یادداشت؛ نادر کریمی جونی

لزوم بازنگری در بیان ادعای کاهش تورم

در بهار امسال قیمت کالا ها و اجناس مایحتاج خانوار تا چند صد درصد گران شد. در شبی که قرار بود این گرانی رخ دهد، سید ابراهیم رئیسی بر صفحه تلویزیون ظاهر شد و در گفتگو با صدا و سیما، علت گرانی ها را توضیح و به مردم اطمینان داد که نه فقط قیمت ها به طور کنترل نشده گران نخواهد شد و همه افزایش قیمت ها با نظر و تدبیر دولت انجام می شود. او در این گفتگو به مردم قول داد که دولت از وقوع گرانی های افسار گسیخته و کنترل نشده جلوگیری خواهد کرد و به جز کالاهایی که دولت به طور رسمی افزایش آن را اعلام می کند، هیچ کالا یا خدمات دیگر گران نخواهد شد. با این وعده ها، رئیس جمهور پیش بینی کرد که یارانه جدیدی که قرار است به مردم داده شود، تمام هزینه های افزایش یافته را پوشش می دهد و از این بابت هیچ افزایش قیمتی، مردم را آزار نخواهد داد.
اما در عمل چنین اتفاقی نیفتاد و از همان ابتدا کالا هایی مانند کره حیوانی و … گران شد که هیچ گاه در فهرست اقلام افزایش رسمی قیمت ها قرار نداشت. علاوه بر این وعده داده شده بود که قیمت ها تنها یک بار و در همان ابتدا صورت خواهد گرفت اما حالا از بازار خبر می رسد که برای چندمین بار و در روزهای گذشته، قیمت گوشت مرغ بازهم افزایش یاته و به بالای ۶۰ هزار تومان برای هر کیلوگرم رسیده است. در این حال برخی کالا های مصرفی دیگر مانند فراورده های لبنی و پروتئینی هم به طور اعلام نشده و ناملموسی گران شده است. اجاره خانه هم که قرار بود تحت ضابطه قرار گیرد و در محدوده مشخصی قرار گیرد هم چنان بدون ضابطه در نوسان است و معلوم نیست دستوری که در روزهای اخیر از سوی هیات وزیران داده شده، بتواند بازار نابسامان مسکن را سامان دهی کند.
با این اوضاع گمان نمی رود که بتوان به آرام شدن بازار و کاهش تورم امید داشت. اما مقامات دولتی هم چنان می گویند که تورم نقطه به نقطه در کشور کاهش چشم گیر داشته و به طور کلی اوضاع مناسبی بر بازار کالاهای مصرفی خانوار حاکم است. اگر این ادعای مقامات جمهوری اسلامی ایران صحیح است، بهتر است آن ها یک بار دیگر تحولات قیمت ها در بازار را بازبینی کنند و اظهارات خود درباره رشد تورم و میزان تورم در بازار ایران را اصلاح نمایند.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات