طراح و تولیدکننده محصولات هنرهای تزئینی

محدودیت بازاریابی و فروش با فیلترینگ اینترنت

بعد از کنار گذاشتن کار حسابداری به علت فشار زیاد و استرسی که داشت، شرایطی پیش آمد که با هنر جواهردوزی آشنا شود و پا به این عرصه هنری بگذارد، از این‌رو با خروج از بازار کار و گذراندن دوره‌های آموزشی، کار تولید محصولات هنری تزئینی را شروع کرد و با کسب موفقیت‌های بیشتر، روزبه‌روز برای تکمیل و تداوم این فعالیت انگیزه پیدا کرد. این بانوی کارآفرین و هنرمند، خانم مریم نوید‌دوست؛ مدرس، طراح و تولیدکننده محصولات هنرهای تزئینی و تزئینات لباس، آموزش و اجرای هنرهای تزئینی، جواهردوزی و حشرات روسی است که هم‌اکنون علاوه بر تولید و فروش محصولات تولیدی خود، در زمینه آموزش نیز فعالیت گسترده‌ای دارد و تاکنون هنرجویان زیادی را آموزش داده و روانه بازار کار کرده است. گفت‌وگو با این بانوی تلاشگر، ما را با دنیای جدیدی از هنر آشنا می‌کند. ماحصل این مصاحبه به نظر خوانندگان ارجمند می‌رسد.

در ابتدا در خصوص چگونگی ورود خود به فعالیت‌های هنری و تزئینی توضیحاتی ارائه فرمایید.

از دوران کودکی به انجام کارهای هنری علاقه زیادی داشتم، به‌طوری که این علاقه در دوره‌های مختلف تحصیل و کسب بالاترین نمرات از دروس فنی و حرفه‌ای خود را نشان داد، اما پس از آن در رشته کامپیوتر ادامه تحصیل دادم و بعدها با ورود به بازار کار، حدود ۱۲ سال به انجام کار حسابداری پرداختم تا اینکه بعدها از طریق آشنایی با برخی از صفحات اکسسوری در فضای اینستاگرام، به حرفه جواهردوزی روی آوردم و پس از دریافت آموزش‌های کامل این حرفه از خانم مریم هاشمی که یکی از اساتید شناخته‌شده هستند، یک صفحه کاری راه‌اندازی کردم که همین امر، سرآغازی برای شروع این فعالیت بود. هر سال بنا بر پیشرفت هنر و تکنیک‌های جدید، سعی من بر آن بوده که با شرکت در دوره‌های آموزشی از این عرصه عقب نمانم و به روز باشم. در حال حاضر اصلی‌ترین فعالیت من، انجام کار جواهردوزی شامل اکسسوری، گل سینه، تل و… است، با این حال در بخش طراحی لباس شب، لباس عروس، ابا، مانتو و… نیز فعالیت دارم. از آنجایی که اساس این فعالیت به کشور روسیه بازمی‌گردد، مدل‌های موجود از این کشور گرفته شده و معمولا اکثر فعالیت‌های این بخش جز در مواردی که رنگ و جنس محصول تغییر می‌کند، بر اساس کپی انجام می‌شود. باید دانست، این هنر به تازگی در کشور شناخته و معرفی شده و برای رونق نیاز به جذب مشتری دارد، هرچند که این امر به دلیل افزایش تورم و ۱۰ برابر شدن قیمت مواد اولیه تا حد زیادی دشوار شده است، چراکه اکثر مواد اولیه استفاده شده از کشورهایی مانند ترکیه، ژاپن و… وارد می‌شود. ناگفته نماند، من در زمینه طراحی لباس‌های شب و عروس نیز فعالیت دارم. مشتریان ما معمولا به دلیل قیمت‌های بالا، کشش چندانی برای خرید لباس‌های موجود در بازار را ندارند، از این‌رو گروهی از افراد لباس مورد نظرشان را از بازار تهیه می‌کنند و خواهان کار دست روی لباس‌های موجودی خود هستند که نسبت به بودجه‌ای که دارند، با همفکری و مشورت، طرح مورد نظر انتخاب و در نهایت انجام می‌شود. در این میان، مزون‌ها به صورت حرفه‌ای و تخصصی کار عروس را انجام می‌دهند که باید نسبت به قد و فرم بدن، بهترین و مناسب‌ترین طرح برای عروس خانم‌ها طراحی و اجرا شود تا خاطره‌ای به‌یادماندنی را به جای بگذارد.

بازاریابی محصولات هنری خود را از چه طریقی انجام می‌دهید؟

اصل این فعالیت در فضای مجازی و به ویژه صفحه اینستاگرام انجام می‌شد، ولی بعد از فیلترینگ، تبلیغ در فضای اینستاگرام تاحدودی متوقف شد، بر همین اساس به تلگرام روی آوردم که این فضا نیز محدودیت‌های خاص خود را دارد، به همین دلیل بخشی از بازاریابی به واسطه معرفی این محصولات به دوستان، آشنایان و مشتریان سابق انجام می‌شود. تلاش من بر این است که بخشی از این فعالیت در بُعد آموزشی صورت گیرد، بر این اساس در کانال تلگرام آموزش‌هایی به حدود ۴۰ الی ۵۰ نفر از علاقه‌مندان ارائه داده‌ام. هرچند که باید گفت، با وجود علاقه جدی به آموزش حضوری، هنوز مکان مناسبی برای آن را در اختیار ندارم. از آنجایی که این حرفه نیازمند استفاده از مواد اولیه مناسب، به روز شدن و داشتن علاقه کافی است، معمولا برخی در میانه راه منصرف شده و این کار را ادامه نمی‌دهند. شایان ذکر است، علاقه‌مندان به محصولات هنری من می‌توانند از طریق صفحه اینستاگرام maryams_handmade@ و شماره همراه ۰۹۱۲۴۲۳۲۹۳۴ محصولات مورد نظر و دلخواه خود را سفارش دهند.

با چه مشکلاتی در مسیر این فعالیت مواجه هستید؟

همان‌طور که ذکر شد، مساله اصلی فعالان این حوزه هنری، بحث تامین مواد اولیه است. علاوه بر این، یکی دیگر از چالش‌ها به عدم تامین فضای مناسب برای آموزش این هنر بازمی‌گردد که متاسفانه هنوز حل نشده، به همین دلیل در حال حاضر در صدد هستم تا یک مزون به‌طور اشتراکی راه‌اندازی و به‌طور جدی آموزش این هنر را دنبال کنم. همچنین اقداماتی برای حضور در نمایشگاه‌ها و رویدادهای مرتبط انجام داده‌ام که متاسفانه برای شرکت در آن‌ها هزینه بالایی دریافت می‌شود، با این حال امیدوارم از سال آینده این امر عملیاتی شود.

در جلسات آموزشی چه توصیه‌هایی به هنرجویان دارید؟

اولین نکته در رابطه با این هنر، عشق و علاقه است. هنرجویان باید در هر زمینه‌ای که ورود می‌کنند، به آن علاقه‌مند باشند که این موضوع باعث می‌شود، در ادامه مسیر احساس خستگی نکنند و با مرور زمان به درآمد و سود مناسبی دست پیدا کنند. هنر جواهردوزی دنیای بسیار بزرگی از رنگ‌ها و خلاقیت‌ها را در بر می‌گیرد که قطعا هر روز موجب خلق یک هنر جدیدتر می‌شود.

مهمترین هدف شما در ادامه راه چیست و آیا برای صادرات محصولات خود اقدامی انجام داده‌اید؟

علاوه بر عشق و علاقه فراوانی که به این رشته هنری دارم، یکی از اهداف بنده، رسیدن به درآمدهای بالا است که امیدوارم در آینده با انجام تبلیغات گسترده‌تر و راه‌اندازی مزون، محقق شود. در گذشته، ورود به این حوزه نیاز چندانی به سرمایه نداشت، همان‌طور که من در سال ۱۳۹۸ با مبلغی کمتر از ۲ میلیون تومان این فعالیت را آغاز کردم؛ البته آن زمان قیمت‌های مواد اولیه نیز بسیار مناسب بود، ولی در حال حاضر برای شروع این کار به چندین برابر آن زمان، سرمایه نیاز است. در بخش صادرات هنوز کار خاصی انجام نداده‌ام، اما در صفحه اینستاگرام مذاکرات معدودی با برخی از مشتریان خارجی برقرار شده که یک مورد آن از کشور هندوستان بود. باید توجه داشت، ورود به این حوزه قبل از هر چیز بستگی به تلاش فرد دارد، چراکه معمولا حمایت خاصی از سوی دولت یا نهادهای دولتی صورت نمی‌گیرد.

آیا از میزان فروش و سفارش‌گیری محصولات خود رضایت دارید؟

میزان محصولات با توجه به حجم سفارش‌ها متفاوت است. برای مثال، طی ماه گذشته سفارش‌های بیشتری داشتیم. از سوی دیگر، از آنجایی که این فعالیت به دقت بالایی نیاز دارد، معمولا زمان زیادی باید برای ساخت آن صرف کرد که پیچیده بودن نوع محصول نیز آن را بیشتر می‌کند، در حالی که تولید محصولات سبک‌تر و ساده‌تر نهایتا به یک روز زمان نیاز دارد. با توجه به این موضوع تلاش من بر این است که تداخلی بین فعالیت‌های منزل با کارم پیش نیاید و خوشبختانه نیز تاکنون همین‌طور بوده است.

انتهای پیام/

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات