نقاش و مدرس آموزشگاه هنری

قوانین برگزاری کلاس‌های هنری و نمایشگاه‌ها مناسب نیست

“زمان زیادی از عمر خود را صرف آموزش هنر نقاشی کرده و از این مسیر مبالغ ناچیزی از هنرجویان دریافت می‌کند. همان‌طور که از صحبت‌های او پیداست، دیدن موفقیت یک هنرجو در کشیدن تابلوی هنری و یادگیری هنر نقاشی، بیش از درآمد برایش لذت‌بخش است، به همین دلیل عامل اصلی ثابت‌قدم بودن او در دنیای هنر نقاشی، علاقه فراوان و عشق به این کار می‌باشد.” این بانوی هنرمند، خانم فرنوش گرامی، نقاش و مدرس آموزشگاه هنری است که در گفت‌وگو با خبرنگار ماهنامه “دنیای سرمایه‌گذاری” به چگونگی ورود به این حرفه و مسیر فعالیت‌های خود می‌پردازد. ماحصل این مصاحبه را می‌خوانیم.

در خصوص چگونگی ورود خود به دنیای هنر به‌ویژه نقاشی توضیح دهید.

۳ ساله بودم که اولین نقاشی خود را بدون کمک کشیدم که به دلیل توجه به اجزا، برایم بسیار ارزشمند و پر از انرژی مثبت است که در صفحه اینستاگرام من وجود دارد. در واقع عامل اصلی ورود من به این حرفه؛ در ابتدا علاقه و سپس تشویق‌های مادرم بود. با توجه به علاقه‌ای که نسبت به هنر نقاشی در من وجود داشت، از سال ۱۳۸۵ به صورت حرفه‌ای به این هنر ورود پیدا کردم و از سال ۱۳۹۱ نیز، تدریس نقاشی با رنگ روغن، سیاه قلم و رنگ روغن روی بوم را آغاز کردم. دیدن نتیجه این آموزش‌ها و خلق یک اثر هنری توسط هنرآموزان برای من بسیار ارزشمندتر از خلق یک تابلوی هنری بود، به همین دلیل عمده فعالیت‌های من به این کار اختصاص پیدا کرد. نقاشی‌های من در بخش مدادرنگی به کودکان و در بخش سیاه قلم و رنگ روغن به بزرگ‌سالان اختصاص دارد  و بخش‌های مختلف آن در صفحه اینستاگرام من به نشانی (farnoosh_grart) قابل مشاهده است.از طرفی، مخاطبان کلاس‌های آموزشی من از گروه سنی ۲ تا ۸۰ ساله هستند. شایان ذکر است، چند سال پیش آموزشگاهی در منطقه فرشته تهران راه‌اندازی کردم که متاسفانه به دلیل شیوع شدید کرونا، افزایش هزینه‌ها و کاهش تعداد هنرجویان متوقف شد.

علاوه بر نقاشی، در چه رشته‌های دیگری فعالیت دارید؟

از جمله این فعالیت‌ها کاشی‌های دست‌ساز نقاشی، ساخت سفال، سرامیک مانند لیوان‌های سفالی، جا شمعی، رزین، جای عود و گلدان است، اما همان‌طور که ذکر شد، حوزه اصلی فعالیت من به نقاشی و تدریس آن مربوط می‌شود. البته طی دوره شیوع بیماری کرونا به آموزش مجازی روی آوردم که برخلاف باور و تصور موجود، نتایج خوبی از آن به دست آمد، به‌طوری که بسیاری از هنرجویان به صورت حرفه‌ای مشغول به کار شده‌اند. ناگفته نماند، شهریه‌هایی که از هنرجویان دریافت می‌شود، بسیار کم است. البته در ترم‌های اول، جلسات به صورت کاملا رایگان برگزار شد که به دلیل بی‌توجهی در خصوص رایگان بودن، رویه تغییر کرد و مبالغ اندکی دریافت شد.

آیا برای معرفی فعالیت‌های مربوط به نقاشی در نمایشگاه هم شرکت کرده‌اید؟

به برگزاری نمایشگاه و حضور در آن علاقه دارم، به همین دلیل به صورت گروهی و همراه با هنرجویان در تعدادی از نمایشگاه‌ها شرکت کرده‌ام و در صورت افزایش تابلوهای نقاشی، برنامه‌های بیشتری برای حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی خواهم داشت؛ هرچند حضور در نمایشگاه‌های خارجی بسیار هزینه‌بر است. البته اکثر محصولات هنری من به سفارش مشتریان تولید شده و شاید فرصتی برای افزایش آن وجود نداشته باشد. نکته‌ای که باید به آن اشاره داشته باشم، این است که برای معرفی آثار هنری باید با گالری‌ها ارتباط داشت که البته مشکلاتی در این زمینه وجود دارد. برای مثال، یک هنرمند ماه‌های زیادی را صرف خلق یک تابلوی نقاشی می‌کند، اما به دلایل مختلف مورد تایید مسئولان برگزاری نمایشگاه‌ها قرار نمی‌گیرد. شاید از ۱۰ تابلوی تولیدی او ۴ تابلو مورد تایید قرار نگیرد که به دلیل زمان محدود و هزینه‌های بالا، امکان جایگزینی وجود ندارد. با تمام این تفاسیر، مهمترین خواسته و هدف من به صورت مستمر آموزش دادن است.

به عنوان یک هنرمند نقاش، چه توصیه‌ای به علاقه‌مندان به این رشته دارید؟

فعالیت در این زمینه نیاز به استعداد و پشتکار دارد که اگر این دو مورد به صورت ملموسی در افراد وجود داشته باشد، طی ۷ ماه می‌توانند در این هنر به صورت حرفه‌ای مشغول به کار شوند. بیشترین توصیه من به علاقه‌مندان نقاشی، داشتن صبر و حوصله کافی است. وقتی یک تابلوی زیبا روی دیوار مشاهده می‌شود، معمولا از نقاش آن نمی‌پرسند که کشیدن آن چقدر زمان برده، بلکه بیشتر به کیفیت آن توجه می‌شود. کلید مهم برای افزایش کیفیت آثار، وقت گذاشتن، حوصله فراوان و عشق به کار است، چراکه با عشق و علاقه می‌توان تابلوی باکیفیت ارائه داد.

به گفته بسیاری از نقاشان، تهیه مواد اولیه مناسب به سختی انجام می‌شود. نظر شما در این رابطه چیست؟

از آنجایی که هر یک از مواد مورد استفاده، برگزیده یک برند هستند و برخی نیز از خارج وارد می‌شوند، جمع‌آوری آن‌ها دشوار است. از سوی دیگر، علاقه زیاد من به هنر نقاشی موجب شده تا به منظور کاهش دردسرهای تامین مواد اولیه مورد نیاز، همیشه برای تامین آن برای علاقه‌مندان به این هنر در تلاش باشم. به عنوان مثال، اگر یک هنرجو به دلیل مسائل مالی توان ورود به این حرفه را نداشته باشد، سعی می‌کنم که با تهیه لیستی از مواد اولیه مورد نیاز که به صرفه و اقتصادی است، به او کمک کنم؛ حتی اگر لازم باشد، برای آن‌ها مواد رایگان ارسال خواهم کرد.

با توجه به فعالیتی که طی سال‌های زیاد در نقاشی داشته‌اید، تا چه میزان می‌توان به کسب درآمد از این مسیر امیدوار بود؟

هنوز در این زمینه به‌طور کافی فرهنگ‌سازی نشده است. برای مثال، تعداد افرادی که به نقاشی علاقه دارند، زیاد است، اما کمتر کسی بابت خرید آثار نقاشی هزینه می‌کند. اکثر افراد معتقدند که بهتر است به جای خرید یک تابلوی هنری ۱۰ میلیون تومانی، یک اثر یک‌میلیون تومانی خریداری کنند. البته وضعیت اقتصادی مردم نیز در این موضوع اثرگذار بوده، بر این اساس چندان از منظر اقتصادی نمی‌توان روی این هنر حسابی باز کرد. از سوی دیگر، شرایط و اوضاع اقتصادی این روزها و عدم توانایی مالی کافی مردم برای خرید آثار هنری و نقاشی، باعث می‌شود که نتوان با خیال راحت، زمان کافی برای هنر صرف کرد، بر همین اساس خیلی از ما هنرمندان به ناچار نیاز به شغل دومی خواهیم داشت.

به عنوان یک هنرمند نقاش، میزان حمایت مسئولان نسبت به هنرمندان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

شخصا برای فعالیت‌های هنری خود، تاکنون درخواست و تقاضایی از آنان نداشته‌ام، اما به‌طور کل باید گفت، از سوی همین افراد قوانین و مسائلی برای اداره آموزشگاه‌ها وضع می‌شود که چندان رضایت‌بخش نیست. به نظر من، مسئولان در زمینه برگزاری نمایشگاه‌ها و قوانین موجود، عملکرد مناسبی نداشته‌اند.

انتهای پیام/

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات