مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران مطرح کرد:

مکانیزه شدن انبارداری کالاهای گمرکی برای نخستین بار در کشور

پروسه ورود کالاها به کشور با توجه به حساسیت حفظ و نگهداری آن از اهمیت زیادی برخوردار است، از این‌رو امروزه شرکت هایی با بهره مندی از دانش تخصصی شکل گرفته و با استفاده از تکنولوژی های روز این امر را انجام داده و هر روز در حال به روز رسانی سطح خدمات خود هستند.

به گزارش دنیای سرمایه گذاری آن مهدی ذوقی مدیرعامل و نایب رئیس هیات مدیره شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران با توضیح اینکه این شرکت با هدف انجام فعالیت های خدماتی در حوزه لجستیک شروع به کار کرده که بخشی از فعالیت های آن به انبار و دپوی کالا مربوط می شود، گفت: شرکت شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران در ۵۸ نقطه کشور به ویژه مرزهای مهم ورود و خروج کشور و در قلمرو گمرکی و مناطق مهمی مثل فرودگاه امام خمینی(ره)، گمرک تهران و سهلان حضور داشته است. علاوه بر انجام کار لجتسیک این شرکت سازمان مسئول منطقه ویژه اقتصادی سهلان است که بر اساس مصوبه قانون به دلیل سرمایه پذیر بودن برای پردازش، تولید و صادرات مجدد راه اندازی شده است.

ذوقی با ذکر اینکه صد درصد اهداف این شرکت از سال ۱۳۹۹ به بعد محقق شده است، افزود:  در سال گذشته و امسال ابعاد شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران گسترده تر شده و سیاست حضور در تمام اماکن گمرکی نیز به نتیجه رسیده است. لازم به ذکر است، وظیفه اصلی این شرکت بر اساس قانون امور گمرکی تحویل گرفتن کالاها و نگهداشت از تخلیه تا بارگیری است. علاوه بر این در برخی مواقع نسبت به ورود به بازارهای جدید مثل نگهداری کالاهای غیرگمرکی نیز اقدام کرده است. به عنوان مثال با شرکت هایی مانند شرکت تولید کننده یخچال اسنوا مذاکره کرده و محصولات آنها را تا موقع صادرات، نگهداری می کند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس ماده ۲۳ قانون امور گمرکی مسئولیت حفظ و نگهداری کالاها از زمان تخلیه تا بارگیری بر عهده مراجع تحویل گیرنده مثل این شرکت محول شده است، اظهار کرد: اما اینکه این وظیفه به چه شکل انجام شده و روند بارگیری باید چگونه باشد، بر عهده گمرک جمهوری اسلامی ایران است، بدین معنا که زمان تخلیه یک کالا، نگهداری یا ترخیص آن با مجوز گمرک صورت می‌گیرد.در مقابل این نهاد نیز قادر نیست بدون مجوز ۲۳ سازمان سهیم در صدور دستور تخلیه بار، اجازه تخلیه دهد. همه این پروسه البته به صورت الکترونیکی صورت می گیرد، بدین ترتیب که برای بارگیری یک محموله مانند بذر کشاورزی حتما باید وزارت جهاد کشاورزی مجوز مرتبط را صادر نماید. در رابطه با دیگر کالاها نیز مجوز ارگان های مربوطه ضروری خواهد بود تا اینکه در نهایت سازمان گمرک به خروج کالا مجوز دهد.

مدیرعامل و نایب رئیس هیات مدیره شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران سهم این شرکت در واردات کل کشور در بین کل اماکن گمرکی را حدود ۱۲ درصد دانست و خاطرنشان کرد: به نظر می رسد این سهم از این پس افزایش پیدا کند. امروز بیشتر کالاها به صورت دریایی حمل شده، اما  در حال حاضر عمده کالاهای وارداتی یا در شمار کالاهای اساسی بوده یا کالای واسطه ای به شمار می روند که عمده آنها به صورت دریایی از بنادر جنوب و شمال کشور وارد شده و سازمان بنادر و دریانوردی مسئولیت آن را بر عهده دارد.

ذوقی با بیان اینکه از آنجایی که موضوع نگهداری کالاها به عنوان یک کار کاملا تخصصی مطرح است، قطعا وجود انبارها نیز ضروری خواهد بود، ادامه داد: به عبارتی دیگر انبارهای عمومی متخصص نگهداری کالاها بوده و دانش مرتبط با آن را کسب کرده است، از اینرو در صورت نیاز، به توسعه و گسترش انبارهای زیرمجموعه می پردازد. به عنوان مثال اگر در یک مکانی به احداث یک سردخانه نیاز باشد، شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران این کار را انجام خواهد داد. علاوه بر دانش، یکی دیگر از ویژگی های انبارهای عمومی برای نگهداری کالاها پرسنل آموزش دیده و  خرید ماشین‌آلات به روز است. برای نمونه حدود ۴۰۰ دستگاه ماشین آلات سنگین و سبک از تجهیزات لجستیکی در این شرکت موجود است و برای استفاده از آن و ارائه خدمات لجستیکی نیز ۲ هزار پرسنل آموزش دیده جذب شده است. از سوی دیگر شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران با تکیه بر متخصصان داخلی به سمت استفاده از فناوری اطلاعات حرکت کرده تا کل فرآیند کارها به صورت مکانیزه انجام شود، بر همین اساس کیوآرکدی تولید کرده که با وسایل خاصی که در اختیار اعضاء این شرکت است، اسکن شده و بر اساس آن کل اطلاعات بار قابل ملاحظه خواهد بود. این موضوع ضمن افزایش سرعت خدمات رسانی، هزینه فعالیت های نگهداری کالاها را پایین می آورد.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر سهامدار اصلی این شرکت صندوق بازنشستگی کشوری است، گفت: خوشبختانه طی مدت اخیر شاهد تلاش های ناتمام گمرک جمهوری اسلامی ایران و نهادهای مربوطه در بحث واردات دارو و سرم بوده ایم که در این راستا اقدامات این شرکت نیز قابل توجه است. با این حال مهمترین این دستاوردها، دسترسی شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران به فناوری اطلاعات در حوزه تجهیزات، ارائه خدمات مطلوب و ورود به مرزهای مهم کشور است. زمانی که ما فعالیت های انبارداری یک منطقه مرزی را عهده دار می شویم، اولین اقدام جذب حداقل ۳۰ الی ۵۰ نفر نیروی کار است. به طور کل هرچقدر درآمدهای این شرکت افزایش پیدا می کند، دستاورد مجموعه عملیات منجر به افزایش سودآوری و هدایت آن به سمت صندوق بازنشستگی به منظور پرداخت حقوق بازنشسته ها می شود که در برابر بی ثباتی های اقتصادی قشر آسیب‌پذیرتری هستند..

مدیرعامل و نایب رئیس هیات مدیره شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران در پاسخ به اینکه آیا در حال حاضر ورود کالاهای اساسی مثل دارو و اقلام بهداشتی به راحتی صورت می‌گیرد؟ ، اظهار کرد: همکاران ما و گمرک در تلاش هستند تا کالاها به سرعت وارد بازار شود، با این حال با موارد زیادی روبه رو هستیم که واردکننده یا تولیدکننده مستندات لازم مثل ثبت سفارش، دریافت مجوز و… را به گمرک به منظور ترخیص کالا ارائه نکرده یا سازمان های موازی مجوز ترخیص را صادر نکرده اند، بر این اساس باید دانست همه محدودیت های فعلی برای ترخیص کالا، خارج از حوزه عملکرد شرکت های انبارداری است.

ذوقی در پایان با اشاره به استقرار سازمان های مرتبط در مرزها، گفت: ظرفیت زیادی برای ارتباط با کشورهای همسایه از جمله کشورهای حوزه CIS وجود دارد که امید است از آن به خوبی استفاده کرد.اگر نهادهای ذی ربط دست به دست هم دهند، این حلقه ارتباطی فراهم شده و از ظرفیت های این حوزه می‌توان به نحو مطلوبی استفاده کرد.

 

 

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات