معنی بازاریابی جز تبدیل نیاز مشتری به رضایت نیست

نایب رییس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری سهم آشنا گفت: بازاریابی  یعنی(( تبدیل نیاز مشتری به رضایت وی)). شرکتها به‌طور کلی کالا، خدمت و تجربه را به مشتری پیشنهاد می‌کنند و در ازای ارزش‌آفرینی برای مشتری، از آنها پول می‌گیرند. در بازار سرمایه، شرکت‌ها بیشتر به ارائه خدمات و ایجاد تجربه می‌پردازند و در واقع به ندرت کالایی برای مبادله وجود دارد، بنابراین اهمیت مقوله بازاریابی برای این صنعت دوچندان می‌شود.

هادی افشاری در گفت‌وگوی اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین؛ در بخش خدمات اساسا مفهوم کیفیت با مشتری و تجربه او از یک خدمت عجین است و نقش فرآیندهای ارائه خدمت و نیروی انسانی بسیار پررنگ‌تر می‌شود،گفت: از همین‌رو حوزه‌های بازاریابی خدمات (Service Marketing) اهمیتی ویژه داشته و استراتژی‌ها و تاکتیک‌های سنتی بازاریابی که عمدتا بر فروش کالا به مشتری متمرکز بودند، چندان اثربخش نخواهند بود. بازاریابی در بازار سرمایه، در چند حوزه اصلی می‌تواند ایفای نقش کند که به اختصار شامل تحلیل مشتریان بالقوه، تحلیل کلی بازار سرمایه و بازیگران آن، تحلیل استراتژی‌های بازاریابی، برندسازی و فعالیت‌های مرتبط با توسعه‌ای برندها، طراحی محصولات جدید در بازارهای مالی، مدیریت محصولات و خدمات موجود قابل عرضه به مشتریان، قیمت‌گذاری خدمات و طراحی کانال‌های فروش خلاقانه، مدیریت ابزارهای فروش خدمات مالی به مشتریان فردی و سازمانی، تحلیل و طراحی فرآیندهای خدمت‌رسانی به مشتریان، آموزش هدفمند نیروی انسانی شرکتها برای نهادینه‌سازی فرهنگ مشتری‌محوری، طراحی ابزارها و استراتژیهای ارسال پیام به بازار، اجرای برنامه‌ها و کمپین‌های بازاریابی و طراحی و توسعه ابزارهای نوین بازاریابی می‌شود. با توجه به تنوع و گستردگی حوزه‌های بیان‌شده، ایجاد و توسعه واحدهای تخصصی بازاریابی در شرکتهای بازار سرمایه به یک الزام رقابتی تبدیل شده است.

وی افزود: دغدغه‌های عملیاتی مدیران ارشد در شرکتهای بازار سرمایه بسیار زیاد، متنوع، پُر چالش و البته روزمره است؛ به‌گونه‌ای که اکثر مدیران‌عامل، بخش زیادی از زمان خود را به ناچار به حل و فصل مسائل و مشکلات عملیاتی و روزانه اختصاص می‌دهند و شاید کمتر فرصتی برای اموری نظیر مارکتینگ به صورت تخصصی و جامع پیدا کنند. در حقیقت این‌گونه فعالیتها ممکن است به شکلی تزئینی قلمداد شوند. نکته قابل توجه اینکه واژه «بازاریابی» در ادبیات مدیران بازار سرمایه یک مفهوم قدیمی است که بر توزیع و تقسیم منافع حاصل از یک مشتری با فرد سازمانی که منجر به جذب او شده است، دلالت دارد؛ اما منظور از بازاریابی فراتر از تعریف کمیسیون‌های فروش یا برگشت کارمزد است.

افشاری گفت: مجموعه سهم آشنا با سابقه بیش از ۲۰ ساله در بازار سرمایه ایران، یکی از بازیگران قدیمی در این صنعت است و توسعه ابزارها و شرکتهای متنوع و ایجاد سبدی گسترده از خدمات و محصولات مالی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این شرکت است. به دلیل وجود نگاه ساختاری و دوراندیش مدیران مجموعه، طراحی و استقرار واحد بازاریابی تخصصی در این گروه از ۳ سال پیش در دستور کار قرار گرفت. انجام پروژه‌های تحلیلی با هدف شناسایی مشتریان و فعالیت‌های بازیگران از گام‌های ابتدایی این فرآیند بود. تعریف استراتژی‌های بازاریابی به منظور توسعه زیرساخت‌های موردنیاز برای انجام فعالیت‌های مارکتینگ با تمرکز بر ابزارهای بازاریابی دیجیتال گام بعدی بود. از آنجا که هیچ استراتژی و برنامه‌ای بدون داشتن نیروی انسانی خبره انجام‌پذیر نیست، توسعه تیم بازاریابی در دستور کار قرار گرفت. طراحی و توسعه واحد روابط عمومی با هدف ایجاد یک تیم حرفه‌ای به منظور ارتباط یکپارچه با رسانهها، برگزاری رویدادها و انجام فعالیت‌های مرتبط با مسئولیت اجتماعی شرکت، از برنامه‌های بعدی بود که اجرا شد.

نایب رییس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری سهم آشنا اضافه‌کرد: به‌طور کلی دانش بازاریابی توسط متخصصان خبره بازاریابی و در نتیجه اعتماد به دانش تخصصی بازاریابی و مشاهده کارکردها، کاربردها و اثربخشی آنها اشاعه پیدا می‌کند. در واقع، توجه مدیران ارشد شرکتهای بازار سرمایه به استخدام و به‌کارگیری متخصصان تحصیل‌کرده در این حوزه و زمینه‌سازی برای توسعه زیرساخت‌های بازاریابی و در یک کلام در نظر گرفتن مارکتینگ به عنوان یک دانش کاربردی و ضروری برای موفقیت شرکت و نه فقط یک افزونه لوکس و ظاهری، شاید اصلی‌ترین عامل برای ورود و ترویج این دانش در بازار سرمایه است. ساده‌انگاری مسائل مارکتینگ و تقلیل آن به تبلیغات و آن هم از نوع تبلیغات انبوه، خلاصه کردن سیستم‌های مدیریت فروش به مذاکره یک به یک با کانال فروش (بازاریاب) و اخذ بیشترین امتیاز از وی یا ساده انگاشتن فعالیت‌های تخصصی روابط عمومی در سطح برگزاری یک میهمانی کاری، حضور پرهزینه در نمایشگاهها و یا اسپانسر شدن یک تیم ورزشی، همگی از آفتهایی است که گریبانگیر مدیران سنتی است که در این خصوص بازار سرمایه نیز مستثنی نیست.

افشاری تصریح کرد: خوشبختانه بازار سرمایه و نهادهای مالی در ایران، طی سالهای اخیر رشد قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده که منجر به اقبال افراد و صاحبان سرمایه به این صنعت، گسترش نهادها و تاسیس شرکتهای جدید شده است. همچنین ماهیت نوسانی بازار سرمایه و اقبال عمومی به آن باعث ایجاد دوره‌های رکود و رونق معنیدار در درآمد فعالان کسب‌وکار در این صنعت شده است. این بدان معنی است که شرکت‌هایی که نگاه بنیادین و اصولی به مقوله مارکتینگ ندارند، در دوران رونق و وفور درآمد، سرخوشانه به فعالیت‌های اطلاع‌رسانی و تبلیغات پرحجم و غرفه‌های پرهزینه در نمایشگاه‌ها بپردازند و در دوران رکود، اغلب بودجه‌های کمپین‌های بازاریابی قطع و یا کم می‌شوند، بنابراین نمی‌توان دستاوردهای بلندمدت ناشی از سرمایه‌گذاری در مارکتینگ را شاهد بود.

وی افزود: بازاریابی شامل مجموعه گسترده‌ای از فرآیندهای تخصصی و متنوع است که برای پیاده‌سازی اثربخش و سودآور برای سازمان نیازمند فرهنگ مناسب در شرکت، نگرش صحیح مدیران ارشد، همکاری و همدلی و کار تیمی درون شرکت، ایجاد فضای مشوق خلاقیت، چابکی در ساختار و تصمیمگیری، تمرکز بر مشتری و ارتباط تنگاتنگ با مشتریان، استفاده از نیروهای متخصص و ریسکپذیری و جرأت شرکت‌ها در به‌کارگیری ابزارهای متنوع و تاکتیک‌های خلاقانه در کنار حفظ ثبات و جهت‌گیری اصولی و بنیادین است. شرکت‌هایی که استراتژی بازاریابی موفق و محکمی دارند، افق زمانی بلندمدتی را برای مشاهده اثربخشی فعالیت‌های مارکتینگ در نظر می‌گیرند و ضمن توجه به ابزارهای ترویج فروش و جذب مشتریان در کوتاه‌مدت، به اقدامات زیرساختی، دیربازده و راهبردی نیز توجه می‌کنند.

نایب رییس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری سهم آشنا تاکید کرد: بازاریابی  یعنی(( تبدیل نیاز مشتری به رضایت وی)). شرکتها به‌طور کلی کالا، خدمت و تجربه را به مشتری پیشنهاد می‌کنند و در ازای ارزش‌آفرینی برای مشتری، از آنها پول می‌گیرند. در بازار سرمایه، شرکت‌ها بیشتر به ارائه خدمات و ایجاد تجربه می‌پردازند و در واقع به ندرت کالایی برای مبادله وجود دارد، بنابراین اهمیت مقوله بازاریابی برای این صنعت دوچندان می‌شود.

انتهای‌پیام/

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات