معیشت، دغدغه نمایندگان شرکت‌های بیمه

مدیرعامل «بیمه بازار» گفت:همیشه مقاومت‌هایی وجود دارد و دلیل این مقاومت‌ها هم دغدغه‌ معیشت نمایندگان شرکت‌های بیمه است که تعدادشان به ۴۰ هزار نماینده در کشور می‌رسد؛ هرچند تنها ۱۰ هزار نماینده فعال هستند که به نظرم این دغدغه، به‌جا و درست نیست.

سیدمحمدرضا فرحی در گفت‌وگوی احتصاصی با پایگاه خبری تحلیلی دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین؛ حدود ۱۵ سال است که شاهد شکل‌گیری استارت‌آپ‌ها در حوزه صنعت بیمه در دنیا هستیم. در ایران نیز با تاخیری ۱۰ ساله، این روند از ۵ سال پیش آغاز شد و استارت‌آپ‌هایی در این زمینه شکل گرفتند،گفت: در این میان، بخشی از استارت‌آپ‌ها به فروش آنلاین بیمه اختصاص دارند و بیمه بازار نیز در این حوزه فعالیت دارد. فروش یک‌سری بیمه‌ها مثل بیمه‌های خودرویی، بیمه حوادث، ‌مسافرت و… که نیازی به مشاوره خاص و تصمیم‌گیری‌های پیچیده‌ای ندارند و امکان فروش آنلاین آن‌ها وجود دارد، امکان فروش آنلاین را دارند. پیش از این، مردم ناچار بودند بیمه مورد نظر خود را از نمایندگی‌های بیمه خریداری کنند و ممکن بود که یک نمایندگی، قیمت مناسبی به افراد ندهد، ولی بیمه بازار، پس از مقایسه تمام خدمات و محصولات بیمه‌ای، به شما این امکان را می‌دهد که بهترین گزینه را از نظر خودتان انتخاب و خریداری کنید.

وی گفت:همه شرکت‌های بیمه تمایل دارند که فروش آنلاین داشته‌ باشند، اما نمی‌توانند، زیرا دست‌یافتن به زیرساخت‌های عقد قرارداد با شرکت‌های بیمه، صدور بیمه‌نامه و پشتیبانی مشتریان سخت است، بر همین اساس، سرویسی را ارائه کرده‌ایم که سوپر اپلیکیشن‌ها فقط کاربر را ثبت می‌کنند و تمام خدمات بیمه‌ای در خود بیمه بازار انجام می‌شود. در حال حاضر نیز دیجی‌پی، همراه کارت، اپلیکیشن رانندگان اسنپ و… نیز با استفاده از طریق این سرویس در حال فروش بیمه هستند.

مدیرعامل «بیمه بازار» افزود: هدف اصلی ما این بوده که به بازیگر اصلی بازار فروش آنلاین بیمه در کشور تبدیل شویم و رفته‌رفته به حوزه‌های فناوری‌محورتر هم ورود کنیم که خدماتی نظیر تحلیل ریسک، قیمت‌گذاری هوشمند محصولات بیمه‌ای، تحلیل کلان‌داده‌های بیمه‌ای و… را دربرمی‌گیرد. متاسفانه صنعت بیمه از نظر رشد فناوری، نسبت به حوزه‌هایی همچون بانک، بورس و… عقب مانده، به همین دلیل شاید به صد درصد اهداف‌مان نرسیده باشیم، اما در دو سه سال اخیر، با شیوع پاندومی کرونا و افزایش تمایل مردم به خرید محصولات بیمه‌ای آنلاین، شاهد رشد مشتریان خود بوده‌ایم که به ۳۰ برابر شدن خریداران انجامیده است. در سه سالی که بنده مدیرعامل بیمه بازار بوده‌ام، اتفاق‌های خوبی افتاده که از مهمترین آن می‌توان به سه الی چهار برابر شدن میزان فروش هر ساله اشاره کرد. خوشبختانه مردم نیز به خرید آنلاین بیمه‌نامه روی خوش نشان داده‌اند و کسب و کار بیمه‌ بازار، رو به‌ گسترش است، لذا در راستای اهدافی که هیات مدیره تعیین کرده، در حال حرکت هستیم.

فرحی تصریح‌کرد:ما چند خدمت اساسی را ارائه می‌کنیم. مثلا بیش از ۳۰ هزار داده خسارت رشته بیمه‌های شخص ثالث و بدنه چند شرکت را دریافت و با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی، مورد پردازش و تحلیل قرار داده‌ایم و به یک سامانه جامع تحلیل ریسک دست ‌پیدا کرده‌ایم. این سامانه می‌تواند افراد را از نظر میزان ریسک‌پذیری، دهک‌بندی کند. در واقع بر مبنای سن خودرو، وارداتی یا داخلی بودن آن، محل اقامت و شاخص‌های دیگر، این دهک‌بندی برای هر مشتری انجام می‌شود و میزان ریسک‌پذیری خودرو و احتمال تصادفات مشخص می‌شود. از این طریق به شرکت‌های بیمه کمک می‌کنیم تا به نسبت احتمال ریسک‌پذیری، قیمت محصولات و خدمات خود را تعیین کنند.

مدیرعامل «بیمه بازار»تاکیدکرد:همیشه مقاومت‌هایی وجود دارد و دلیل این مقاومت‌ها هم دغدغه‌ معیشت نمایندگان شرکت‌های بیمه است که تعدادشان به ۴۰ هزار نماینده در کشور می‌رسد؛ هرچند تنها ۱۰ هزار نماینده فعال هستند که به نظرم این دغدغه، به‌جا و درست نیست. بیمه‌نامه‌هایی که می‌توان آن‌ها را به صورت آنلاین به فروش رساند، بین ۲۰ تا ۳۰ درصد بیمه‌ها را شامل می‌شوند و این یعنی بیش از ۷۰ درصد بیمه‌ها نیاز به مشاوره دارند و امکان واگذاری آنلاین آن‌ها وجود ندارد. از طرفی، تاکنون حداکثر ۲ درصد بیمه‌نامه‌ها به صورت آنلاین فروخته می‌شود، ولی با مقاومت‌هایی از سوی فعالان صنعت بیمه مواجه هستیم، با  این حال شرکت‌های بیمه از همکاری با ما استقبال می‌کنند، چراکه ما سهم آن‌ها از بازار  را    افرایش می‌دهیم. قبل از ایجاد استارت‌آپ‌های فروش آنلاین بیمه، سهم بازار شرکت‌های بیمه متاثر از تعداد نمایندگان و عملکرد آن‌ها بود، اما در حال حاضر شرکت‌ها برای بالابردن سهم خود از بازار، نیازی به اضافه کردن نمایندگی در سراسر کشور ندارند. وزارت اقتصاد و وزارت ارتباطات هم کمک‌های شایانی را در این مسیر انجام داده‌اند و فقط بیمه مرکزی معمولا به کمک ما آمده است. تمام این‌ها در شرایطی است که مردم به خدمات ارائه‌شده از سوی بیمه بازار روی خوش نشان داده‌ و استقبال آنان از خود شرکت‌های بیمه بیشتر بوده است.

وی افزود:ارائه خدمات بیمه‌ای در فضای آنلاین، حتما شکل می‌گرفت. اگرچه در عصر فناوری، اصل نیاز و تقاضا در جامعه وجود دارد، اما شیوه‌ برآورده کردن نیازها و مطالبات مردم تغییر می‌کند. مثلا مجموعه‌هایی مثل اسنپ و تپسی در ایران و نمونه‌های خارجی آن‌ مثل اوبر و لیفت، مفهوم تاکسی دربستی را ابداع نکرده‌اند و قبل از آن‌ها نیز این خدمات ارائه می‌شد، ولی تاکسی‌های آنلاین علاوه بر ارتقاء خدمات، همان نیاز قدیمی را به گونه‌ای تازه و مبتنی بر فناوری پاسخ داده‌اند. در حوزه دفاتر فروش بلیت هواپیما نیز شاهد اتفاقات مشابهی بودیم، به‌طوری که در گذشته اکثر افراد برای تهیه بلیت به برخی از خیابان‌های تهران مانند خرمشهر یا سهروردی مراجعه می‌کردند، در حالی که هم‌اکنون عمده بلیت‌های مورد نیاز از طریق فضای مجازی تهیه می‌شود. دیر یا زود تمام این اتفاقات می‌افتاد و نمی‌شد جلوی آن‌ها را گرفت. همین حالا برای عقد و دریافت بخشی از بیمه‌نامه‌ها، نیازی نیست که افراد مراجعه‌ای به دفاتر نمایندگی داشته باشند؛ ضمن اینکه هرکدام از این دفاتر، فقط نمایندگی یک شرکت از ۲۰ شرکت بیمه کشور هستند؛ درحالی که بیمه ‌بازار، اطلاعات و تعرفه‌ تمام شرکت‌ها را در اختیار دارد و مشتریان می‌توانند آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنند.

فرحی خاطرنشان کرد: حداقل سه یا چهار بازیگر بزرگ در عرصه بیمه آنلاین در کشور وجود دارد، اما چیزی که بیمه بازار را از دیگران متمایز می‌کند، این است که آن‌ها عمدتا روی حوزه بازاریابی و فروش متمرکز بوده‌اند و تبلیغات عمومی زیادی داشته‌اند، اما بیمه‌ بازار علاوه بر اقداماتی که در بخش بازاریابی و فروش انجام داده، توجه ویژه‌ای به جنبه‌های فناوری و بهبود زنجیره‌ ارزش در صنعت بیمه داشته که امکان تحلیل ریسک و سایر خدمات را برای ما ممکن می‌سازد.بخشی از مشکلات، رگولاتوری است که از سوی بیمه مرکزی و با توجه به قوانین موجود با آن‌ها مواجه هستیم. مثلا مطابق با قوانین، در صنعت بیمه نمی‌توان نسبت به حق بیمه مندرج در بیمه‌نامه، به مشتری تخفیف داد، در حالی‌ که در همه جای دنیا، یکی از سیاست‌های جذب مشتری، تخفیف است. به همین خاطر ما همیشه از بیمه ‌مرکزی تقاضا کرده‌ایم که بتوانیم به مشتریان خود تخفیف دهیم، اما همواره با ما مخالفت کرده‌اند. مانع دیگری که با آن مواجه بوده‌ایم، به جدید بودن بیمه آنلاین برای مردم بازمی‌گردد. آن‌ها ده‌ها سال عادت داشتند که بیمه‌نامه خود را از نمایندگی‌ها دریافت کنند و برایشان سخت بود که برای اولین‌بار، بیمه‌نامه خود را از طریق سایت خریداری کنند. در واقع ایجاد فرهنگ خرید آنلاین در جامعه، کاری سخت، ظریف و هزینه‌بر است که انجام آن به عملکردی هنرمندانه نیاز دارد.

وی اضافه‌کرد: چشم‌انداز ما این است که در صورت امکان همین روند افزایش فروش را ادامه دهیم تا در سال ۱۴۰۴ شرکت را وارد بورس کنیم و به اولین شرکت در حوزه فروش آنلاین بیمه‌نامه تبدیل شویم که سهامی عام است. قصد ما این است که در سایر حوزه‌های فناوری‌های نوین بیمه‌ای هم وارد شویم. مهمترین حوزه‌ مورد نظرمان، حوزه تحلیل داده است. صنعت بیمه مملو از داده‌ است که کسی تاکنون آن‌ها را تحلیل نکرده است. مثلا تحلیل اینکه ضریب خسارت خودرو در هر استان، به تفکیک جغرافیای صدور، جنس خودرو و… چقدر است، یا مثلا کشف تقلب برای دریافت خسارت، از چه الگوریتم‌هایی تبعیت می‌کند. این‌ها نتایجی است که با تحلیل داده‌های بیمه‌ای می‌توان به آن‌ها دست پیدا کرد. همچنین تمایل داریم که اگر گشایش‌هایی در فضای بین‌الملل فراهم شد، خدمات خود را به بیرون از مرزهای کشور به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس گسترش دهیم، چراکه برای آن‌ها نیز پدیده فروش آنلاین بیمه، پدیده‌ای بِکر است.

انتهای‌پیام/

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات