موسس و مدیر کارگاه تولیدی اطلس کاور

وعده‌های حمایت از کارآفرینان عملیاتی نشده است

متاسفانه به دلیل شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه، اکثر افرادی که به عنوان مغزهای متفکر در زمینه‌های شغلی مختلف شناخته می‌شوند و منبع ایده‌های ناب برای کارآفرینی هستند، در حال حاضر فعالیتی انجام نمی‌دهند. مطمئنا اگر حمایتی از این عزیزان صورت گیرد و شرایط مناسب اقتصادی فراهم شود، ایران از نظر کارآفرینی حرف اول را در جهان خواهد زد

همیشه علاقه‌مند به راه‌اندازی یک کارخانه یا یک کار تولیدی بودم تا بستری را برای اشتغال‌زایی جوانان زیادی فراهم کنم، چراکه معمولا این باور وجود دارد که جوانان از نبود یک کار مناسب رنج می‌برند و بیکاری بیداد می‌کند. من فقط اراده کردم و با یک بسم‌الله و با دست خالی تصمیم گرفتم و اهداف مورد نظرم را یادداشت کردم. تمام کارهایی که برای رسیدن به اهداف کمکم می‌کرد، اولویت‌بندی کردم. در ابتدای مسیر به دفعات با مشکلات زیادی مواجه شدم، ولی هیچ‌وقت جا نزدم و دلسرد نشدم تا در نهایت به هدف دلخواه خود دست یافتم. این تنها بخشی از صحبت‌های خانم اعظم ندیمی، موسس و مدیر کارگاه تولیدی اطلس کاور و بانوی کارآفرین استان ارومیه با سابقه‌ای ۲۵ ساله در زمینه‌های هنری از جمله گلسازی، چرم‌دوزی، کاور دوزی و… است که از سختی‌های ورود به حوزه تولید و کارآفرینی سخن می‌گوید. ماهنامه دنیای سرمایه‌گذاری در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی خود، تصمیم گرفته تا از این پس با بانوان کارآفرین کشور به گفت‌وگو بپردازد. مشروح مصاحبه با این بانوی کارآفرین از نظر خوانندگان ارجمند می‌گذرد.

در خصوص انگیزه خودتان برای شروع این فعالیت توضیح دهید.

انگیزه اصلی در این راه فقط کسب درآمد نبود و همین موضوع قدرت خارق‌العاده‌ای به من می‌داد. در ابتدای فعالیت خود، با خرید یک چرخ صنعتی کار تولیدی را آغاز کردم و پس از گذشت مدت‌ها تا حدودی به اهداف مورد نظر دست پیدا کردم و در نهایت موفق به راه‌اندازی کارگاه تولیدی اطلس کاور شدم. در حال حاضر مشغول تولید انواع کاورهای مبلمان از جمله ژله‌ای و شیشه‌ای و انواع مطلسه دوزی‌ها، آسان کاورها و… هستم. همچنین کاورهای لحاف و روتختی و انواع کیف‌های چرم دست‌دوز با چرم طبیعی از دیگر محصولات اطلس کاور است. ناگفته نماند، آسان کاورهای مختلف برای برخی از نقاط کشور از جمله تهران، اصفهان، کرج، اهواز، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و… ارسال می‌شود. شایان ذکر است، یکی از مهمترین دلایل موفقیت ما، کیفیت بالای محصولات، رعایت استانداردها و همچنین خوش‌قول بودن در کار بوده است. هم‌اکنون نیز با اکثر گالری‌های مبل طرف قرارداد هستیم و محصولات اطلس گالری را با بهترین کیفیت ارائه می‌دهیم.

آیا تاکنون در زمینه صادرات محصولات خود به بازارهای خارجی نیز اقدام کرده‌اید؟

بعضی از محصولات تولیدی اطلس کاور به خارج از کشور ارسال می‌شود، ولی نه به صورت انبوه که بتوان گفت، محصول صادراتی داریم. گردشگران خارجی از کشورهایی مانند فنلاند، اتریش و سوئد، تولیدات چرمی ما که انواع کیف‌های چرمی دست‌دوز مردانه، زنانه، دیپلمات‌ها و… را شامل می‌شود، به عنوان سوغات خریداری می‌کنند، با این حال فعلا امکان تولید انبوه محصولات را نداریم تا به‌طور خاص در زمینه صادرات کالاها فعالیت کنیم.

هم‌اکنون چه تعداد افراد در این کارگاه مشغول به فعالیت هستند و به عنوان یک کارآفرین چقدر در زمینه اشتغال‌زایی موفق بوده‌اید؟

تا قبل از شیوع کرونا حدود ۳۸ نفر به صورت دورکار و حضوری در کارگاه اطلس کاور مشغول به فعالیت بودند، ولی با شدت گرفتن این بیماری، مجبور به کاهش روند کار شدیم، به‌طوری که هم‌اکنون حدود ۱۰ نفر به صورت مستقیم در این کارگاه مشغول به فعالیت هستند. اغلب افراد بر این باور هستند که کارآفرین بودن، مختص آن دسته از افرادی است که یک کارخانه بزرگ دارند و حداقل یک‌هزار نفر در استخدام آن‌ها باشد، ولی این‌طور نیست. خوشبختانه علاوه بر افرادی که به صورت مستقیم در این کارگاه فعالیت دارند، حدود ۱۲۰ نفر را به‌ طور رایگان آموزش داده‌ام و این موضوع باعث شده تا آنان کارگاهی هرچند کوچک و البته خانگی راه‌اندازی کنند. با دیدن موفقیت‌های روزافزون این افراد به خود می‌بالم و روزبه‌روز به اهداف خود نزدیک‌تر می‌شوم.

در خصوص مشکلات و دغدغه‌های خود از ابتدای راه‌اندازی اطلس کاور تاکنون توضیح دهید.

در ابتدای راه‌اندازی این کارگاه با مشکلات فراوانی مواجه بودم که به عنوان نمونه می‌توان به کمبود نقدینگی اشاره کرد. همان‌طور که می‌دانید، برخی از جوانان این دغدغه را دارند که با راه‌اندازی یک کار تولیدی، به عنوان یک کارآفرین شناخته شوند و در همین راستا بر این باور هستند که باید سرمایه زیادی هم در اختیار داشته باشند، ولی من به عنوان یک بانوی کارآفرین، بر این فرضیه غلبه کردم و با اطمینان کامل می‌گویم که با حداقل سرمایه هم می‌توان به فعالیت پرداخت و با مرور زمان کار را گسترش داد. شروع یک کار، نیازمند دانش و مهارت است و باید آموزش‌های لازم را فرا گرفت. در این میان، به عنوان یک کارآفرین به منظور کمک بیشتر به جوانان علاقه‌مند به این کسب‌وکار، یک سایت آموزشی را طراحی کرده‌ام و برای کسب مهارت‌ها، دیگر نیازی به پرداخت هزینه‌های گزاف نیست و از طریق این سایت به راحتی می‌توانند صفر تا صد این حرفه و صنعت را با تمام جزئیات و ترفندها بیاموزند و برای خود کسب‌وکاری را راه‌اندازی کنند.

انتخاب طرح و رنگ پارچه در چه فرآیندی انجام می‌شود تا مورد پسند مشتریان قرار گیرد؟

در گذشته مبلمان یک کالای لوکس به شمار می‌رفت و قشر مرفه جامعه از آن استفاده می‌کرد، ولی امروزه مبلمان به یک کالای مصرفی تبدیل شده و تقریبا می‌توان گفت که تمام اقشار جامعه، حتی در روستاهای دوردست هم از این محصول استفاده می‌کنند، همین موضوع باعث افزایش تقاضای این کالا شده است. علاوه بر این، چون قیمت مبلمان به دلیل مسائل زیادی از جمله تورم، افزایش پیدا می‌کند، مردم سعی دارند تا از مبلمان خود به خوبی محافظت کنند، بر همین اساس تقاضا برای خرید کاورهای مبلمان بیشتر از گذشته شده است، چراکه با استفاده از این کاورها، عمر مفید مبلمان بالا می‌رود. از طرفی، رنگ روشن، فضای محیط را بزرگ‌تر نشان می‌دهد، به همین دلیل اغلب مردم خواهان استفاده از رنگ روشن هستند.

آیا در زمینه تهیه مواد اولیه و پارچه مناسب با محدودیتی مواجه هستید؟

در این زمینه تولیدات ایران پاسخگوی نیازمان است، هرچند که انتظاری هم غیر از این نیست. با این حال مشکلاتی هم وجود دارد که یکی از مهمترین آن‌ها در مورد رنگ و کد پارچه است که انتظار داریم، تولیدکنندگان پارچه در صدد رفع این مشکل برآیند تا به راحتی و با خیالی آسوده به تولید محصولات مورد نظرمان بپردازیم.

تاکنون موفق به دریافت چه جوایز و گواهینامه‌هایی در حوزه کارآفرینی شده‌اید؟

کارآفرین یعنی ایجادکننده شغل. هدف اصلی من، زمینه‌سازی و ایجاد یک شغل پر سود برای جوانان در هر قشری از جامعه بوده و خواهد بود، به همین دلیل بیشترین انرژی خود را صرف همین موضوع کرده‌ و کمتر فرصت حضور در جشنواره‌های مختلف را داشته‌ام. ایده‌های فراوانی در ذهنم داشتم که تمام سعی من بر این بوده تا آن‌ها را به نتیجه برسانم که مهمترین آن، آموزش‌های رایگان و ایجاد کسب‌وکار اختصاصی برای مددجویان موسسات خیریه بود که البته در این خصوص موفق هم شدم و چندین لوح تقدیر به عنوان کارآفرین موفق از سوی موسسات خیریه دریافت کردم. این اقدام مورد پسند همگان واقع شد و در برنامه‌های مختلف صداوسیما نیز به عنوان کارآفرین نمونه و موفق استان ارومیه معرفی شدم. همچنین در نخستین جشنواره مجازی بانوان ایرانی، بالندگی اقتصادی به عنوان بانوی فعال اقتصادی و کارآفرین نمونه شناخته شدم. هم‌اکنون نیز عضو کمیته تولید دانشنامه اقتصادی زنان ایران و همچنین مربی و طراح موفق در زمینه تولید محصولات هنری هستم که به دلیل ایده‌های ناب و راه‌اندازی آن‌ها به‌طور خاص، مورد توجه عموم قرار گرفته‌ام. از جمله این ایده‌ها استفاده از مشمبای pvc برای کاور مبل بود که در سال ۱۳۷۵ برای اولین بار در کشور توسط بنده ابداع شد. از سوی دیگر، دریافت گواهینامه مهارت بین‌المللی حرفه‌ای، دریافت گواهینامه مهارت بین‌المللی کاور دوزی، دریافت مهارت بین‌المللی گلسازی با بلندر و کاغذ کالک، از دیگر افتخارت من در طول سال‌ها فعالیت است. تقریبا در تمامی کارهای هنری، گواهینامه مهارتی بین‌المللی کسب کرده‌ام. در این میان، با توجه به اطلاعات و مطالعاتی که در زمینه کشاورزی و کشت گیاهان دارویی داشتم، گواهینامه مهارت حرفه‌ای کشاورزی را هم کسب کرده‌ام.

برای معرفی محصولات خود از چه کانال‌هایی استفاده می‌کنید و مشتریان شما از چه طریق می‌توانند با شما ارتباط برقرار کنند؟

به تازگی در پی راه‌اندازی سایت آموزشی کاورهای مختلف مبل هستم که عموم مردم به راحتی بتوانند به این سایت دسترسی پیدا کنند، از آموزش‌های حرفه‌ای صفر تا صد این حرفه بهره‌مند شوند و با یادگیری تمامی فوت‌وفن‌های حرفه‌ای، با کمترین سرمایه‌گذاری کار خود را شروع کنند. ناگفته نماند، مشتریان عزیز می‌توانند از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با اطلس کاور در ارتباط باشند.

@yasmin_nadimi  

@atlascover_cover

http://instagram.com/atla.scover

http://rubika.ir/festival_banovan

http://eitaa.com/atlascover2021

yasmin.nadimi2018

atlascover2021

آیا در زمینه طراحی انحصاری محصولات مطابق با میل و سلیقه مشتریان خود نیز اقدامی کرده‌اید؟

معمولا طراحی‌ها طبق سلیقه مشتری و به‌طور اختصاصی بدون دریافت هیچ هزینه‌ای اضافی انجام می‌شود. در مورد کاورها نیز، با توجه به درخواست مشتریان عزیز که بیشتر گالری‌ها و نمایشگاه‌های بزرگ در تهران بودند، سعی من بر آن بوده که کاوری را طراحی کنم تا هم محافظ عالی برای مبلمان باشد و هم نما و زیبایی مبلمان دیده شود که با این رویکرد، در صدد دوخت کاور مبل از مشمبا برآمدم. بعد از سال‌ها تلاش فراوان، توانستم از مشمبای pvc  با کد مناسب، کاور مبل طراحی و به مشتریان ارائه دهم که این اقدام، مورد رضایت زیاد از طرف گالری‌ها و نمایشگاه‌ها قرار گرفت و به مرور بین مردم جا افتاد و استقبال خوبی هم از آن شد.

مهمترین هدف و برنامه شما برای آینده چیست؟

 مهمترین هدف من، همچنان ایجاد زمینه‌های شغلی موفق و پر سود برای جوانان کشور است که برنامه‌های ویژه‌ای برای این کار دارم که به زودی انجام می‌شود. از دیگر اهداف می‌توان به آموزش رایگان به مددجویان و زندانیان اشاره کرد که در صورت همکاری‌های لازم از سوی مسئولان، این عزیزان این حرفه را فرا گیرند تا پس از رهایی، کسب‌وکاری را برای خود راه‌اندازی کنند تا آینده بهتری برای خود رقم بزنند. یکی دیگر از اهداف مورد نظر، راه‌اندازی یک کارگاه بزرگ در زمین‌های صنعت و معدن استان ارومیه است که امیدوارم وزارت صنعت و معدن استان در این خصوص همکاری‌های لازم را داشته باشد و به تحقق هر چه سریع‌تر این هدف کمک کند. به عنوان یک کارآفرین تمام تلاش خود را می‌کنم تا حد امکان، بیش از پیش مردم را در راه رسیدن به کسب‌وکار ایده آل یاری کنم.

به عنوان یک بانوی کارآفرین موفق، پیشنهاد شما به افرادی که به تازگی قصد سرمایه‌گذاری در حوزه تولید را دارند، چیست؟

به اعتقاد من، علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری، در ابتدا باید بدانند که به کدام حوزه و رشته تولیدی علاقه دارند و با کسب اطلاعات مفید و مهارت کافی وارد حوزه دلخواه خود شوند. فراموش نکنند که در آغاز راه‌اندازی تمامی کارها، به ویژه کارهای تولیدی، مشکلات زیادی پیش روی آن‌ها قرار خواهد داشت که به هیچ‌وجه نباید دلسرد شوند. همیشه به این اعتقاد داشته باشند که کارشان خاص و منحصر به فرد است. بدانند که کارآفرین اهل ریسک حساب شده است و نتیجه فعالیت‌ها در بلندمدت مشخص می‌شود. به یاد داشته باشند که شاید هدف مورد نظرشان، از نگاه دیگران غیر ممکن باشد، ولی باید به‌گونه‌ای متفاوت به موقعیت‌ها و فرصت‌ها نگاه کنند و باور داشته باشند که هدف‌شان دست‌یافتنی و خیلی واقعی است.

آیا نهادها و دستگاه‌های ذی‌ربط امتیاز خاصی را برای کارآفرینی واحد تولیدی شما در نظر داشته‌اند؟

به نظرم، امتیازاتی همچون استفاده از اعتبارات بانکی بدون وثیقه، شرکت در کنفرانس‌های جهانی و استفاده از خط سبز گمرک، تنها برای کارآفرینان برتر کشور است. بخشنامه‌های متعددی در خصوص حمایت از کارآفرین و اعطای وام‌های ۴ درصدی وجود دارد، اما در عمل هیچ‌یک از این‌ها انجام نمی‌شود. متاسفانه بانک‌ها برای ارائه تسهیلات بانکی، بروکراسی خاص خود را دارند و اکثر کارآفرینان برای استفاده از وام با مشکل وثیقه و ضامن مواجه هستند. در این میان انتظار بنده به عنوان یک کارآفرین این است که دولت حمایت ویژه‌ای از کارآفرینان کشور داشته باشد تا مسیر ایجاد اشتغال هموارتر شود.

با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه چه تسهیلات و امتیازاتی می‌تواند سرمایه‌گذاران را به کارآفرینی ترغیب کند؟

متاسفانه به دلیل شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه، اکثر افرادی که به عنوان مغزهای متفکر در زمینه‌های شغلی مختلف شناخته می‌شوند و منبع ایده‌های ناب برای کارآفرینی هستند، در حال حاضر فعالیتی انجام نمی‌دهند. مطمئنا اگر حمایتی از این عزیزان صورت گیرد و شرایط مناسب اقتصادی فراهم شود، ایران از نظر کارآفرینی حرف اول را در جهان خواهد زد و پیشرفت اقتصادی چشمگیری حاصل خواهد شد. این موضوع در جهان ثابت شده که ایرانیان ذاتا خلاق و فعال هستند. با این حال کارآفرینان کشورمان با مشکلات فراوانی مواجه هستند که به عنوان نمونه می‌توان به دوندگی زیاد برای دریافت یک وام معمولی و علاوه بر آن، تهیه وثیقه و ضامن اشاره کرد. به اعتقاد بنده، اگر تسهیلات مناسبی برای کارآفرینان در نظر گرفته شود و خیلی از بروکراسی‌های اداری و مانع‌تراشی‌ها برداشته شود، سرمایه‌گذاران زیادی به کارآفرینی ترغیب می‌شوند. از سوی دیگر، اگر مسئولان حمایت ویژه‌ای از محصولات تولید داخل داشته باشند، افراد جامعه بیشتر از کالاهای ایرانی استفاده کنند و همچنین استفاده از خط سبز گمرک برای عموم کارآفرینان آزاد شود، شرایط اقتصادی کشورمان بهتر از گذشته خواهد شد.

و سخن آخر…

 به عنوان یک بانوی کارآفرین بر این باور هستم که هیچ‌وقت نباید دست از تلاش و کوشش برداشت. باید به هدف مورد نظر ایمان داشت، با اعتماد به مسیر ادامه داد، باید از تجربیات دیگران استفاده کرد و تجربیات خود را هم به دیگران انتقال داد تا دست در دست یکدیگر، جهت اعتلای ایرانی آباد برآییم.

 

 

 

 

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات