مديرعامل شرکت چاپ و بسته‌بندی دانش‌فر فيدار مطرح کرد

هوش مصـنوعی بـازویی برای صنـعت چـاپ

صنعت چاپ کشورمان از صنايع پيشرو و خلاق به حساب مي‌آيد و در سال‌هاي اخير به موفقيت‌هاي خوبي دست پيدا کرده، اما به‌مانند بسياري از صنايع ديگر با چالش‌ها و مشکلاتي از جمله آثار ناشي از تحريم‌ها گرفته تا گپ‌هاي قانوني و چندين و چند مشکل ريزودرشت ديگر دست‌به‌گريبان است. با وجود اين مسايل، برخي از شرکت‌هاي فعال در صنعت چاپ تلاش کرده‌اند که به کار خود ادامه داده و متوقف نشوند و تا جايي که در توان دارند، روند توسعه‌اي را در پيش بگيرند.

به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه گذاری آنلاین، نیما دانشفر مدیر عامل شرکت چاپ و بسته بندی دانش‌فر فیدار گفت: این چاپخانه در سال ۱۳۸۴ تاسیس شد و حوزه اصلی فعالیت ما در زمینه چاپ و بسته‌بندی اقلام دارویی، آرایشی و بهداشتی است. در طول این سال‌ها همواره تلاش ما بر این بوده تا جایی که امکان دارد، شرکت را هم از نظر دانش روز و هم به لحاظ تکنولوژی، به‌روز نگه داریم و علمی‌تر به فعالیت بپردازیم. به‌طور کلی شرکت‌های چاپ، کالاهای سفارشی تولید می‌کنند که روال کار ما هم همین است. در حال حاضر استعلام از شرکت‌های دارویی می‌آید و در مناقصه‌ها شرکت می‌کنیم و در صورت برنده شدن، به صورت سفارشی جعبه‌های دارویی، آرایشی و بهداشتی تولید می‌کنیم و این‌گونه نیست که تولیدی بدون سفارش داشته باشیم. متاسفانه به‌رغم تلاش‌های زیادی که برای حفظ روند توسعه‌ای و رو به رشد این مجموعه داریم، موانعی وجود دارد که به صورت خوشبینانه، روند فعالیت را بسیار آهسته و بدبینانه اینکه متوقف می‌کند.

وی افزود: تعداد قابل توجهی از داروسازان کشور در بخش‌های دولتی و خصوصی در حال همکاری هستیم. البته اگر سهم بازار دارویی را ۱۰۰ در نظر بگیرید، ما با حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد از این مجموعه‌ها کار می‌کنیم و دلیل اینکه فعلا سراغ سایر مجموعه‌ها نمی‌رویم، این است که توان تولید خود را بالا ببریم؛ چراکه یکی از اصلی‌ترین شعارها و ارزش‌های ما این است که به هیچ عنوان کیفیت تولیدات تغییر نکند و بهترین کیفیت را در زمان مناسب به مشتری تحویل دهیم. البته طبق برنامه توسعه در نظر گرفته شده برای امسال، اگر دستگاه‌های جدید را اضافه کنیم و تولید را بالا ببریم، سهم بیشتری از بازار را در اختیار خواهیم گرفت. همچنین این موضوع کمک می‌کند تا حدود ۳۰ درصد افزایش تولید داشته باشیم. بعد از آن هم به دستگاه دیگری نیاز پیدا خواهیم کرد که واردات آن در برنامه استراتژیک شرکت برای ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۳ قرار دارد. اضافه شدن آن دستگاه هم موجب افزایش حدود ۱۰ الی ۱۵ درصدی به میزان تولید فعلی ما خواهد شد.

ادامه داد: از همین امسال در برنامه‌های ایزو که به موجب آن ملزم به رعایت برخی از استانداردها هستیم، راه‌اندازی بخش شکایت و رضایت مشتریان را در دستور کار قرار داده‌ایم. در این زمینه فرم‌هایی برای آن‌ها ارسال می‌شود که اگر انتقاد یا پیشنهادی داشته باشند، مطرح کنند. این فرم‌ها، بررسی و نکات لازم استخراج شده و روی آن‌ها کار می‌شود تا در نهایت بهبود عملکرد و رضایت مشتریان اتفاق بیفتد.

دانشفر گفت: امسال یکی از اهداف و استراتژی‌های شرکت، اضافه کردن ماشین‌آلات است، از همین رو در حال مذاکره با خارج از کشور برای وارد کردن یک ماشین چهار و نیم ورقی هستیم که اقدامات اولیه آن صورت گرفته و اگر مساعدت‌های لازم انجام شود، این دستگاه در جهت توسعه به مجموعه اضافه خواهد شد. همچنین استراتژی شرکت را برای ۵ سال آینده از نظر میزان فروش و اهدافی که باید به آن دست پیدا کنیم، تدوین کرده‌ایم و برنامه‌ریزی‌ها انجام شده که سعی می‌کنیم طبق آن پیش برویم. واقعیت این است که صنعت چاپ و روشی که ما با آن پیش می‌رویم، خیلی در این حوزه قابل مشاهده نیست تا ببینیم که در آینده چه خواهد شد. البته در بخشی از تولیدات و کارهای خاص، می‌توانیم از دانشمندان و متخصصان کشور استفاده کنیم، ولی فعلا در حد طرح است و برنامه آن در چشم‌انداز توسعه‌ای شرکت قرار دارد.

وی افزود: تحریم‌ها، از اصلی‌ترین و اساسی‌ترین موانع است. شاید این امکان وجود داشت که مسئولان کشور با درایت راهی را باز کنند تا فعالیت برای مدیران کسب‌وکار راحت‌تر شود. مشکلات به‌گونه‌ای است که یک مدیر به‌جای اینکه تفکر و تمرکز خود را روی توسعه فعالیت بگذارد و به دنبال یافتن راه‌حل‌ها و تکنیک‌های جدید باشد، همیشه باید به این فکر کند که چگونه می‌تواند این مسایل و گپ‌های قانونی موجود را مرتفع کند؛ عملا تمام وقت ما صرف مدیریت این‌ مسایل می‌شود. شاید اگر فراق بال بیشتری داشتیم و همه این موارد طی روال مشخصی مانند همه دنیا صورت می‌گرفت، مدیران می‌توانستند تمرکز بیشتری روی تولید و افزایش بهره‌وری داشته باشند. البته با تمام مشکلات، این مجموعه متوقف نشده و مدیران آن سعی می‌کنند که در بخش‌های تولید و سفارش‌ها به‌روز باشند، اطلاعات روز دنیا را در اختیار داشته باشند، تا حد امکان تکنیک‌های جدید را یاد بگیرند، آموزش دهند و تا جای ممکن در این مجموعه، اجرا و پیاده‌سازی کنند؛ اما این کار روند ساده و راحتی نیست و در این مسیر همیشه با چالش‌هایی روبه‌رو هستیم.

مدیر عامل شرکت چاپ و بسته بندی دانش‌فر فیدار گفت: ما متوقف نشده‌ایم و نمی‌شویم و با وجود همه مشکلات، فکر بنده همیشه بر توسعه‌ بوده و تمام تلاش ما بر این بوده تا به بهترین شکل و تا جایی که توانمان از هر نظر جوابگو باشد، برابر با تکنولوژی و محصولاتی که در دنیا تولید می‌شود، رقابت کنیم. ناوگان ماشین‌آلات صنعت چاپ در ایران فرسوده است، بر همین اساس نمی‌توانیم از تکنولوژی روز دنیا استفاده کنیم. شاید اندک مجموعه‌هایی که به تعداد انگشتان دو دست هم نرسد و آن‌ها هم صددرصد خصوصی نیستند و خیلی ساده بگویم از رانت استفاده می‌کنند، امکان استفاده از تکنولوژی روز دنیا را داشته باشند، چراکه واردات یک دستگاه به‌روز چاپ که تکنولوژی خیلی خاصی هم نداشته باشد، ۳ میلیون یورو هزینه می‌خواهد که عدد نسبتا بزرگی برای یک شرکت خصوصی است.

این فعال حوزه چاپ و بسته بندی افزود: وقتی هوش مصنوعی توانسته در صنایع تحول ایجاد کند، قطعا صنعت چاپ هم از این قاعده مستثنی نخواهد بود. قاعدتا هوش مصنوعی در بخش تکنولوژی و ماشین‌آلات، می‌تواند تحول بزرگی مانند آسان‌تر شدن تولید را در صنعت چاپ ایجاد کند. همچنین هوش مصنوعی می‌تواند در بخش نیروی انسانی کمک کند و شاید در آینده با استفاده از این موضوع و با کمک ربات‌ها، نیاز چاپخانه‌داران نسبت به منابع انسانی و اپراتورها کاهش پیدا کند، زیرا در حال حاضر پاشنه آشیل صنعت چاپ و کاهش تمایل جوانان برای ورود به کارهای صنعتی، منابع انسانی است.

وی گفت: قطعا خیر؛ زمانی که امروز در یک مناقصه شرکت می‌کنیم و می‌دانیم تا زمانی که مناقصه برگزار شود، ممکن است قیمت مواد ثابت نماند، چطور می‌توانیم از این شرایط راضی باشیم؟ در این شرایط اگر عدد بالایی را در نظر بگیریم، قطعا در مناقصه برنده نمی‌شویم؛ اگر هم افزایشی را در نظر نگیریم و یک مرتبه یک روز صبح ببینیم که قیمت دلار ۵ هزار تومان افزایش داشته، باید چه کنیم؟ تمام این‌‌ موانع، تولیدکنندگان را آزار می‌دهد. حتی در برخی از مواقع، برای اینکه خلف وعده نکنیم و نام و اعتبار شرکت را حفظ کنیم، با ضرر و زیان کار را تحویل مشتری داده‌ایم؛ قطعا با این شرایط هیچ تولیدکننده‌ای نمی‌تواند راضی باشد.

دانشفر افزود: صنعت چاپ در کل دنیا شاخه‌های مختلفی دارد، اما کارایی شاخه چاپ و بسته‌بندی نسبت به سایر شاخه‌ها بیشتر است، زیرا بسته‌بندی همچنان مورد نیاز است و هر تولیدکننده‌ای برای ارائه محصول خود نیاز به بسته‌بندی دارد؛ بنابراین صنعت چاپ و بسته‌بندی حداقل از نظر دارا بودن پتانسیل کاری، نسبت به دیگر شاخه‌ها وضعیت بهتری دارد.

وی گفت: بسیاری از صنایع و تولیدکنندگان، کالاهای خود را با استفاده از بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر به بازار عرضه می‌کنند. این نوع از بسته‌بندی نسبت به بسته‌بندی‌های مقوایی و کاغذی هزینه کمتری دارد و با استفاده از آن، بسته‌بندی ‌در کارخانه راحت‌تر انجام می‌شود. البته همچنان بسته‌بندی مقوایی و کاغذی جایگاه خودش را حفظ کرده است، زیرا هنوز کالاهایی هستند که نیاز به این نوع بسته‌بندی دارند، اما در نگاه گسترده و کلان، بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر سرعت پیشرفت بهتری دارد.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات