فقدان نوآوری و خلاقیت مانع توسعه صنعت بیمه در کشور

مدیرعامل شرکت کارگزاری رسمی بیمه اریکه تجارت آتی نگر گفت:یکی از مشکلات صنعت بیمه، عدم نوآوری و خلاقیت است و عمده شرکت‌های بیمه تمرکز خود را بر جذب پرتفوی‌های بزرگ متمرکز کرده‌اند، چون مدیرعامل و اعضای هیات مدیره شرکت‌ها باید به سهامداران خود پاسخگو باشند و سود مناسبی برای آنان ایجاد کنند.

رضا آرام در گفت‌وگوی اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین با اشاره به اینکه شرکت کارگزاری بیمه اریکه تجارت آتی نگر  در زمینه مشاوره و ارائه انواع خدمات بیمه‌ای به شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی و جامعه بیمه‌گذاران فعالیت دارد، گفت: فعالیت‌های این شرکت‌ها به چند دسته تقسیم می‌شود که نخستین مورد، ارائه خدمات بیمه‌ای به بازار خرد است که به منظور طراحی بیمه‌نامه‌های مورد نیاز مردم مانند بیمه آتش‌سوزی و بیمه حوادث، درمان تکمیلی و… شکل گرفته است. دومین بخش نیز به طراحی بیمه‌نامه‌های بیمه‌های متناسب با حرفه اشخاص مانند بیمه مسئولیت سرویس‌کاران لوازم حرارتی و برودتی، پزشکان، مهندسان و هر شغلی که در قبال مشتریان مسئولیتی دارد، ارتباط پیدا می‌کند. بخش دیگر فعالیت شرکت کارگزاری اریکه تجارت آتی نگر هم به موضوع ارائه خدمات مشاوره به سازمان‌ها و موسسات بزرگ مثل بیمه‌های باربری، درمان، مهندسی و… مربوط می‌شود تا بهترین پوشش‌های بیمه‌ای با نرخ و شرایط مناسب را از شرکت‌های بیمه‌ای خریداری کنند.

وی افزود: اهداف شرکت کارگزاری اریکه تجارت آتی نگر در بخش بیمه‌های خرد مانند جلب مشتریان خرد در بخش بیمه‌های آتش‌سوزی و… تا حدود زیادی محقق شده، اما اهداف بخش مجازی و الکترونیکی که حدود ۳ سال سابقه دارد، به دلیل نبود زیرساخت‌های مورد نیاز و تکمیل نشدن سوییچ بیمه مرکزی و عدم اتصال شرکت‌های بیمه به این سوییچ هنوز بلاتکلیف است و کماکان فروش آنلاین واقعی در بستر الکترونیک تحقق پیدا نکرده و متاسفانه اکثر بیمه‌نامه‌ها به صورت آفلاین به فروش می‌رسند.

مدیرعامل شرکت کارگزاری رسمی بیمه اریکه تجارت آتی نگر تصریح‌کرد: شرکت کارگزاری اریکه تجارت آتی نگر در بخش بازرگانی بیشتر در زمینه بیمه باربری فعالیت دارد. همچنین در زمینه اخذ پوشش بیمه‌ باربری مناسب و مشاوره بیمه‌ای به شرکت‌هایی که به کشورهای چین، حاشیه خلیج‌فارس و کشورهای آسیای میانه صادرات دارند، همکاری خوبی دارد.

وی اضافه‌کرد: یکی از بخش‌های قابل توجه شرکت کارگزاری اریکه تجارت آتی‌نگر، بهره‌مندی از تیم مشاوره و کارشناسان خبره است، به‌طوری که در زمان اعلام خسارت به بیمه‌گذاران و کارشناسان طرف قرارداد، تمام پیگیری‌های لازم جهت احقاق حقوق بیمه‌گذاران خود را به سرعت و به نحو مطلوبی پیگیری می‌کند. به عبارتی دیگر، تیم شرکت کارگزاری اریکه تجارت آتی نگر، خدمات پشتیبانی را با تکیه بر اعضای جوان و متخصص حرفه‌ای خود به مشتریان ارائه داده تا خیال آنان از بابت پیگیری خسارت تا آخرین مرحله آسوده باشد. از سوی دیگر، این شرکت کارگزاری در سال جاری که سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین می‌باشد، با همکاری کارشناسان بیمه و بازار سرمایه، بیمه‌نامه‌های اعتباری را طراحی کرده تا با حمایت شرکت‌هایی که در زمینه تامین سرمایه خرد فعالیت می‌کنند، از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کند.

آرام تاکید کرد: بیماری کرونا موجب شد که در سال گذشته، نه‌تنها این کارگزاری، بلکه شرکت‌های بیمه‌ای و کل اقتصاد کشور نیز با افت فعالیت مواجه شوند که این موضوع نیز روی کاهش فعالیت این شرکت تاثیر قابل توجه‌ای داشت، بر همین اساس شرکت کارگزاری اریکه تجارت آتی نگر در نظر دارد تا در سال ۱۴۰۱ با توجه به استقبال مردم از خرید غیرحضوری، فعالیت در زمینه فروش الکترونیکی بیمه را رونق بخشد و از طریق همکاری گسترده با کانال‌های فروش در این بازار خود را به عنوان یک برند قابل اعتماد معرفی کند.

مدیرعامل شرکت کارگزاری رسمی بیمه اریکه تجارت آتی نگر اظهار کرد: یکی از مشکلات این صنعت، عدم نوآوری و خلاقیت است. عمده شرکت‌های بیمه تمرکز خود را بر جذب پرتفوی‌های بزرگ متمرکز کرده‌اند، چون مدیرعامل و اعضای هیات مدیره شرکت‌ها باید به سهامداران خود پاسخگو باشند و سود مناسبی برای آنان ایجاد کنند. تمرکز روی بازارهای خرد و طراحی بیمه‌نامه‌های جدید ممکن است، زمان‌بر باشد و در کوتاه‌مدت پرتفوی مناسبی را برای شرکت‌های بیمه تولید نمی‌کند، بنابراین بیمه‌ها کمتر رغبت دارند در این زمینه ورود کنند. مورد بعدی، عدم توجه کافی به شبکه فروش و جایگاه این شبکه در صنعت بیمه می‌باشد که بعضا هیچ حمایت و پشتیبانی از سوی شرکت‌های بیمه از شبکه فروش صورت نمی‌پذیرد، در صورتی که حدود ۸۰ درصد پرتفوی کل صنعت بیمه توسط کارگزاران بیمه و نمایندگان تولید می‌شود. البته ناگفته نماند، شرکت‌های بیمه‌ای هستند که برای شبکه فروش، ارزش و منزلتی قائل هستند و برنامه‌های خوبی جهت حمایت از آن‌ها در شرکت خود تهیه کرده‌اند و توانسته‌اند، بازار خود را نیز در زمینه بیمه عمر توسعه دهند.

 وی با بیان اینکه در شرایط فعلی تحریم‌ها مانع از برقراری ارتباطات آسان با شرکت‌ها در خارج از کشور شده، افزود: بنابراین به دلیل عدم دریافت منابع مالی ناشی از فروش کالا و خدمات، فعالیت آن‌ها کاهش پیدا کرده است. البته به مرور زمان وضعیت کشور در حال گذر از شرایط فعلی و گسترش تعاملات گسترده با کشورهای مختلف می‌باشد.

مدیرعامل شرکت کارگزاری رسمی بیمه اریکه تجارت آتی نگر گفت: قطعا یک بازرگان بدون داشتن بیمه نمی‌تواند به فعالیت بپردازد، چراکه با وجود سرمایه کلانی که در اختیار دارد، ریسک زیادی پیش رو خواهد داشت. برای مثال، در حوزه نفت و مشتقات نفتی و صادرات آن، در صورت نبودن حمایت‌های بیمه‌ای، هیچ کشوری حاضر به ادامه همکاری نیست تا درگیر خسارت‌های غیرمترقبه نشود. صنعت بیمه پتانسیل بسیار زیادی جهت پوشش بیمه‌ای فعالان اقتصادی و صنعتی دارد که در صورت توجه به این موضوع و حضور قدرتمند بیمه در کنار فعالیت‌های اقتصادی، شاهد رشد و شکوفایی اقتصاد کشور خواهیم بود، کما اینکه در خسارت‌های سنگین اخیر صنایع مختلف، حضور بیمه و پرداخت خسارت به زیان‌دیدگان کمک بسیار زیادی به فعالیت مجدد آن‌ها کرده است.

وی با اشاره به اینکه صنعت بیمه در شرایط فعلی، تمام ریسک‌هایی که قابل بیمه شدن را داشته باشند و با آیین‌نامه‌ها و قوانین کشور مغایرتی نداشته باشد، پوشش می‌دهد و با کارشناسان حرفه‌ای و خبره خود می‌تواند از صنایع کشورمان در مقابل حوادث پشتیبانی کند، مطرح کرد:یکی از این اقدامات، جبران خسارت شرکت زر ماکارون بود که کشتی حمل کالاهای آن به گل نشسته بود. در این زمان، شرکت بیمه‌ای مورد نظر امور مربوط به این کشتی را از خارج از کشور پیگیری و طی دو ماه خسارت این شرکت را پرداخت کرد، به‌طوری که این اقدام برای مدیرعامل شرکت زر ماکارون به عنوان یک اقدام قابل تحسین مورد توجه قرار گرفت و حتی به آن شرکت بیمه‌ای وعده داد که در جلسات با شرکت‌های دیگر، تبلیغات لازم را برای شناخته شدن خدمات بیمه‌ای انجام دهد که نتیجه این کار، ورود شرکت‌ها به صنعت بیمه و پی بردن به اهمیت آن بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امروزه تقریبا صنعت بیمه در حال پوست‌اندازی است و بازارهای جدیدی روی این صنعت باز می‌شود. در صورت هوشمندی مدیران ارشد بیمه مرکزی و صنعت بیمه، می‌توان فرهنگ بیمه را در بین مردم نهادینه کرد، به‌طوری که مانند کشورهای پیشرفته هیچ فعالیت اقتصادی، بدون بیمه شروع نکند، هیچ خانه بدون بیمه آتش‌سوزی نباشد، هیچ حرفه‌ای بدون بیمه مسئولیت حرفه‌ای کار نکند و هیچ پزشک و مهندسی بدون بیمه مسئولیت کار خود را ادامه ندهد، بر همین اساس از دولت و بزرگ‌مردان تقاضا دارم تا بستر لازم را برای رشد این صنعت فراهم سازند.

انتهای‌پیام/

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات