مدیر عامل گروه فراطرح:

نیازمند ایجاد ثبات در قوانین هستیم

بازار فولاد در ماه های اخیر در حالت صبر و انتظار به سر می برد و مصرف کنندگان و تولیدکنندگان فولاد در انتظار نتیجه مذاکرات برجام بوده اند و بخشی از تقاضای خودرو را به تعویق انداخته اند تا نتایج این مذاکرات مشخص شود.

به گزارش دنیای سرمایه گذاری آنلاین، مهندس حامد شفیع ها مدیرعامل گروه فراطرح با بیان این نکته در مصاحبه با دنیای سرمایه‌گذاری، این صبر و انتظار را باعث به وجود آمدن حباب قیمتی و کاهش قیمت در بازار فولاد ایران می داند و می گوید: وضعیت تورم از سال ۱۳۹۷ تا کنون قدرت خرید مردم را کاهش داده و باعث کاهش تقاضا برای فولاد در کشور شده است. به عبارت دیگر بازار فولاد ایران از کاهش پایدار تقاضا رنج می برد و به طور کلی بازار جهانی فولاد وضعیت خوبی ندارد و به دنبال آن نگرانی هایی در مورد وقوع رکود در اقتصاد جهانی پدید آمده است.

مهندس شفیع ها کاهش تقاضا برای فولاد را به کشورهای گوناگون آسیایی، اروپایی و آمریکایی مربوط می داند و در این باره توضیح می دهد: سیاست کووید صفر در چین، وضعیت فولاد را به خاطر کاهش تقاضای فولاد از سوی چین، بغرنج تر کرده است و به همین دلیل در مجموع عوامل مختلف باعث شده تا وضعیت فولاد در بازار آن در ایران، وضعیت خوبی نداشته باشد و این مسئله به تولیدکنندگان هم سرایت کرده است.

وی کشورهای همسایه را جزء مقاصد صادراتی گروه فراطرح می داند و توسعه فعالیت های صادراتی را خوبی اهداف این گروه اعلام می کند و می گوید: انتظار می رود که امسال ۱۵۰ هزار تن از محصولات ما صادر شود. این فعال حوزه فولاد، تحولات اخیر روسیه را سبب باز شدن بازارهای جدید برای ایران ارزیابی می کند و با ذکر این که افزایش قمیت انرژی باعث کاهش تولید فولاد در اتحادیه اروپا شده است، می گوید: مجموعه این تحولات باعث.. شدن اروپا به واردات فولاد از خارج شده است. و برخی رقبای ایران مانند ترکیه، صادرات خود را به اروپا افزایش داده اند.

مهندس شفیع ها توضیح می دهد که برای استفاده از این بازارهای جدید باید سیاست های صادراتی دقیقی تدوین و به اجرا گذاشته شود.

مدیرعامل شرکت فراطرح اجرای طرح نهضت ملی مسکن را فرصتی برای شرکت های تولید کننده فولاد ساختمانی می داند و آمادگی شرکت متبوعش را برای تامین نیاز فولاد ساختمانی این طرح با قیمت های بهینه اعلام می کند. وی کاهش فعالیت های عمرانی را که سبب کاهش تقاضای فولاد ساختمانی در بازار شده است را، یکی از چالش های صنعت فولاد می داند و با بیان اینکه قیمت های دستوری دومین چالش صنعت فولاد است، اضافه می کند: چالش تامین انرژی از سال گذشته به فوری ترین مسئله صنعت فولاد تبدیل شده است و پیش بینی می شود که کمبود برق در تابستان و کمبود سوخت در زمستان وجود داشته باشد و باعث وارد آمدن شوک به تولیدکنندگان فولاد شود. شفیع ها مقارن شدن رکود در بازار داخلی فولاد را با رکود بازار جهانی، باعث وارد شدن ضربه به تولیدکنندگات فولاد ارزیابی می کند و می گوید باید با تحریک تقاضا رونق را به این صنعت بازگرداند.

وی با ذکر این که برای توسعه صنعت فولاد بیش و پیش از هر چیزی به ثبات قوانین احتیاج داریم، دستورالعمل ها و آئین نامه های شتاب زده و خلق الساعه را آسیب زننده به صنعت فولاد می داند و در پایان می گوید: توسعه صنعت فولاد نیازمند ثبات مقررات مربوط به قیمت گذاری مواد اولیه و انرژی، همچنین مقررات مالیاتی و گمرکی است تا تولیدکنندگان و فعالان بازار بتوانند برای گسترش کسب و کار خود برنامه ریزی کنند.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات