یادداشت؛ نادر کریمی جونی

وزارت خانه بلاتکلیف

این ضرب المثل قدیمی را شنیده اید که اول چاه را بکن بعد منار را بدزد؟ در واقع اگر برعکس عمل کنید، احتمالا لو خواهید رفت و منار دزدیده شده، توسط مالک یا … کشف خواهد شد. حالا و درباره وزیر راه و شهرسازی، همین اتفاق افتاده و دولت قبل از آین که چاه را حفر کند، منار را دزدیده آست. این است که وزارت خانه مهمی که باید چند وعده رئیس جمهور را عملی و اجرایی می ساخت، نه فقط در یکسال گذشته، توفیق زیادی در اجرای مامورت ها به دست نیاورده که اکنون توسط سرپرست اداره می شود و وعده ای که برای انتخاب وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در جلسه یکشنبه گذشته هیات وزیران داده شده بود، محقق نشد وحالا هم خبر می رسد که معلوم نیست انتخاب وزیر برای این وزارت خانه تا چه زمانی به طول خواهد انجامید.
البته کنار رفتن رستم قاسمی کاملا ناگهانی و غیرمنتظره انجام شد؛ تا هنگامی که رئیس جمهور حکم سرپرست این وزارت خانه را امضاء و ابلاغ نکرد، تقریبا هیچ کس مطمئن نبود که آیا قرار است رستم قاسمی کنار برود یا نه و اگر کنار برود، آیا دولت او را برکنار کرده است یا خود و با توجه به ملاحظات گوناگون تصمیم به کناره گیری کرده است؟ تنها معاون پارلمانی رئیس جمهور در مصاحبه ای خبر کنار رفتن قاسمی را رسانه ای کرده بود و گفته بود که یکی از گزینه های مطرح برای معرفی به مجلس برای تصدی این وزارت خانه، مهرداد بذرپاش است. او هفته پیش این نکته را هم گفته بود که قرار است یکشنبه، هیات وزیران برای معرفی او به مجلس تصمیم بگیرد. اما یکشنبه ای که منظور آقای معاون پارلمانی بود، سپری شد و هیچ خبری از توافق هیات وزیران بر روی مهرداد بذرپاش یا هر گزینه دیگر برای معرفی به مجلس منتشر نشد. اکنون نمایندگان مجلس می گویند دولت و مشخصا ابراهیم رئیسی هنوز نتوانسته برروی وزیر پیشنهادی به مجلس به توافق و نتیجه نهایی برسد.
برخی منابع به طور غیر رسمی از منتفی شدن معرفی مهرداد بذرپاش سخن می گویند و می گویند همان گونه که رستم قاسمی از اقتدار لازم برای اعمال تصمیم ها و دنبال کردن اهداف دولت در وزارت راه و شهرسازی برخوردار نبوده است، مهرداد بذرباش نیز از اهلیت فنی و علمی برای اداره این وزارت خانه برخوردار نیست و به همین دلیل معرفی وی منتفی شده است. اگر این شایعه درست باشد آن گاه گزینه دیگری باید مد نظر دولت و هیات وزیران باشد که در این صورت با توجه به این که امروز ( چهارشنبه ) تصمیمی در این خصوص گرفته نشد، احتمالا در یکشنبه آینده باید درباره گزینه احتمالی تصدی این وزارت خانه تصمیم گرفته شود.
با این حال محتوم نیست که گزینه مورد نظر در یکشنبه آینده از سوی هیات وزارت انتخاب و به مجلس معرفی شود. در این صورت ممکن است مانند انتخاب گزینه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، انتخاب وزیر پیشنهادی ماه ها طول بکشد. به همین دلیل می توان از سید ابراهیم رئیسی و همکارانش پرسیده شود که وقتی استعفای رستم قاسمی حتمی شد، آیا امکان نداشت که دولت فرد جایگزین وزیر مستعفی را به سرعت انتخاب و همزمان با استعفای این وزیر، فرد پیشنهادی را بلافاصله به مجلس معرفی کند؟ آیا واقعا دولت وظیفه خود برای تکمیل کابینه را جدی گرفته است؟

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات