مديرعامل هلدينگ فاخر

نوسانـات بـازار موجب تغییر شغل شرکت‬‌های چاپ شده است

اگر طرح‬‌های تبليغاتی بر اساس اصول استاندارد و بر مبنای شيوه‬‌های مدرن مورد استفاده قرار گيرد، نقش مهمی در زيباسازی شهرها و تحقق اهداف زيربنايی آن خواهد داشت. با اين حال بي‬توجهی به اين موضوع باعث شده، بسياری از تابلوها و بيلبوردهای سطح شهر کارايی لازم را نداشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین؛ هادی عطایی، مدیرعامل هلدینگ فاخر گفت: این هلدینگ فعالیت خود را از سال ۱۳۷۵ با هدف طراحی تابلوهای تبلیغاتی آغاز کرد و سپس با توسعه این کار از دستگاه‌های کاتر پلاتر، لارج فرمت، سی ان سی، لیزر و… بهره گرفت. هلدینگ فاخر با مرور زمان کارگاهی در حوزه طرحهای تبلیغاتی راه‌اندازی کرد که هم‌اکنون نیز همین فعالیت را دنبال می‌کند. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این هلدینگ این است که تمام فعالیت‌های تولیدی در داخل آن صورت گرفته و کمتر برون‌سپاری می‌شود، در حالی که معمولا همکاران ما به دلیل برون‌سپاری کارها که قطعا فرآیند زمان‌بری خواهد بود، اغلب به بدقولی شهره شده‌اند.

وی افزود: در حال حاضر بانک‌های ملت و توسعه صادرات و شرکت‍‌‌‎های مارین، کاسترول، هایپ، کوالا، زرین لباف، تحفه و… از مشتریان هلدینگ فاخر به شمار می‌روند. این هلدینگ معمولا چند کار را با تمرکز بر توسعه و پیشرفت پیش می‌برد و به همین دلیل شاید کمتر با رکود مواجه باشد. متاسفانه شرایط خوبی در این حوزه حاکم نیست، چراکه خود صنعت لارج فرمت به سمت کارهای دیگر سوق پیدا کرده و مدل‌های جدیدی مانند حروف کامپوزیت و کارهای برجسته به میان آمده است. شاید آینده خوبی در حوزه تبلیغات محیطی شاهد نباشیم، تنها نقطه امید بخش بنرهای تبلیغاتی و وینیل است. با این حال با کمک واسطه، برخی از این تولیدات به کشورهای عراق، افغانستان، ترکیه صادر شده است. هلدینگ فاخر افتخار این را دارد که در زمینه تولید تابلوهای تبلیغاتی با شرکت تابلوسازی جارایران که سابقه‎ای ۶۰ ساله در این صنعت دارد و موسس آن پدر بزرگوارم جناب آقای غلامرضا عطایی از اساتید برجسته انجمن خوشنویسان ایران میباشند، همکاری داشته و از تجربیات و هنر ایشان بهره‌مند باشد.

عطایی گفت: با توجه به افزایش قیمت دستگاه‌ها اگر افراد سرمایه ثابتی داشته باشند، یکی از پیشنهادات بنده این است که با استفاده از دستگاه‎های به‌روز که سرعت خیلی بالایی نیز دارند، بازار را در اختیار بگیرند. خوشبختانه شرایط برای سرمایه‎گذاری در این بخش فراهم است و دستگاه‌های مورد نیاز آن نیز عمدتا چینی بوده که اغلب توسط شرکت‌های داخلی در حال بومی‌سازی و مونتاژ است.

این فعال حوزه صنعت چاپ افزود: با توجه به شرایط موجود و بیثباتی‌های اقتصادی، فعلا برنامه خاصی ندارم، چراکه در این شرایط نمیتوان هدفمند حرکت کرد. نرخ دلار روزانه در حال افزایش است و این نگرانی هر روز ادامه‌دار است، بر این اساس بهانهها نیز برای افزایش قیمت‌ها زیاد شده و زیان این امر به همه بخش‌های کشور سرایت پیدا خواهد کرد و تنها افراد سودجو از آن در امان هستند. از سوی دیگر، در حال حاضر متریال مورد نیاز این کار تماما از خارج وارد می‌شود و تولید بَنِر در ایران نیز پاسخگوی بازار داخلی نبوده، به خصوص که از کیفیت بنر خارجی هم بی‌بهره است، به همین دلیل تامین‌کنندگان به اجبار از بنر وارداتی استفاده می‌کنند.

مدیرعامل هلدینگ فاخر گفت: در شرایط کنونی بسیاری از فعالان اقتصادی تمایلی به فعالیت نداشته و در حال خروج از کشور هستند، چراکه آینده روشنی پیش پای این فعالیت نمیتوان متصور بود. شاید هلدینگ فاخر و شرکت‌های مشابه خیلی در این حوزه جدیت داشته‌اند که هنوز هم مشغول به فعالیت هستند، در حالی که واقعیت در تضاد با فعالیت‌های اقتصادی است. نکته دیگر در به‌کارگیری اصول این کار و رعایت استانداردهای تولید است که قطعا در آینده آن هم اثرگذار خواهد بود. اگر امروز روی تابلوهای تبلیغاتی به‌طور جدی تمرکز شود، در زیباسازی شهر اثرگذاری زیادی خواهد داشت که مصداق آن بسیاری از همین بنرهای سطح شهر است. برخی از تابلوهای شهرداری اصلا از اصول کیفی لازم برای توجه برخوردار نیست و نمی‌تواند بازخورد کافی داشته باشد. به عبارتی دیگر باید گفت آن‌ها بیش از آنکه تابلو باشد، یک پلاک به شمار می‌رود.

وی افزود: بسیاری از فعالان این حوزه دستگاه‌ها و تجهیزات مورد استفاده خود را فروخته و یا در حال تغییر شغل هستند؛ مگر آنکه سرمایه‌دار بوده و سرمایه زیادی برای ادامه چنین کاری داشته باشند یا در مواقعی کالاها را برای جلب مشتریان، ارزانتر بفروشند که البته این کار مورد تایید بنده نیست. متاسفانه شرایط کنونی مناسب نبوده و دستگاه‌های فعلی متعلق به حداقل ۱۰ سال پیش می‌باشند که به هیچ وجه پاسخگوی نیاز کنونی نیست.

عطایی گفت: معلوم نیست که از این تکنولوژی چطور در این صنعت استفاده خواهد شد، قطعا چنین دانشی نیاز به نیروی خاص خود را دارد. امروز هوش مصنوعی در حال گسترش است و بسیاری از کارها را تسهیل و سرعت امور را افزایش داده است، اما اینکه تصور کنیم، قرار باشد از این هوش برای انجام کار به‌طور مستقل بهره گرفت، تنها با شرط داشتن رباط شاید امکانپذیر باشد.

مدیرعامل هلدینگ فاخر افزود: افراد عضو اتحادیه آن را خانه خودشان نمی‌دانند و اقدام خاصی در این خصوص انجام نمی‌دهند، در حالی که اگر دروازه‌ها باز شده و ماشین‌آلات مورد نیاز به کشور وارد شود، آینده خوبی در انتظار این صنعت خواهد بود. امروز اجازه ورود خیلی از ماشین‌آلات در کشور داده نمی‎شود و سرمایه‌گذاری در آن هم به دلیل نیاز به پول زیاد، توجیه‌ی نخواهد داشت، به همین دلیل سرمایه‌ها به سمت بخش‌های دیگری می‌رود. زمانی می‌گفتند که شغل کارمندی خوب نیست، در حالی که در شرایط فعلی کارمندان زندگی بی‌دغدغه و بهتری نسبت به یک تولیدکننده داشته و به عبارتی دیگر، ثبات بیشتری را تجربه میکنند. هرچند این وضعیت در کشورهایی مانند آلمان و ترکیه که در این زمینه به پیشرفت‌های قابل توجهی دست پیدا کرده‌اند، مشهود نیست.

وی گفت: به اعتقاد بنده، وزارت صمت باید با تولیدکنندگان همکاری کرده و تعرفه واردات دستگاه‌ها را پایین آورد تا دریافت خدمات و ارائه آن راحت‌تر شود. توسعه چاپ دیجیتال نیازمند همکاری دولت‌ها و ورود دستگاه‌های به‌روز است؛ همان‌طور که امروز بخش‌هایی مانند افست و لیتوگرافی به سمت چاپ دیجیتال حرکت کرده‌اند.

 

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات