محدودیت هایی که دور زده می شود

نادر کریمی : آیا با قطع دو شبکه اجتماعی واستاپ و اینستاگرام و مسدود ساختن آن ها ، اوضاع امنیت و ثبات داخلی بهبود می‌یابد؟ بعد از گذشت سالها ، بالاخره مدیران جمهوری اسلامی ایران نفس راحتی کشیدند و دوشبکه اجتماعی در فضای مجازی را مسدود و فیلتر کردند. در این صورت دسترسی به این شبکه ها بدون استفاده از فیلتر شکن امکان پذیر نیست . پیش از ای ، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ، عیسی زارع پور در مورد تداوم مسدود ماندن این شبکه های اجتماعی هشدار داده بود و گفته بود که این شبکه ها به خاطر عدم رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران مسدود شده و قرار نیست که به زودی بازگشایی شوند . در آن هنگام این خبر رواج یافت که به خاطر حجم وسیع کسب و کار هایی که به این دو شیکه اجتماعی مربوط است ، ایران طی روز های آینده از این شبکه ها رفع فیلتر می کند و مجددا می توان از این شبکه ها استفاده نمود

اما وقتی زارع پور به فعالان اقتصادی توصیه کرد که به جای شبکه های اجتماعی خارجی ، از پیام رسان ها و پایگاه خبری داخلی استفاده کنند ، به طور چشمی خیلی ها فهمیدند که این در خواست می تواند مبنای دائمی شدن فیلترینگ شبکه های اجتماعی واتس آپ و اینستاگرام شود کاملا قابل پیش بینی است که انتقاد از این اقدام و بیان تاثیر های منفی مسدود سازی شبکه های اجتماعی یاد شده ، تشیرع زیان های اقتصادی و طرح این پرسش که چرا مقام های جمهوری اسلامی در شبکه های اجتماعی فیلتر شده حضور فعال دارند ، هیچ کدام نمی تواند اداره حکومت برای قطع دسترسی به واتس آپ و اینستاگرام را را متزلزل کند و به همین دلیل پس از بالا گرفتن اعتراض ها در مورد اعمال محدودیت ها در فضای مجازی ، تصریع کرد که این تصمیم از سوی مقامات ارشد گرفته شده و این وزرات خانه فقط مجری این تصمیم است . موضوعی که بعدا نیز به اثبات رسید .

البته زارع پور توضیح داده است که به جز ادامه محدودیت پیام رسان های آمریکایی ، سایر محدودیت های اعمال شده بر اینترنت رفع شده و قرار نیست که محدودیت های اعمال شده بر پیام رسان واتس آپ و اینستاگرام رفع شود . با این حال نهاد های مستقل و دیدبان های بین المللی اینترنت تصریع می کند که سرعت اینترنت در ایران کاهش پیدا کرده و این کاهش سرعت تبادل کماکان ادامه دارد . در این صورت واقعا روشن نیست که آیا می توان به اظهارات وزیر ارتباطات و فناوری اصلاعات اعتماد کرد یا خیر ؟

علی رغم این اعمال محدودیت ها ، ایرانیان راه عبور یا دورزدن محدودیت ها را به خوبی آموختند آن . مثلا در مورد تلگرام که فیلتر کردن آن سال ها پیش اتفاق افتاده و وزارت ارتباطات هم این محدودیت اعمال کرده ، ایرانیان هم چنان از این پیام رسان استفاده کردند و راهبران و مدیران این پیام رسان برای تسهیل استفاده کاربران ایرانی ، کانال های متعدد پروکسی ایجاد کرده اند که هر روز ، روز آمد می شود و به نسبت پیش از فیلتر شدن ، آمار ها نشان می دهد که کاربران تلگرام در ایران نه فقط کمتر نشده است که افزایشی چشم گیر داشته است . نکته جالب آن است که در این  شبکه اجتماعی مسدود شده ، نه فقط چهره های مختلف حکومتی یا هواداران‌شان که نهاد های مختلف جمهوری اسلامی و خبر گزاری های دولتی هم کانال های فعال دارند و هر روز میزان زیادی از اطلاعات را در این شبکه ، بارگذاری می کنند . از جمله سید ابراهیم رئیسی ، محمد باقر قالیباف ، وزرات امور خارجه ، شورای نگهبان ، خبرگزاری ایرنا ، خبرگزاری فارس و … کانال های بسیار فعالی در این شبکه مسدود شده دارند و روشن است که آن ها هم از فیلتر شکن برای روز آمد کردن کانال خود استفاده می کنند و یا آن طور که روزی محمد جواد ظریف اظهار داشت این افراد و هواداران‌شان از اینترنتی استفاده می‌کنند که هیچ گونه محدودیتی بر آن اعمال نمی‌شود.

به همین دلیل علی رغم اعمال تمام محدودیت هایی که بر اینترنت ایران اعمال می شود ، گمان نمی رود که منظور محدودکنندگان حاصل شود حتی اگر قرار باشد اینترنت مای ، جایگزین اینترنت بین الملل شود باز به خاطر آن که در نقاطی مجموعه کشور ناگزیر از اتصال به اینترنت بین الملل است ، از همان نقاط اتصال همه شهروندان به اینترنت بین الملل برقرار است و اینترنت ملی دور زده می شود . این شرایط به آن معنی است که اگر افرادی  در جمهوری اسلامی ایران وضعیت فعلی اینترنت را نمی پسندند بهتر است به اعمال محدودیت های بی حاصل به طور مطلق بساط اینترنت بین الملل را جمع کنند و مانند کره شمالی ، کشور در اختیار اینترنت داخلی که اینترنت ملی خوانده می شود بگذارند.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات