راهکار علی مخزن برای به‌روز رسانی صنعت چاپ؛

نوسازی ناوگان چاپ با فروش ماشین‌های قدیمی به کشورهای همسایه

علی مخزن
مدیرعامل چاپ طلایه مرجان معتقد است برای نوسازی ناوگان فرسوده چاپ، لازم است دولت اجازه فروش و صادرات ماشین‌های قدیمی چاپ را به چاپخانه‌داران بدهد.

مخزن در گفت‌وگو با پایگاه خبری دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین؛ با تاکید بر ضرورت نوسازی ناوگان چاپ و ضرورت فروش ماشین چاپ قدیمی، بیان کرد: ناوگان چاپ در ایران به‌شدت فرسوده است و به قول یکی از همکاران، اگر فکری برای نوسازی این صنعت نشود، به‌زودی کشور به گورستان ماشین‌های فرسوده و از کارافتاده چاپ تبدیل خواهد شد.

مدیرعامل چاپ طلایه مرجان گفت: یکی از موانع نوسازی چاپخانه‌ها این است که به ما اجازه فروش و صادرات ماشین‌های قدیمی‌‌مان را نمی‌دهند. اگر این امکان ایجاد شود، مشتریان فراوانی در منطقه و بین کشورهای همسایه وجود دارند که می‌توانیم به آن‌ها ماشین بفروشیم و با پول آن‌ها، دستگاه‌های جدیدتری وارد کنیم.

وی همچنین از برخی دستورالعمل‌های دست‌وپاگیر انتقاد کرد و ادامه داد: مشکل دیگری که در واردات ماشین به کشور وجود دارد، این است که دولت ما را ملزم می‌کند تا ماشین‌هایی را وارد کنیم که کمتر از پنج سال عمر دارند، در حالی ‌که برخی از ماشین‌ها نسبت به ۱۰ سال قبل، هیچ تغییری نکرده‌اند و می‌توان آن‌ها را با قیمت پایین‌تری خریداری کرد.

این پیشکسوت صنعت چاپ همچنین در انتقاد به قوانین گمرکی در این زمینه گفت: گاهی به جای اینکه مالیات را بر اساس قیمت ماشین خریداری شده تعیین کنند، بر مبنای وزن آن محاسبه می‌کنند. با این حساب برای ماشینی که ۱۰۰ هزار دلار خریداری شده و ۲۰ تُن وزن دارد، ۶۰۰ هزار دلار (به ازای هر کیلوگرم، ۳ دلار) گمرکی تعیین می‌کنند!

مدیرعامل چاپ طلایه مرجان افزود: اگر گمرک نسبت به قیمت اعلام‌شده فروش ماشین های چاپ شبهه دارد، می‌تواند از اتحادیه صنعت چاپ تقاضای کارشناسی کند. اگر قرار است، شاهد رشد و شکوفایی صنایع مختلف باشیم، باید این موانع رفع شود که این اهداف تنها با وجود متولی دلسوز و مطلع دست‌یافتنی است.

وی فقر اطلاعات و دانش فنی را بعد از فرسودگی ناوگان چاپ دومین عامل بازدارنده این صنعت خواند و گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر با ورود افرادی به صنعت چاپ مواجه بوده‌ایم که حتی نمی‌توانند ماشین چاپ را روشن کنند. تنها درصد پایینی از چاپخانه‌داران در کشورمان، دانش کار با ماشین‌آلات چاپی را دارند.

مخزن با تاکید بر ضرورت ارتقاء دانش در این صنعت، افزود: چاپخانه‌داری که فرضا یک ماشین پنج میلیارد تومانی وارد می‌کند، راضی به پرداخت مبلغ ناچیزی برای آموزش کارگری که باید با آن ماشین کار کند، نیست، به همین دلیل سنسورهای اکثر ماشین‌ها را از کار می‌اندازند، چون شیوه کار کردن با آن را بلد نیستند و این موضوع بر کیفیت کار آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

این فعال صنعت چاپ اضافه کرد: در دهه‌های اخیر افرادی خارج از این خانواده، بدون داشتن دانش و تجربه لازم و صرفا با این توجیه که چاپ، کار پردرآمدی است، وارد این صنعت شدند و در این میان، یک عده نیز با سوءاستفاده از بی‌تجربگی آنان، با دریافت سودهای کلان، ماشین‌های مستهلک و قدیمی افست وارد کردند که نتیجه آن ایجاد رقابت‌های ناسالم با پایین آوردن تعرفه و قیمت‌شکنی‌ها به آن دست بود.

وی نسبت به تداوم این فرایند و تسری آن به سایر بخش‌های صنعت چاپ هشدار داد و گفت: متاسفانه همان اتفاقی که پیش‌تر در چاپ افست شاهد آن بودیم، امروز در چاپ لیبل در حال وقوع است، درحالی ‌که در دنیای چاپ و بسته‌بندی زمینه‌های کاری متعددی مانند چاپ لیبل‌های هوشمند وجود دارد که هنوز کسی در آن‌ها پا نگذاشته است.

مدیرعامل چاپ طلایه مرجان که از ۱۳ سالگی وارد این حرفه شده است، درباره آینده این صنعت گفت: با وجود اینکه همیشه آدم خوش‌بینی بوده‌ام، آینده مطلوبی را برای صنعت چاپ و بسته‌بندی نمی‌بینیم، چراکه متولی دلسوزی برای این صنعت وجود ندارد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حکم ناپدری را دارد.

و تاکید کرد: یکی از مهمترین عواملی که به صنعت چاپ لطمه زده، سنتی اداره کردن چاپخانه‌ها است. دیگر دوره مدیریت‌های سنتی سرآمده و توسعه این صنعت به برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری‌های کلان نیاز دارد و این موارد را تنها می‌توان از یک متولی دلسوز و متخصص انتظار داشت.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات