مدير اجرايی طرح احيا، فعالسازی و توسعه معادن کوچک مقياس

معدنـکاران حافـظ منـابع طـبیعی هستند

نقش و اهميت بخش معدن در اقتصاد کشور رو به افزايش و مهمترين امتياز سرمايه گذاري در معادن کوچک، ريسک پايين و سرمايه گذاري محدود در اين معادن است. اين معادن تجهيزات و تکنولوژی سادهای را ميطلبد و در عين حال، زنجيرهای کردن آن ها، براي معادن بزرگ کشور ايجاد فرصت ميکند؛ به اين معنا که تقويت معادن کوچک ميتواند زنجيره تامين مناسبی براي معادن بزرگ ايجاد کند.

به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه گذاری آنلاین، عباس جرجانی، مدیر اجرایی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس؛ طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس را به عنوان یک طرح اقتصاد مقاومتی و با هدف برپایی نهضت فرآوری و بهره‌وری عنوان کرد و گفت: با همکاری و مشارکت وزارت صمت، ایمیدرو و شرکت‌های بزرگ معدنی و صنایع معدنی، از زمان اجرا (سال ۱۳۹۸) تاکنون، حدود یک‌هزار و ۲۸۴ معدن احیا یا توسعه پیدا کرده است.

وی بازار را یکی از عوامل تاثیرگذار در فعال‌سازی معادن دانست و گفت: نیاز بازار به مواد معدنی تعیین‌کننده فعال بودن معادن است. به عنوان مثال، در اوایل دهه ۹۰، رونق ساخت‌وساز در کشور باعث شد تا معادن شن و ماسه و هر آنچه که به ساخت و ساز مرتبط می‌شد، چندین برابر نیاز کشور فعال شوند. پس از آن رکود صنعت ساخت‌وساز، معادن را از چرخه خارج کرد. در حال حاضر با طرح مسکن ملی انتظار می‌رود، تعدادی از این معادن به چرخه تولید بازگردند.

مدیر اجرایی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس در خصوص ایجاد اشتغال با فعال‌سازی معادن کوچک‌مقیاس گفت: به‌طور متوسط فعال‌سازی هر معدن می‌تواند برای ۱۰ نفر اشتغال ایجاد کند،‌ بنابراین پیش‌بینی می‌شود که حدود ۱۳ هزار شغل به‌طور مستقیم ایجاد شود.

معدنکاری در تضاد محیط زیست نیست

جرجانی معتقد است: معدنکاری نه‌تنها هیچ تاثیر منفی روی محیط زیست نمی‌گذارد،‌ بلکه باعث حفظ آن نیز می‌شود، زیرا هنگامی که یک معدن فعال می‌شود،‌ دیگر هیچ فردی حق ورود به محیط معدن و برداشت غیرمجاز از منطقه را ندارد؛ در نتیجه محیط زیست منطقه حفظ می‌شود.

وی افزود: قوانین باید به‌گونه‌ای وضع شود که معدنکار حافظ منابع طبیعی باشد. بسیاری از کشورهای معدنی همزمان با فعالیت معدنی و استخراج ماده معدنی، حافظ منابع طبیعی و محیط زیست کشور خود نیز هستند.

مدیر اجرایی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس با بیان اینکه سازمان محیط زیست می‌تواند در حفط منابع طبیعی و محیط زیست به معدنکار کمک کند و به او آموزش دهد، گفت: برای مثال، درخت بنه در کنار معادن مس رشد می‌کند و‌ می‌توان بدون آسیب به آن، با اکتشاف زیرزمینی مس را برداشت کرد.

این فعال حوزه معدن عنوان کرد: فعال‌سازی معادن کوچک در مناطق محروم باعث آبادانی آن مناطق شده و زیرساخت هایی همچون جاده،‌ آب، مدرسه و… را تامین می‌کند.

وی با اشاره به قوانین معدنکاری در کشور گفت: حدود یک سال است که قوانین به سمت تسهیل معدنکاری پیش می‌رود و قوانین دست و پاگیری همچون ممنوعیت واردات ماشین‌آلات برطرف شده و بیشتر قوانین به سمت رشد سرمایه‌گذاری در بخش معدن وضع می‌شود.

جرجانی ادامه داد: در حال رایزنی برای آماده‌سازی بازارهای صادراتی برای معادنی که تازه فعال شده‌اند، هستیم تا از چرخه خارج نشوند.

مدیر اجرایی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس با اشاره به معادن شناسایی شده گفت: در حال حاضر تمامی معادن موجود را رصد کرده و در حال برنامه‌ریزی برای آن‌ها هستیم. در صورتی که سرمایه‌گذار از فعالیت در معدن انصراف دهد، مجوز آن گرفته خواهد شد و همچنین اگر معدنکار نیازمند سرمایه بیشتری باشد،‌ سرمایه‌گذار دیگری برای مشارکت معرفی کرده و یا تسهیلات به آن ارائه می‌شود.

وی تاکید کرد: تمامی معادن غیر فعال در اولویت برای سرمایه‌گذاری و فعال‌سازی هستند. در این راستا سعی شده، از طریق صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی، به تامین نقدینگی،‌ واردات ماشین‌آلات و… کمک شود.

جرجانی با اشاره به فعال‌سازی معادن سنگ آهن اظهار کرد: تعداد معادن فلزی نسبت به معادن غیر فلزی کمتر است، با  این حال سعی شده که تمامی معادن فلزی کشور فعال شوند.

مدیر اجرایی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس گفت: واحدهای تعطیل‌شده بسیاری در کشور وجود دارد، که این طرح آماده کمک از طریق معرفی شریک کاری، ‌معرفی به صندوق و… به معدنکاران است که مجدد معادن فعال شوند.

 

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات