عبارت دیگر، ایجاد خطوط و نقوش به وسیله قلم‌های خاص، یکی از هنرهای سنتی و اصیل ایران به حساب می‌آید که در دسته‌بندی در رده‌های هنرهای سنایی و در گروه فلزکاری قرار دارد. این هنر با سابقه چندین هزار ساله خود در دوران هخامنشیان رواج یافت، در دوره ساسانیان به اوج خود رسید و تا به امروز مورد استقبال جهانی قرار گرفته است. در این سبک که به اسم سبک تبریز معروف است، برای حرکت قلم و قلم‌زنی، از حرکت و فشار مچ دست استفاده می‌شود. حکاکی مراحل مختلفی دارد که مرحله اول آن، طراحی روی مس یا نقره و سپس استفاده از قلم‌های دستی فولادی مخصوص این رشته در چند مرحله مختلف است. پس از آن نسبت به طرح کار شبکه کاری با اره مویی و بعد از آن لحیم‌کاری، مراحل آبکاری و پرداخت‌کاری انجام می‌شود. سعی ما در گالری باهره بر این است که با استفاده از مواد اولیه درجه یک و ظرافت و تمیزی کار در تمامی مراحل و همچنین با یاری و کمک اساتید محترم در این زمینه، زیبایی این هنر را چندبرابر کنیم و محصولاتی با کیفیت بی‌نظیر جهت رضایت مشتریان هنردوست عرضه کنیم. شایان ذکر است، این سبک برای اولین بار در سطح استان آذربایجان غربی، توسط بنده به صورت رسمی اجرا و توسعه داده شد و امیدوارم که مسئولان ذی‌ربط، برای توسعه این هنر اصیل ایرانی در سطح کشور، به ویژه بین‌المللی، همکاری‌های لازم را انجام دهند. همان‌طور که اشاره شد، یکی از عوامل اساسی در ارائه محصول باکیفیت و کم‌نظیر، داشتن ذوق هنری است، چراکه بدون علاقه، ادامه در این رشته با توجه به سختی کار امکان‌پذیر نیست.

حضور شما در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته چه بازخوردی برای فعالیت شما داشت؟

استقبال خوبی از این محصولات در تهران و حتی از سوی تاجران خارجی انجام شد و از این مسیر با چندین نفر که در حوزه ظروف فعالیت داشتند، آشنا شدم که در پیشرفت من برای این کار اثرگذار بود. همچنین از این طریق، چند ایده به من پیشنهاد شد که با استفاده از آن می‌توان تنوع کارها را بیشتر کرد، هرچند که اصول اصلی کار ما، استفاده از ایده نظرات مشتریان است و معمولا هرچقدر یک محصول از وزن بیشتری برخوردار باشد، قیمت بالاتری نیز خواهد داشت.

آیا به علاقه‌مندان حکاکی روی مس و نقره، آموزش‌هایی ارائه می‌دهید؟

هرچند این کار مورد علاقه بنده است، اما متاسفانه هیچ‌یک از مواد اولیه و ملزومات این هنر در استان آذربایجان غربی که بنده در آن مستقر هستم، وجود ندارد، چراکه بنده اولین کسی از شهر ارومیه هستم که در این حرفه مشغول به کار است و معمولا برای فروشندگان هم آوردن این تجهیزات برای یک نفر صرفه اقتصادی ندارد. از سوی دیگر؛ به دلیل درآمد کم، ریسک‌ها، خطرات و سختی‌های این کار، معمولا کمتر کسی به سراغ آن می‌رود، از این‌رو اگر به ۱۰۰ نفر آموزش داده شود، در نهایت تنها ۲ نفر آن را ادامه خواهند داد. در همان دوره‌ای که در کلاس‌های آموزشی شرکت کردم، حدود ۲۰۰ نفر حضور داشتند که از بین آن‌ها تنها ۳ نفر و از این سه نفر نیز تنها بنده به‌طور کامل آن را ادامه دادم. با توجه به این امر، متاسفانه هنر قلم‌زنی ترک آن‌طور که باید گسترش پیدا نکرده است.

آیا سازمان میراث فرهنگی ارومیه، آن‌طور که باید از فعالیت شما حمایت کرده است؟

در سال‌های بعد از کرونا، حمایت این وزارتخانه خیلی خوب بود و حتی آن‌ها مشوق من برای حضور در نمایشگاه بودند. برای مثال، زمانی که به‌طور اتفاقی برای انجام یک کار بیمه‌ای به بخش معاونت سازمان میراث فرهنگی مراجعه کردم، از کارهای بنده استقبال کردند و گفتند که از این هنر بسیار عالی، آن هم با این امکانات کم باید حمایت کرد و خوشبختانه ضمن ادامه حمایت ها، موضوع برگزاری هر نمایشگاه را به من اطلاع داده و با توجه به غرفه‌هایی که در اختیار دارند، برای من غرفه‌ای هم در نظر می‌گیرند که البته قدردان زحمات آنان هستم.

نهادهای حمایتی چگونه به رشد تولید در این حوزه و حمایت از آن کمک خواهند کرد؟

این نهادها در اعطای تسهیلات و تسهیل در انجام مقدمات صادرات می‌توانند کمک بسیار زیادی به فعالان این حوزه کنند، اما در جامعه امروزی، متاسفانه میزان کلاهبرداری‌ها زیاد شده و اطمینان به افراد به دلیل ورود افراد غیر متخصص نیز کمتر شده است. با حمایت و نظارت مسئولان می‌توان ریسک این موارد را کمتر کرد و با اطمینان بیشتری جهت پیشرفت و توسعه کار در سطح بین‌المللی به فعالیت پرداخت.

چه شرایط و امکاناتی برای ورود به عرصه‌های کارآفرینی باید مهیا باشد؟

 به اعتقاد بنده، کارآفرینی با حداقل امکانات و با توجه به شناخت فردی هر کس می‌تواند، حتی در بدترین شرایط و مراحل زندگی هم اتفاق بیفتد. تنها کافی است که اراده و علاقه در زمان شروع به کار داشته باشیم تا بتوانیم با ایمان به جلو حرکت کنیم و شناخت کامل از خود و توانایی‌های خودمان داشته باشیم.

چطور می‌توان با سرمایه کم ‌کاری را شروع کرد و تبدیل به یک کارآفرین موفق شد؟

شروع یک فعالیت اقتصادی به ویژه در این زمینه هنری، همیشه نیازمند سرمایه نیست، بلکه در این مسیر شناخت فردی نیاز است، بدین صورت که در هر زمینه‌ای فرد بتواند استعداد خود را کشف کرده و کار و حرفه مورد علاقه خود را شروع و با علاقه، ایمان و جدیت ادامه دهد. هر شکستی باعث تلاش بیشتر و قوی‌تر شدن فرد می‌شود. بدون نیاز به حمایت یا تشویق، تنها ایمان و اراده می‌تواند بهترین سرمایه یک فرد باشد، چراکه احتمال شکست و از دست دادن سرمایه همیشه وجود دارد، اما احتمال کمتر شدن میزان مهارت در رشته مورد علاقه امکان‌پذیر نیست. همیشه تجربیات و مهارت‌های رشته کاری هر فرد در هر جای دنیا یک سرمایه اصلی برای او محسوب می‌شود. علاوه بر این، شناخت بازار هدف در رشته مورد نظر باعث موفقیت در رشته دلخواه می‌شود، همان‌طور که با هزینه کم می‌توان در بخش فلزات ارزان مثل برنج و مس فعالیت کرد و بعد از پیشرفت در بخش فلزات نقره و طلا در هر رشته هنری مثل تولید ظروف و یا زیورآلات ادامه داد. کافی است که در مسیر ایمان و علاقه حرکت کنیم، در این صورت ادامه راه با وجود تمام سختی‌ها به‌طور جدی هموار و لذت‌بخش خواهد شد.

انتهای پیام/

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات