تحلیل بازار طلا و ارز در هفته ای گذشت

ورود بانک مرکزی آرامش را برگرداند

جهش ناگهانی قیمت دلار به نرخ های 36 و 37 هزار تومان در روزهای گذشته، نگرانی های زیادی را برانگیخت. در این باره فعالان بازار می گویند که جهش قابل توجه نرخ دلار به سرعت در سایر بازار های تاثیر می گذارد و قیمت ها را افزایش می دهد. ا

جهش ناگهانی قیمت دلار به نرخ های ۳۶ و ۳۷ هزار تومان در روزهای گذشته، نگرانی های زیادی را برانگیخت. در این باره فعالان بازار می گویند که جهش قابل توجه نرخ دلار به سرعت در سایر بازار های تاثیر می گذارد و قیمت ها را افزایش می دهد. البته اقدامات بانک مرکزی در جهت کنترل بازار ارز نتیجه‌بخش بود و موجب شد تا در روزهای گذشته، نرخ‌ دلار در بازار توافقی کاهش یابد و در کانال ۳۲ هزار تومان معامله شود.

به گزارش دنیای سرمایه گذاری آنلاین، درپی بروز ناآرامی ها در بازار، نه فقط نرخ دلار توافقی که سایر نرخ های دلار و از جمله دلار نیمایی نیز دچار التهاب شد و نرخ ها به طور کلی بالا رفت. نرخ ارز در این ایام پس از ماه‌ها ثبات قیمت در بازار نیما، سنا و بازار آزاد به یک باره و در پی ناآرامی‌ها داخلی دچار نوسان شده و سیر صعودی در پیش گرفت. به طوری که نرخ دلار در سامانه نیما در کانال ۲۹ هزار تومان، در بازار توافقی در کانال ۳۴ هزار تومان و گاهی اوقات به کانال ۳۵ هزار تومان نیز رسید. بازار آزاد که بازار غیررسمی و معمولا نرخ‌ها در آن یک تا دو هزار تومان بیشتر از بازارهای رسمی است خرید و فروش می‌شد. به این ترتیب گفته شد که قیمت دلار حتی به ۳۷ هزار تومان هم رسیده است اما در این نرخ معامله نشده است.

ورود بازار ساز اصلی به میدان

اکنون این وضعیت با ورود بانک مرکزی برای کنترل بازار، آرام شده  و سیر صعودی نرخ ارز متوقف شده است. مهمترین اقدامات بانک مرکزی، استفاده از ظرفیت بانک‌ها برای تسهیل عرضه ارز به متقاضیان حقیقی بود که بر اساس آن، صرافی‌های بانکی هم به جمع مراکز دیگر عرضه ارز سهمیه‌ای اضافه شدند تا بدین ترتیب صف خرید ارز سهمیه‌ای از صرافی‌ها برچیده شود. با این اقدام صف‌های طویل خرید ارز از مقابل صرافی‌ها برچیده شد و براین اساس سیگنال ثبات به بازار ارسال شد. البته روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی از تهیه بسته ارزی جدید برای کنترل بازار ارز خبر داد و این خود سیگنال مثبتی به بازار روانه کرد و مجموع این اقدامات موجب شد نرخ ارز در بازار آزاد به ۳۵ هزار تومان برسد.

بدین ترتیب امروز نرخ ارز در بازار توافقی در کانال ۳۲ هزار تومان، در بازار نیما ۲۹ هزار تومان، بازار آزاد در کانال ۳۵ هزار تومان داد و ستد می‌شود. انتظار می‌رود روند کاهش قیمت در روزهای آتی هم ادامه یافته تا جایی که نرخ‌ها به ارقام پیش از التهابات بازگردد.

علاوه بر این در بازار جهانی بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی به یک هزار و ۷۷۲ دلار و پنج سنت رسید که افزایش ۶۷ دلاری داشت. سایر قیمت ها در این بازار بدین شرح است:

 هر گرم طلا ۱۸ عیار ۱۴,۸۱۵,۰۰۰ ریال ، هر عدد سکه امامی ۱۵۹,۵۲۰,۰۰۰ ریال ،  هر عدد سکه بهار آزادی ۱۵۱,۵۱۰,۰۰۰ ریال ، هر عدد نیم‌سکه  ۸۸,۵۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه ۵۸,۵۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی ۳۳,۰۰۰,۰۰۰ ریال

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات