برگزاری نمایشگاهها و گالریها تاثیر بهسزایی در معرفی اثر هنری هنرمندان و شناساندن زوایای مختلف هنری در میان مخاطبان دارد و به اقتصاد هنر نیز کمک شایانی میکند. در نمایشگاهها مخاطبان و مردم بهطور مستقیم محصول هنری را مشاهده و با صاحب اثر ارتباط مستقیمی برقرار میکنند که همین عامل نیز در تشویق به هنرآموزی موثر است و برپایی چنین نمایشگاهها و گالریهایی رقابت جدی بین هنرمندان ایجاد کرده و همین امر باعث میشود که سطح کیفی آثار هنری هنرمندان بالا برود. همچنین مردم با مشاهده اثر هر هنرمند در گالری یا نمایشگاه، علاوه بر مشاهده خود اثر، با صاحب اثر نیز آشنا شده و سوالات ایجادشده ذهنی خود در خصوص آن اثر را مطرح میکنند. یک هنرمند برای اینکه اثر هنری خود را در معرض دید عموم بگذارد، همه سعی و تلاش خود را به کار میبندد که بهترین و باکیفیتترین اثر خود را ارائه کند، چراکه در نمایشگاهها و گالریها، هنرمند اثر خود را در معرض نقد مخاطبان قرار خواهد داد و همین امر نیز باعث میشود تا هنرمند جایگاه هنری خود را محک زده و به نقاط ضعف و قوت خود پی ببرد. در حقیقت رونق و توسعه اقتصاد هنر، ارتباط مستقیمی با ایجاد نمایشگاهها و گالریها داشته و برگزاری آن همواره رونقی در مقوله هنر به وجود آورده است. البته در این بین مشکلاتی هم وجود دارد که از مهمترین آنها میتوان به شناخت ناکافی هنرمندان از برپایی نمایشگاه، ارائه آثار و همچنین اهمیت نمایشگاهها و داشتن رزومه هنری آنها اشاره کرد. یکی دیگر از مشکلاتی که هنرمندان با آن مواجه هستند، فروش آثار است که شاید مهمترین دلیل آن عدم توان خرید مردم به دلیل گران بودن آثار هنری باشد. از طرفی هنرمند به جهت گران بودن متریال و وقتی که بابت خلق اثر میگذارد، نمیتواند اثر خود را ارزان بفروشد، با این حال نمایشگاهها بستری مناسب و بهصرفه برای نمایش و فروش آثار هنرمندان، برندسازی و معرفی هنرمند به جامعه هنری است، از اینرو در تلاش هستیم تا برای فروش آثار نیز راههای جدیدی را بیافرینیم. گالریها نیز با مشکلاتی روبهرو هستند که بسیاری از هنرمندان از آن آگاهی ندارند. برای مثال، آثاری که قرار است به نمایش گذاشته شود، باید اصلی باشد و کپی نباشد که این مهم نشاندهنده این است که هنرمند دورههای آموزشی، چه تئوری و چه عملی را گذرانده و با تمامی تکنیکها و سبکها آشنایی دارد. مدیران باید در زمینه آموزش کیوریتور (برگزارکننده نمایشگاه) تلاشهایی را انجام دهند تا رابطی باشند بین هنرمندان و گالریها. از طرفی، هنرمندان را راهنمایی کنند که شرکت در نمایشگاه، نهتنها باعث دیده شدن آثار، هنر و نیز مطرح شدن نامشان در عرصه هنر خواهد شد، بلکه میتوانند با دریافت گواهی از سوی گالریها، رزومه هنری معتبر کسب کنند که بعدها برای تاسیس آموزشگاه، کارگاه و کسبوکار هنری بسیار کارآمد هستند. متاسفانه در اکثر موارد گالریها با هنرمندان مطرح و بنام قرارداد همکاری میبندند و توجه ویژهای به هنرمندان نوپا نمیشود و باید تمهیدات ویژهای در این خصوص اتخاذ شود. با تمام این تفاسیر، خوشبختانه در چند سال اخیر، برگزاری نمایشگاهها با استقبال بینظیر هنرمندان و استادان هنر روبهرو شده و همچنان رو به افزایش است. هدف ما به عنوان دستاندرکاران برگزاری نمایشگاه، دیده شدن هنرمند، آثار خلاقانه آنها و کشف استعدادهای جدید در این زمینه است. امیدواریم با یاری خداوند متعال و نیز حضور هنرمندان به هدف والای خود دست یابیم.
انتهای پیام/