یادداشت؛ نادر کریمی جونی

فایده طرح مشکلات چیست؟

هیچ کس از انتقاد خوشش نمی آید مخصوصا اگر در مسند قدرت و حکومت باشد. این نکته متواتری است که البته تعداد کمی به آن اذعان می کنند اما در دل آن را می دانند و به چنین گزاره ای باور دارند. سال هاست که انتقاد های زیادی در مورد نحوه مدیریت و اداره بخش های کشور بیان می شود. گاهی دست اندرکاران و ذی نفعان درباره اداره یک بخش یا راهبری آن آسیب شناسی هایی می کنند و برای رفع مشکل یا مشکلات پیشنهادهایی ارائه می دهند.
جالب است که برخی از این پیشنهادها در نشست ها و جلسه هایی بیان می شود که مقامات جمهوری اسلامی و مدیران کشور، خودشان برپا کرده و از فعالان بخش خصوصی و دست اندرکاران صاحب تجربه برای حضور و بیان نظریات شان دعوت کرده اند. چهره ها و افراد صاحب تجربه در بخش خصوصی اگرچه می دانند که چنین نشست هایی چندان محل اعتنا نیست و مدیران هر آن چه که خود مایل باشند را انجام می دهند، اما باز هم به امید آن که این بار رفتار و نتیجه تغییر کند، در این نشست ها حاضر می شوند و با حرارت و اشتیاق دیدگاه های خود را بیان می کنند. البته برخی از فعالان بخش خصوصی معتقدند که هیچ فرصتی را برای رساندن حرف ها و دیدگاه های شان به مقامات عالی رتبه کشور و نیز تصمیم گیران و تصمیم سازان حکومت نباید از دست داد. به همین علت حتی اگر به عنوان سخنران هم به چنین نشست ها و جلساتی دعوت نشوند باز هم حضور در جلسه و محلی که یک یا چند مقام تصمیم گیر و تصمیم ساز در آن حضور پیدا کرده اند را به عنوان فرصت مغتنم برای رساندن نقطه نظریات خود به گوش مقامات کشور تلقی کرده و چنین فرصت هایی را از دست نمی دهند.
واقعا چه سودی از بیان این سخنان عاید گویندگان بخش خصوصی می شود؟ گاهی این طور به نظر می رسد که فعالان بخش خصوصی از سر ناچاری و چون راه دیگری به نظرشان نمی رسد به گفتن و بازگو کردن مکرر این سخنان و دیدگاه ها مبادرت می ورزند. در واقع فعالان بخش خصوصی معتقدند که اگر همین حرف ها را نزنند و مشکلات را بیان نکنند یا راهکارهای حل مشکل را با مسوولان در میان نگذارند، چه راه دیگری وجود دارد که می توانند به آن متوسل شوند. از نظر ایشان البته راه دیگری وجود ندارد یا دست کم راهی به ذهن آن ها نمی رسد.
این نکته نیز مهم است که گروهی از فعالان بخش خصوصی تصور می کنند که کار نیکو کردن از پر کردن است. به همین دلیل ابرام و پافشاری در طرح مشکل و ارائه راه حل برای مشکلات مبتلابه بالاخره در نقطه ای که ممکن است چندان دور نباشد، ثمربخش خواهد شد و آن گاه نه فقط گویندگان که صنفی را منتفع خواهد کرد.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات