یادداشت؛ نادر کریمی جونی

فلیترینگ؛ کاسبی های از دست رفته

گمان می رود که در شرایط اعمال محدودیت های شدید بر اینترنت مهم‌ترین و یا بهترین کاری که می توان انجام داد، این است که فضای جذب و استخدام را فعال نگه داشت و برای افراد تعدیل‌شده، کار مناسب پیدا کرد. یک پیشنهاد در این باره ورود اتاق بازرگانی های بازرگانی و سایر نهادهای غیر دولتی حوزه کسب و کار است. این نهاد های می‌توانند کمک زیادی به جذب نیروی بکنند. بر این پایه پیشنهاد می‌شود که اتاق های بازرگانی در تمام استان ها و شرکت‌های بزرگ هر استان جلسه هایی با هم داشته باشند و در این زمینه تصمیم بگیرند

در واقع سه‌ماه از آغاز موج جدید فیلترینگ و محدودیت شبکه‌های اجتماعی در کشورمان می‌گذرد. این مدت، از تعدادی محدود از مسئولان تا صاحبان کسب‌وکار‌ها و فعالان حوزه آی‌تی بار‌ها گفته‌اند این محدودیت‌ها، کسب‌وکار‌های زیادی را از بین خواهد برد، افراد زیادی را بیکار خواهد .در یکی از نظرسنجی هایی که اخیرا انجام شده برخی کارکنان مرد، گفته اند که اشتغال شان آسیب دیده است. مثلا از ۳۶ درصد از آسیب دیدگان، ۲۰ درصد گفته‌اند تعدیل شده‌اند و ۱۶ درصد گفته‌اند، احتمالا به‌زودی تعدیل خواهند شد. در این نظرسنجی زنان هم کمابیش وضعیتی مشابه مردان داشته و در معرض تعدیل قرار گرفته یا تعدیل شده اند. مردم به این نظر سنجی درباره این که سابقه کاری چه تاثیری بر میزان از دست دادن شغل ناشی از اعمال محدودیت اینترنت داشته است پاسخ داده اند براساس این پاسخ افراد با سابقه کاری کمتر از ۲ سال بیشتر از سایر گروه‌ها و افراد با سابقه کاری کمتر از ۲ سال ۱/۵ برابر بیشتر از افراد با سابقه کاری بالاتر از ۱۰ سال تعدیل شده‌اند.

این نظرسنجی، گروه‌های شغلی مختلف را هم که زنان در آن‌ها مشغول به‌کارند بررسی کرده و نشان داده، زنان شاغل در کدام گروه‌های‌شغلی نسبت به کل‌زنان فعال در آن گروه شغلی، بیشترین آسیب را به‌علت محدودیت‌های اینترنتی دیده‌اند. نتایج نشان می‌دهد ۴۸ درصد زنان از میان آسیب‌دیدگان شغلی نسبت به تعداد زنان‌فعال در گروه‌شغلی طراح گرافیک، انیمیشن و موشن گرافیک، تعدیل شده‌اند. در این بخش، درصد جوانان تعدیل‌شده در گروه‌های شغلی مختلف، نسبت به جوانان شاغل در آن گروه شغلی، بررسی شده است. براساس این اطلاعات، ۵۲ درصد از شاغلان جوان در حوزه ترجمه، تولیدمحتوا، نویسندگی و ویراستاری از محدودیت‌های اینترنتی آسیب دیده‌اند.

این وضعیت البته مطلوب نیست. اما از آن بدتر چشم بستن مسئولانی است که باید نگران باشند، اما مسئولیت رویدادهای رخ داده شده را بر عهده نمی گیرد و در قبال آسیب دیدن کسب و کارها بی تفاوتی پیشه می کنند و یا سکوت می نمایند.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات