به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین

فروش طلای آب‌شده مجاز نیست

طلای آب‌شده بین افراد متخصص خرید و فروش می‌شود و مردم قدرت تشخیص این را ندارند که طلای آب شده دارای عیار پایین یا سایر فلزات است و امروز که تب خرید این نوع طلا پایین آمده، مردم به تدریج در حال فروش طلای آب شده هستند که دچار خسارت سنگین می‌شوند.

اسفندیار سیفی، رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی استان تهران گفت: باید به این موضوع اشاره کنم که در هیچ کشوری، فروش طلای آب‌شده مجاز نیست و معاملات به صورت شمش استاندارد در بورس یا شرکت‌های تحت نظارت بورس انجام می‌گیرد. به دلیل شفاف‌سازی و جلوگیری از پولشویی باید منشا تمام شمش‌های قابل فروش، مشخص و قابل استعلام باشد.

سیفی بیان کرد: در کشور ترکیه کمتر از ۱۰ فقره واحد فروش شمش‌های استاندارد وجود دارد، اما متاسفانه در کشور ما هزاران واحد آب‌شده فروشی و سکه فروشی وجود دارد. از طرفی، تعداد واحدهای طلا و جواهرفروشی کم و بعضا تعدادی از واحدهای فوق‌الذکر مبادرت به فروش طلای آب‌شده و سکه می‌کنند که نظارت برای این واحدها خارج از دسترس دستگاه‌های نظارتی است، در حالی که در هیچ کشوری، شاهد چنین رویه‌ای نیستیم.

مردم به خرید سکه و طلای آب‌شده بی‌اعتماد می‌شوند

وی ادامه داد: آسیب‌های ناشی از تمایل بالای مردم برای خرید طلای آب‌شده و سکه و ذخیره کردن آن به عنوان سرمایه، در نهایت متوجه تولیدکنندگان می‌شود. هر چند این تبعات، امروزه برای مردم و مسیولان محسوس نیست، اما اگر در آینده، سیاست‌های اقتصادی به هر دلیل تغییر کند و به یک‌باره حباب سکه فروکش کند، مردم نیز متضرر می‌شوند و این در حالی است که با اعلام ممنوعیت فروش طلای غیراستاندارد، همه افرادی که طلای آب‌شده خریداری کرده‌اند، مقبون و گرفتار می‌شوند.

رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی استان تهران گفت: به نظر می‌رسد، در آینده نزدیک یک بی‌اعتمادی در زمینه خرید سکه و طلای آب‌شده برای عموم مردم ایجاد شود، چراکه از ناخالصی‌هایی برخوردار است که شاید بسیاری از مردم از عواقب آن بی‌اطلاع باشند و فقط در زمان تبدیل طلای آب‌شده به سایر دارایی‌ها از جمله پول نقد و …، اصالت و صحت‌سنجی عیار طلاهای آب‌شده مشخص خواهد شد؛ بنابراین این موضوع باید توسط دولت و حاکمیت به خصوص سازمان ملی استاندارد، مدیریت و رویه معاملات مربوط به آن شفاف، صحت‌سنجی و اصلاح شود.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات