قطع گاز، تعطیلی کارخانه های فولاد و افزایش قیمت / مساله تکراری که قابل پیش بینی بود!

مانند سه سال اخیر با سردشدن هوا و افزایش شدید مصرف گاز، محدودیت گاز برای پتروشیمی‌ها و صنایع از جمله کارخانه‌های فولادی اعمال شده است.

با وجود هشدارهای پیش از موعد درخصوص کمبود گاز و لزوم تامین سوخت مورد نیاز این واحدهای تولیدی، اکنون بسیاری از شرکت های فولادی با کمبود گاز به حالت نیمه تعطیل درآمده‌اند.

سیف الله امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت مشکلات تامین سوخت کارخانجات فولاد و نیمه تعطیل شدن بسیاری از کارخانه ها به دلیل کمبود گاز را تایید کرده است.

به گفته این مقام وزارت صمت گاز مورد نیاز کارخانه‌های فولادی باید ۴۰ میلیون مترمکعب گاز باشد که این میزان به ۱۵ میلیون مترمکعب و سپس به ۱۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

امیری با بیان این که وزارت نفت باید حداقل روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب گاز در اختیار کارخانه‌های فولادی قرار دهد، ازافزایش قیمت محصولات زنجیره فولاد به دلیل کمبود تولید ناشی از نبود گاز مورد نیاز، جو روانی درخصوص کمبود سوخت و افزایش قیمت ارز خبر داده است.
مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت همچنین از وزارت نفت نیز گلایه کرده و گفته است که با وجود دستور وزیر صمت در این باره، وزارت نفت هیچ گونه همکاری نکرده است.

خبر قطع گاز کارخانه‌های فولادی و نیمه تعطیل شدن آنها در میان اخبار مهم این روزها کمتر مورد توجه قرار گرفته؛ اما آثار زیان بار این موضوع به زودی نمایان خواهد شد؛ قطع گاز صنایع فولاد و به دنبال آن کاهش تولید محصول، با ضرر به سهامداران از یک سو و افت درآمدهای ارزی از سوی دیگر باعث ضربه به اقتصاد کشور خواهد شد.

همچنین در این میان هیچ اظهارنظر مهم و رسمی از سوی مسئولان در خصوص کمبود سوخت کارخانه های فولاد و تبعات حاصل از آن  و ارائه راه حل دیده نمی شود تا موضوعی که قابل پیش بینی و پیش گیری بوده به یک معضل تبدیل شود.

منبع:اقتصاد آنلاین

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات