یادداشت؛ نادر کریمی جونی

مرگ در یک قدمی

هنوز خودروهای واراداتی به بازار ایران نرسیده، مقامات کشورمان در مورد احتمال وقوع خطر ناشی از حرکت خودروهای بی کیفیت در معابر شهری و برون شهری، هشدار می دهند؛ خاطره رعب آور حرکت کامیون ها و کشنده های چینی با برند هوو در خیابان ها و جاده های ایران که به تخریب اماکن و کشته شدن برخی از هم وطنان مان انجامید، از اذهان پاک نشده است، در آن نمونه کشنده هایی که به ارابه مرگ شهرت یافته بود و از نقص سیستم ترمز رنج می برد، در جاده های ایران تردد می کرد و نه فقط تصادف هایی شدید و زیادی را با خودروها و ساختمان های متعدد در نقاط شهری و روستایی به وجود آورد بلکه در مواردی رانندگان مجبور شده بودند برای فرار از تصادف با خودرها یا اماکن، تریلر را به نقاط خالی و یا دیواره های طبیعی مانند کوه هدایت کنند و جان خویش را فدا کنند.
در آن نمونه و در سال های ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ بارها پلیس در مورد این که این برند از کشنده ها را به لحاظ فنی تائید نکرده و به آن مجوز تردد نداده است، به مقامات کشور هشدار داده بود. اما دولت محمود احمدی نژاد که نمی توانست از همکاری دولت های دیگر آسیایی و اروپایی برای تامین ناوگان حمل و نقل جاده ای استفاده کند، در برابر این هشدار ها بی توجه بود و برخلاف نظر پلیس و کارشناسان جاده ای به این کشنده های خطرناک مجوز تردد داده بود. نتیجه این لجبازی کشته شدن تعدادی از هم وطنان مان در این تصادف ها بود و علاوه بر آن تعدادی از خانه یا مغازه هایی که در معرض عبور این ارابه های مرگ قرار داشتند، تخریب شدند. برخی خانواده های رانندگان جاده ای هم برای همیشه عضو یا سرپرست خود را از دست دادند و تعدادی از این خانواده ها به خاک سیاه نشستند.
حالا سردار هادیان فر رئیس پلیس راهور ناجا بار دیگر در مورد ورود و تردد خودرو های بی کیفیت در جاده ها و معابر شهری ایران هشدار داده است. وی در بیانیه خود که امروز منتشر شده، تاکید کرده است: آقایان وزارت صمت مصاحبه‌های قبلی خود را مرور کنند و این درحالیست که ۲۴ درصد کشته‌های تصادفات رانندگی سهم خودروهای ناایمن است.
هادیانفر این را هم گفته که اظهارات مسئولان وزارت صمت از جمله وزیر محترم، سخنگوی آن وزارتخانه و برخی از نمایندگان و نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و دبیر انجمن واردکنندگان خودرو باعث ایجاد نگرانی شد که گویا با طرح ورود خودروی اقتصادی از جمله کشورهای هند و چین، مسئله ایمنی و کیفیت محوریت خود را از دست داده است. رئیس پلیس راهور تصریح می کند: ایمنی و کیفیت خودروها در کشور اعم از تولید داخل و وارداتی اولویت اول و خط قرمز پلیس راهور است؛ چرا که سالانه متاسفانه حدود ۱۷ هزار نفر جان خود را در تصادفات از دست داده و حدود ۳۶۰ هزار نفر مجروح و حدود ۱۰ درصد از مجروحین نیز قطع نخاع می‌شوند و موجبات خسارت‌های سنگین مادی و معنوی بر دولت و مردم می‌شود. به طوری که میزان کیفیت و ایمنی وسائط نقلیه در آن نقش پررنگ و ۲۴ درصدی دارند.
با این وجود آیا نباید از هم اکنون نگران وقوع تصادف های خونین در جاده های کشورمان باشیم؟

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات