نگرش ویژه دولت سیزدهم به صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر

مدیرعامل و نایب رییس هیات مدیره شرکت دانش‌بنیان صبانیرو سدید گفت:دولت سیزدهم با انگیزه بیشتری به صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر روی آورده، اما باید دانست که شعار به تنهایی کافی نبوده و باید برنامه داشت تا بخش خصوصی با توانی که در این حوزه دارد، انگیزه کافی برای سرمایه‌گذاری داشته باشد.

علی قربانی در گفت‌وگوی اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین با اشاره به اینکه شرکت دانش‌بنیان صبانیرو سدید از سال ۱۳۸۰ تاسیس شد و پس از انتقال تکنولوژی توربین ۶۶۰ کیلوواتی از وستاس دانمارک و بومی‌سازی ۷۲ درصدی تولید قطعات توربین به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان به ثبت رسید و هم اکنون در لیست شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار دارد،گفت: شرکت دانش‌بنیان صبانیرو سدید در شمار اولین و پرافتخارترین شرکت‌ها در زمینه ورود به حوزه‌های تجدیدپذیر و انرژی پاک در ایران قرار دارد و تاکنون حدود ۲۰۰ دستگاه توربین نصب و راه‌اندازی کرده است.

وی افزود: شرکت دانش‌بنیان صبانیرو سدید به عنوان یک شرکت پیشرو، این ظرفیت را دارد که با توجه به پتانسیل بالای بادی به ویژه در استان‌های شرقی کشور از این مناطق برای افزایش تولید و به عنوان سایت بادی خود اقدام نماید، اما متاسفانه به دلیل مشکلات اقتصادی و ارزی، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر بسیار کُند شده و رشد دیگر بازارهای مالی مانند سکه، ارز، طلا و تاخیر در پرداخت مطالبات سرمایه‌گذاران بخش خصوصی گرایش به این سمت را کم کرده است. از برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت می‌توان به افزایش ظرفیت تولید توربین باد از سطح کیلوواتی به مگاواتی، ورود به عرصه تولیدکنندگان پنل‌های خورشیدی فتوولتاییک و همچنین مجری و بهره‌بردار نیروگاه خورشیدی با استفاده از نیروهای متخصص، توانمندی مدیریتی و زیرساخت موجود اشاره داشت.

قربانی تصریح‌کرد:در طی ۲۰ سال گذشته حدود یک‌هزار مگاوات نیروگاه برق تجدیدپذیر تولید شده که ۳۰۰ مگاوات این نیروگاه‌ها به وسیله باد و نیمی از آن در این شرکت تولید شده است. باید دانست، بازار انرژی‌های تجدیدپذیر محدود بوده و به همین دلیل رقبای کمی در آن مشغول به کار هستند. با توجه به این موضوع شرکت دانش‌بنیان صبانیرو سدید در نظر دارد، در تامین برق مورد نیاز صنعت رمزارز ورود کند، هرچند که هنوز این فعالیت به‌طور رسمی و قانونی شناخته نشده است.در حال حاضر یکی از پروژه‌های شرکت دانش‌بنیان صبانیرو سدید، به دلیل موانع برون‌سازمانی متوقف شده، در حالی که این پروژه چهار سال گذشته شروع شده و تا ۵۰ درصد هم پیشرفت داشته است. طبیعتا اجرای این پروژه و احداث کارخانه‌های جدید هم موجب اشتغال‌زایی شده و هم در تامین کسری منابع انرژی تاثیر دارد.

 وی تاکید کرد: از موانع فعالان صنعت رمزارز، کمبود برق مورد نیاز و در مقابل، نرخ خرید چند برابری نسبت به سایر صنایع است، در حالی که با رفع این موانع شاهد خیز این صنعت و تحول اساسی آن خواهیم بود. در حال حاضر این روند شروع شده و به نظر می‌رسد، از این پس با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند، به‌طوری که مصرف انرژی تجدیدپذیر علاوه بر صنایع پرمصرفی مانند مس، فولاد و ریخته‌گری به سمت شرکت‌های فعال حوزه رمزارز نیز تغییر پیدا کند.

قربانی گفت: احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در دنیا و جایگزینی آن به جای نیروگاه‌های فسیلی از ضروریات و تکالیف بین‌المللی کشورها است تا  به واسطه آن، هم تولید انرژی داشته باشند و هم از تولید گازهای گلخانه‌ای جلوگیری کنند. بسیاری از کشورهای دنیا همانند کشورهای حوزه اسکاندیناوی با اینکه مصرف برق کمتری دارند، ولی به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت کرده‌اند، اما متاسفانه در کشورمان ‌به‌رغم وجود برنامه و اخذ تصمیمات طی ۲۰ سال گذشته، هنوز اقدامات موثری در توسعه جدی و پایدار صنعت تجدیدپذیرها صورت نگرفته است. شاهد این مساله، عدم اصلاح قیمت این نوع انرژی‌ها است تا سرمایه‌گذاران برای تولید آن انگیزه‌ای داشته باشند.

مدیرعامل و نایب رییس هیات مدیره شرکت دانش‌بنیان صبانیرو سدید افزود: با توجه به افزایش نرخ تورم، فشار اقتصادی و شرایط اجتماعی و سیاسی موجود، قطعا افزایش قیمت انرژی تبعات اجتماعی منفی به همراه خواهد داشت، بر همین اساس افزایش قیمت این انرژی‌ها در شرایط موجود توصیه نمی‌شود. از آنجایی که در حال حاضر نیز امکان راه‌اندازی فوری نیروگاه‌های فسیلی برای بهره‌برداری آنی وجود ندارد، بهترین راهکار جایگزینی انرژی‌های فسیلی با انرژی‌های تجدیدپذیر است. البته با توجه به صدور دستورالعمل‌های سخت‌گیرانه جریمه برای پرمصرف‌ها به نظر می‌رسد، زمینه برای جبران برخی از انرژی‌ها از محل صرفه‌جویی در مصرف فراهم باشد.عدم صرفه اقتصادی برای سرمایه‌گذاران در حوزه انرژی، کاهش تولید انرژی به دلیل توقف فعالیت برخی از نیروگاه‌های فرسوده و همچنین عدم تمدید فعالیت‌های آنان از جمله این عوامل تاثیرگذار است. با توجه به سودآوری پایین تولید برق فسیلی، بسیاری از شرکت‌های بخش خصوصی انگیزه‌ای برای این کار ندارند. علاوه بر این، کاهش بودجه‌های عمرانی بر اثر شرایط اجتماعی و سیاسی نیز در این موضوع نقش داشته است.در حال حاضر به کشوری مانند عراق صادرات برق داریم که معمولا بر اساس ملاحظات امنیتی و اقتصادی صورت گرفته، اختیار آن با دولت است، در حالی که شرکت‌های بخش خصوصی هنوز مجوزی برای صادرات ندارند.

مدیرعامل و نایب رییس هیات مدیره شرکت دانش‌بنیان صبانیرو سدید اضافه‌کرد: تولید انرژی‌های تجدیدپذیر موانع کمتری دارد، چراکه اصل انرژی خدادادی بوده و شرایط آن در کشورمان فراهم است. به عنوان مثال، از نظر انرژی خورشیدی شهر طبس و استان‌های فارس و استان‌های جنوبی ظرفیت خوبی داشته و از نظر انرژی بادی نیز استان‌های شمالی، شرقی و شمال شرق نیز شرایط مناسبی دارند، بر همین اساس تنها به تجهیزاتی نیاز داریم تا از این منابع جهت تولید انرژی بهره گیریم. لازم به یادآوری است، در شرایط کنونی بستر مناسب برای همکاری شرکت‌های بخش خصوصی مانند شرکت دانش‌بنیان صبانیرو سدید با کشورهایی مانند روسیه و قزاقستان در زمینه تولید برق فراهم است، اما هنوز ملزومات سیاسی و بین‌المللی آن فراهم نیست.به اعتقاد بنده، آینده بسیار خوبی پیش روی این صنعت قرار دارد، به‌طوری که تا ۲۰ سال آینده اکثر کشورها به این سمت حرکت کرده و نسبت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر به کل انرژی مصرفی، تا ۷۰ درصد افزایش خواهد یافت. البته کشورمان نیز در این خصوص برنامه‌ریزی کرده، اما تنها ۲۰ درصد این برنامه محقق شده که امید است با همکاری وزارت نفت و نیرو به سرانجام مشخصی برسد.دولت سیزدهم با انگیزه بیشتری به صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر روی آورده، اما باید دانست که شعار به تنهایی کافی نبوده و باید برنامه داشت تا بخش خصوصی با توانی که در این حوزه دارد، انگیزه کافی برای سرمایه‌گذاری داشته باشد.

انتهای‌پیام/

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات